Senaste nytt

Regelverket (EG) nr 261/2004 - dvs EUs regler om passagerares rättigheter

Här är vad som gäller för USA

Each airline has its own policies about what it will do for delayed passengers waiting at the airport; there are no federal requirements.
If you are delayed, ask the airline staff if it will pay for meals or a phone call.
Some airlines, often those charging very low fares, do not provide any amenities to stranded passengers.
Others may not offer amenities if the delay is caused by bad weather or something else beyond the airline's control.

Contrary to popular belief, for domestic itineraries airlines are not required to compensate passengers whose flights are delayed or canceled.
As discussed in the chapter on overbooking, compensation is required by law on domestic trips only when you are "bumped" from a flight that is oversold.
On international itineraries, passengers may be able to recover reimbursement under Article 19 of the Montreal Convention
for expenses resulting from a delayed or canceled flight by filing a claim with the airline.

A Consumer Guide to Air Travel, US Department of transportation

https://www.transportation. gov/airconsumer/fly-rights

Hej!

Prova https://www.united.com/unitedcares/

Vi fick vända tillbaka till ORD igår på väg till SFO. Blev knappt nio timmar försenade. United meddelade att vi kunde se erbjudande om kompensation på ovanstående länk. Vi reste (5 st) under mitt Eurobonus ff# för att få Star Alliance Gold förmåner vilket vi fick för alla (inklusive bagage). Vårt erbjudande var $150 per person. Hade varit intressant att se vad man hade fått om man rest på sitt Mileage Plus #.

Vete tusan om det finns reglerat vad som gäller i USA. Dock har väl bland annat American som policy att ersätta boende över natten om DE själva orsakat förseningen. Om missad anslutning pga väder, ATC så utgår ingen ersättning. tror United har samma policy även om jag inte drabbats av sådana förseningar hos United.
Uniteds personal sa igår att när det är ATC så står de inte för hotell. Får hoppas att försäkringen på SAS Amex Elite täcker mina utgifter

Amex försäkring täcker hotellet även vid väder, har själv fastnat på Ohare några gånger. Eller så har du annan reseförsäkring. Tror det blir svårt att få något från United.

Amex försäkring täcker hotellet även vid väder, har själv fastnat på Ohare några gånger. Eller så har du annan reseförsäkring. Tror det blir svårt att få något från United.
Finns det någon maxsumma för vad Amex täcker, och inkluderar det andra utlägg såsom kläder, toalettartiklar m.m.?

Ja, luftrummet var stängt mellan Pakistan och Indien i säkert två månader före vår avresa. Våra biljetter köpte vi enbart 10 dagar före avresan och det bör i princip ha varit känt för Lufthansa att vi inte kunde nå vår slutdestination enligt de biljetter de valda att sälja. Troligen var de i varje fall medvetna om riskerna. På väg mot DEL sa kabinpersonalen att det är samma sak på varenda flight, dvs. att många pax inte hinner med sina transfer, och de undrade själva varför LH fortsatte att sälja biljetter med transfer under två timmar trots vetskapen om att varje flight mot DEL var försenad.
Fick nedan svar. Har någon tips på nästa steg?

Dear Mr. Arbua1,

Thank you for your continuous correspondence.

We regret that our previous email did not meet your expectations. At the same time, we assure you that we have thoroughly reviewed your case and considered our decision carefully. Your continued correspondence does not give us cause to change our assessment of the facts.

As you are aware, the delay of your flight from Frankfrut to Delhi was caused by extraordinary circumstances controlled by Air Traffic Control directly which could not have been prevented although all feasible measures were taken. Consequently, we are once again unable to comply with your claim for compensation, as per Article 5.3 European Union Regulation 261/2004.

Moreover, kindly be advised that minimum connecting time in Frankfurt is forty five minutes thus Lufthansa had booked you on a legal connection between your connecting flights.

Furthermore, kindly be advised that we are only able to disclose official documentation related to this incident to the appropriate Aviation Authority and are thus unable to provide you with the requested report.

We realise that our response may not be the one anticipated and appreciate your understanding of Lufthansa’s position in this matter.

Sincerely,

Fick nedan svar. Har någon tips på nästa steg?

Dear Mr. Arbua1,

Thank you for your continuous correspondence.

We regret that our previous email did not meet your expectations. At the same time, we assure you that we have thoroughly reviewed your case and considered our decision carefully. Your continued correspondence does not give us cause to change our assessment of the facts.

As you are aware, the delay of your flight from Frankfrut to Delhi was caused by extraordinary circumstances controlled by Air Traffic Control directly which could not have been prevented although all feasible measures were taken. Consequently, we are once again unable to comply with your claim for compensation, as per Article 5.3 European Union Regulation 261/2004.

Moreover, kindly be advised that minimum connecting time in Frankfurt is forty five minutes thus Lufthansa had booked you on a legal connection between your connecting flights.

Furthermore, kindly be advised that we are only able to disclose official documentation related to this incident to the appropriate Aviation Authority and are thus unable to provide you with the requested report.

We realise that our response may not be the one anticipated and appreciate your understanding of Lufthansa’s position in this matter.

Sincerely,
Ta dem till domstol eller ta hjälp av en sån där som livnär sig på sånt här

Hej,
Någon som kan tipsa om vad jag bör göra nu?
Fick följande svar från BRA idag,

Tack för ditt biljettunderlag.

Jag har tittat igenom ditt ärende och ser att du kom iväg sent denna dag vilket jag självklart förstår orsakat besvär för dig, då du blev flera timmar sen till din slutdestination. Jag ser att din avgång TF377 försenades på grund av ett plötsligt tekniskt fel, något som inte kunnat förutses trots att alla rimliga åtgärder vidtagits. BRA har sett över möjliga åtgärder och försökt avhjälpa felet så snart som möjligt. Vi har gjort allt i vår makt för att förhindra och sedan avhjälpa felet och därför utgår ingen ekonomisk kompensation bortsett från ersättning av dina extrakostnader.

Eftersom du blev så pass försenad vill jag ändå gärna försöka kompensera dig. Jag vill därför gärna kompensera dig för förseningen med ett Resebevis. Resebeviset gäller för en enkel inrikesresa dvs. en enkel sträcka per resebevis, för att resa med mellanlandning behövs därför två st. resebevis. Dessutom är det är opersonligt, gäller för resa inom 4 månader från utfärdandedatum och det enda du betalar är skatt och moms (brukar röra sig om ca 130-190 kr per enkel resa/sträcka).

Jag förstår att detta inte ersätter tiden som du har förlorat men jag hoppas att det kan komma till nytta vid framtida resor. Du är självfallet fortsatt välkommen att reklamera och skicka in kvitto i original för eventuella extrakostnader.

Resebevisen bokas i mån av plats och därför rekommenderar jag att du är ute i god tid med din bokning. Återkom gärna med din adress om du finner detta intressant.

Jag hoppas att detta kan vara ett bra alternativ för dig!

Önskar dig en fin dag!

Toppen