Om Novair.
2019-01-16: Reste med Novair från Arlanda till Las Palmas de Gran Canaria Ordinarie ankomsttid: 2019-01-16 Kl. 14:10, Aktuell ankomsttid: 2019-01-16 Kl. 18:43.Uppgiven orsak: Planerat underhåll blev inte klart i tid.
Solklart fall tycker man.
Skickade in reklamation som bekräftades 2019-02-01. : "...Vänligen notera att vår handläggningstid kan ta upp till en månad....". Varför det?
2019-02-26: Fick svar:
"...Bakgrunden till att NVR173 blev försenad var för ett planerat servicearbete under natten till den 16/1 drog ut på tiden...."
...bla bla bla...
"Artikel 5.3, Lufttrafikföretaget som utför flygningen skall inte vara skyldigt att betala kompensation enligt artikel 7, om det kan visa att den inställda flygningen beror på extraordinära omständigheter som inte skulle ha kunnat undvikas även om alla rimliga åtgärder hade vidtagits."
Gick genast vidare till ARN (Reklamationsnämnden alltså, inte flygplatsen)
2019-03-25: Mejl från Novair"...Novair tillmötesgår ditt krav på ersättning för själva flygförseningen med 400EUR per person. Vänligen återkom med dina bankuppgifter för en utbetalning till konto."
2109-03-27: Pengarna fanns på mitt konto.
Tänk att dom ändrade sig så plötslig.
