palmen
Moderator
Troligtvis någon hundring på sin höjd, de betalar inte listpriser.Någon som vet vad SAS kan ha betalat Lufthansa för denna biljett?
Troligtvis någon hundring på sin höjd, de betalar inte listpriser.Någon som vet vad SAS kan ha betalat Lufthansa för denna biljett?
Precis, mycket lurigt hur man ska räkna med procenten! Om det ska baseras på priset för skatter och avgifter så kan ju flygbolagen alltid nedgradera en från First till economy och sedan bara betala en ytterst liten summa i straffavgift vid awardresor.
Jag skickade inatt in en klagan till Hallå konsument! Får se vad de svarar. Testar nog ARN sen. AIRHELP och andra liknande bolag verkar tyvärr inte driva processer gällande nedgraderingar.
FIck en ny ETKT av SAS på mail, dagen före avresa. Confirmed står det mycket riktigt! I bokningsklass C dessutom vilket väl är en ganska hög/dyr klass? Någon som vet vad SAS kan ha betalat Lufthansa för denna biljett? Som sagt, väldigt fräckt av Lufthansa att skylla ifrån sig! De tog emot pengar från SAS även fast de säkert visste om att businesskabinen var full.
Visa bifogad bild 96412
Icke listpriser, korrekt!Troligtvis någon hundring på sin höjd, de betalar inte listpriser.
Hjälper min bror med ett case men stött på patrull och är väldigt osäker vad som gäller,
Originalbokning
19AUG SK27 UME-ARN 6.30-07.25
SK27 ställs in via SMS 06.59
Ombokning sker till
19AUG SK25 UME-ARN 07.25-08.30
SK27 blir "REINSTATED" via SMS 07.25 och samtidigt försenad till 08.00
Bror flyger med SK25 och landar 08.35.
SK27 kommer sent om sider iväg och landar 09.20
Rätt till 125€ eller icke är frågan?
SAS säger nej
Årets mest spännande fall!Då har Airhelp lämnat in stämningsansökningar mot SAS i Sverige och Danmark gällande ersättningar efter pilotstrejken:
Efter pilotstrejken – SAS stäms av drabbade passagerare
Man säger sig vara beredda att gå hela vägen till EU-domstolen för att få en vägledande dom.
Äntligen kom den sista kronan in!Jag hatar att vara han nya killen som inte söker ordentligt i gamla trådar innan man ställer en fråga.
Men det jag lyckats söka fram i min frågeställning är som 'nyast' från 2016 och kanske inte är aktuellt länge med tanke på lagen är ny/uppdaterad 2018.
Så, till frågeställningen!
Har en charterresa bokad med Ving idag till Turkiet som är försenad 24h till imorgon just nu pga tekniska orsaker på ordinarie maskin har jag fått sms om nu.
Jag känner ju till lite grann om EU-lagen, men nu läser jag om den här paketreselagen som är "ny" från 2018, men jag blir inte riktigt klok på vad ersättningen är?
Ving skriver att om resans längd är mellan 5-8 dygn (Vilket våran är) och förseningen är mer än 8h så utgår kompensation med '1 dagsandel'.
Sen skriver dom: *En dagsandel utgör resans pris minus försäkring, rabatter och eventuella tillägg. Om förseningen är längre än 24 timmar kan kompensationen bli högre.
Tolkar jag det rätt att en dagsandel är hela resans kostnad som vi lagt ut?
På namnet "dagsandel" låter det ju som att det är vad 1/7 av resan hade kostat, alltså ersättning för ett dygn.
Kan man annars kräva flygbolaget Thomas Cook på ersättning enligt EU lagen istället? Kan man kräva både Ving och Thomas cook på ersättning?
Tack gode gud för charter, hur hade man annars rest...![]()
Han kom fram 1h10m sent, det ger ingen ersättning.
Det där är inte korrekt egentligen. Varifrån kommer bilden?Jo, om flygningen är inställd!
50%
![]()
Saxat ur pdf’n som finns på sas.se om eg261/2004Det där är inte korrekt egentligen. Varifrån kommer bilden?