Senaste nytt

Regelverket (EG) nr 261/2004 - dvs EUs regler om passagerares rättigheter

Testade SAS nya (?) claimform för 261/2004 idag. Tyvärr alldeles för enkelspårig och utan möjlighet att införa fritext. Misstänker att handläggarna inte kan lägga ihop 5.1(c)(iii) med 7.2(c). Får se om SAS överraskar.

Jag har nu skickat in till ARN (Reklamationsnämnden, inte flygplatsen) så får vi se vad tredje part anser. Återkommer i höst med besked!
Ser ju onekligen ut som att dom kommer att tvärvägra ersättning för SK940 17MAR19 :(
Jag lämnade just in en claim för svärmor, men räknar förstås med att få nej som er andra... Någon som lämnat in denna flight till airhelp ?
(Ping @fly4fun @KED)

Ja, bifogade boardingkort på anvisat ställe. Men såg inget ställe att bifoga fritext i Word.
Jag brukar ta evt fritext (oavsett om det finns formulär eller inte) och bifoga som pdf. Har hänt för ofta att man fyller i grejer så försvinner det när man trycker submit (jadå jag vet kopiera text etc).

Jag brukar ta evt fritext (oavsett om det finns formulär eller inte) och bifoga som pdf. Har hänt för ofta att man fyller i grejer så försvinner det när man trycker submit (jadå jag vet kopiera text etc).
Jag med. Får ta det när de svarar istället. Synd på ett annars hyggligt system.

Om Novair.

2019-01-16: Reste med Novair från Arlanda till Las Palmas de Gran Canaria Ordinarie ankomsttid: 2019-01-16 Kl. 14:10, Aktuell ankomsttid: 2019-01-16 Kl. 18:43.Uppgiven orsak: Planerat underhåll blev inte klart i tid.

Solklart fall tycker man.

Skickade in reklamation som bekräftades 2019-02-01. : "...Vänligen notera att vår handläggningstid kan ta upp till en månad....". Varför det?

2019-02-26: Fick svar:
"...Bakgrunden till att NVR173 blev försenad var för ett planerat servicearbete under natten till den 16/1 drog ut på tiden...."
...bla bla bla...
"Artikel 5.3, Lufttrafikföretaget som utför flygningen skall inte vara skyldigt att betala kompensation enligt artikel 7, om det kan visa att den inställda flygningen beror på extraordinära omständigheter som inte skulle ha kunnat undvikas även om alla rimliga åtgärder hade vidtagits."

Gick genast vidare till ARN (Reklamationsnämnden alltså, inte flygplatsen)

2019-03-25: Mejl från Novair"...Novair tillmötesgår ditt krav på ersättning för själva flygförseningen med 400EUR per person. Vänligen återkom med dina bankuppgifter för en utbetalning till konto."

2109-03-27: Pengarna fanns på mitt konto.

Tänk att dom ändrade sig så plötslig. :) :) :)

Tänk att dom ändrade sig så plötslig. :) :) :)
Japp. Och Novair vet förstås hur många procent av inkomna ansökningar för kompensation som går vidare till ARN och spelar efter det. Borde leda till någon form av sanktion, systemet är väldigt tandlöst och det leder till helt onödiga tidsutdräkter.

Toppen