Senaste nytt

Regelverket (EG) nr 261/2004 - dvs EUs regler om passagerares rättigheter

Precis, mycket lurigt hur man ska räkna med procenten! Om det ska baseras på priset för skatter och avgifter så kan ju flygbolagen alltid nedgradera en från First till economy och sedan bara betala en ytterst liten summa i straffavgift vid awardresor.

Jag skickade inatt in en klagan till Hallå konsument! Får se vad de svarar. Testar nog ARN sen :). AIRHELP och andra liknande bolag verkar tyvärr inte driva processer gällande nedgraderingar.

FIck en ny ETKT av SAS på mail, dagen före avresa. Confirmed står det mycket riktigt! I bokningsklass C dessutom vilket väl är en ganska hög/dyr klass? Någon som vet vad SAS kan ha betalat Lufthansa för denna biljett? Som sagt, väldigt fräckt av Lufthansa att skylla ifrån sig! De tog emot pengar från SAS även fast de säkert visste om att businesskabinen var full. :mad:

Visa bifogad bild 96412

Bra där! Men varför inte skicka till ARN direkt? Det kostar väl inget?!

Confirmed! Där har du det,
Om nu Lufthansa inte ville överboka flygningen skulle de inte ha flygningen öppet för försäljning!
Gus - Lufthansa 1-0

Skillnaden är att SAS köpt biljetten av Lufthansa istället för att du köpt den!

Troligtvis någon hundring på sin höjd, de betalar inte listpriser.
Icke listpriser, korrekt!
Men betydligt mer än 100-lappar.
Det vanliga är antigen kansse 60% av listpris eller mer vanligt om flygbolagen är bra kompisar att man får s.k. facevalue för biljetten (om det är revenue) dvs om du betalat 2000kr för biljetten till SAS som ställer in och bokar om till LH får LH alla pengar som du betalt från början (2000kr)

• Gilla
Reactions: Gus
Hjälper min bror med ett case men stött på patrull och är väldigt osäker vad som gäller,

Originalbokning
19AUG SK27 UME-ARN 6.30-07.25

SK27 ställs in via SMS 06.59

Ombokning sker till
19AUG SK25 UME-ARN 07.25-08.30

SK27 blir "REINSTATED" via SMS 07.25 och samtidigt försenad till 08.00

Bror flyger med SK25 och landar 08.35.

SK27 kommer sent om sider iväg och landar 09.20

Rätt till 125€ eller icke är frågan?
SAS säger nej

Hjälper min bror med ett case men stött på patrull och är väldigt osäker vad som gäller,

Originalbokning
19AUG SK27 UME-ARN 6.30-07.25

SK27 ställs in via SMS 06.59

Ombokning sker till
19AUG SK25 UME-ARN 07.25-08.30

SK27 blir "REINSTATED" via SMS 07.25 och samtidigt försenad till 08.00

Bror flyger med SK25 och landar 08.35.

SK27 kommer sent om sider iväg och landar 09.20

Rätt till 125€ eller icke är frågan?
SAS säger nej

Han kom fram 1h10m sent, det ger ingen ersättning.

Jag hatar att vara han nya killen som inte söker ordentligt i gamla trådar innan man ställer en fråga.
Men det jag lyckats söka fram i min frågeställning är som 'nyast' från 2016 och kanske inte är aktuellt länge med tanke på lagen är ny/uppdaterad 2018.

Så, till frågeställningen!
Har en charterresa bokad med Ving idag till Turkiet som är försenad 24h till imorgon just nu pga tekniska orsaker på ordinarie maskin har jag fått sms om nu.
Jag känner ju till lite grann om EU-lagen, men nu läser jag om den här paketreselagen som är "ny" från 2018, men jag blir inte riktigt klok på vad ersättningen är?
Ving skriver att om resans längd är mellan 5-8 dygn (Vilket våran är) och förseningen är mer än 8h så utgår kompensation med '1 dagsandel'.
Sen skriver dom: *En dagsandel utgör resans pris minus försäkring, rabatter och eventuella tillägg. Om förseningen är längre än 24 timmar kan kompensationen bli högre.

Tolkar jag det rätt att en dagsandel är hela resans kostnad som vi lagt ut?
På namnet "dagsandel" låter det ju som att det är vad 1/7 av resan hade kostat, alltså ersättning för ett dygn.

Kan man annars kräva flygbolaget Thomas Cook på ersättning enligt EU lagen istället? Kan man kräva både Ving och Thomas cook på ersättning?

Tack gode gud för charter, hur hade man annars rest... o_O
Äntligen kom den sista kronan in!

Först fick vi 1060:-/person enligt paketreselagen
Nu idag betalades 3318:-/person ut!

Så nästan 100:- mer än vad lagen säger i dagens valutakurs, bra hanterat av Thomas Cook ändå, trodde jag skulle behöva bråka i många månader!

Han kom fram 1h10m sent, det ger ingen ersättning.

Jo, om flygningen är inställd!
50%

fa66cce51bbc954ec70042c4df4e89ed.jpg

Toppen