Senaste nytt

Regelverket (EG) nr 261/2004 - dvs EUs regler om passagerares rättigheter

Biljett köpt av LOT, flygning utförd av Nordica som är en del av LOT.

Krav på ersättning inskickat dagen efter försening. Trots lite påminnelser tog det tills idag att få svar (33 dagar sen framfört anspråk).

Fick svar idag på morgonen, Nordica betalar ut 250€ x2 inom 30 dagar.
Kul att höra att det inte är omöjligt att få ersättning av dom.
Själv skickade jag in mitt case i mitten på maj. Första svaret dröjde 6 veckor. Där blev jag nekad då dom påstod att jag blivit meddelad mer än 14 dagar innan (jag blev meddelad dagen innan).
Idag fick jag svar på mitt andra Mail, där dom neka pga att dom menade att jag inte var inbokad på den cancellerade flighten enligt deras system. Nu får jag väl vänta 4-6 veckor igen på deras svar hur jag kan ha en bokningsbekräftelse och även ett mail från dom som säger att min flight blev inställd..

Trist @Lollet. Själv blev jag inte ens meddelad en senareläggning av flyget med 10 minuter utan upptäckte ändrar tidtabell av en slump.

Missade vår connection och flyget ut från LED var sent av oklar anledning. Enligt Cabin Crew hade planet blivit fellastat och skulle få en skev vikt så dom behövde lasta om bagaget, dock var det ingen personal vid gaten vid avgång utan dessa dök upp ca 35-40 min efter ordinarie avgång, så jag tror inte det var hela sanningen :)

Väskorna missades också, de kom 48h senare.

Biljett köpt av SAS från Boston till Stockholm, flygning var planerat Boston-New York-Stockholm med United på första ben och SAS på andra ben. United flyg (Boston-New York) var försenat för 2,5 timmar, så jag skulle ha missat andra benet. Var ombokat redan i Boston till Lufthansa (BOS-FRA-STO, landing 09:25 enligt tidtabell) och nedgraderat till Economy. Lufthansa till Frankfurt var också försenat och missade andra benet. I stället för att landa i Stockholm 07:15 var jag där 12:30, så det skulle vara minst 300€ eller tänker jag fel (och också någon rimlig kompensation för nedgradering)?Är det SAS eller United som jag ska hantera det här med?

Biljett köpt av SAS från Boston till Stockholm, flygning var planerat Boston-New York-Stockholm med United på första ben och SAS på andra ben. United flyg (Boston-New York) var försenat för 2,5 timmar, så jag skulle ha missat andra benet. Var ombokat redan i Boston till Lufthansa (BOS-FRA-STO, landing 09:25 enligt tidtabell) och nedgraderat till Economy. Lufthansa till Frankfurt var också försenat och missade andra benet. I stället för att landa i Stockholm 07:15 var jag där 12:30, så det skulle vara minst 300€ eller tänker jag fel (och också någon rimlig kompensation för nedgradering)?Är det SAS eller United som jag ska hantera det här med?

Hur mycket ersättningen är beror på sträcka och tid.

Allt finns reglerat i direktivet.

”Flight types are as follows:

1. A flight of less than 1500 km in distance
  2. A flight within the EU of greater than 1500 km in distance, or any other flight of greater than 1500 km but less than 3500 km in distance
  3. A flight not within EU of greater than 3500 km in distance

Cash compensation is a payment of:

1. Euro 250/400/600 for flights type 1/2/3
Where rerouting is offered and results in the passenger arriving within two/three/four hours of the scheduled arrival time for a type 1/2/3 flight, the compensation payable is halved.

This payment is strictly a compensation for the customer's inconvenience and does not replace or form a part of either of the following two compensation categories.

The Airline is not obliged to provide cash compensation in the case of extraordinary circumstances which could not have been foreseen even if the airline took all reasonable precautions, according to Article 5, Paragraph 3.”

Nedgraderingen finns också reglerad, där har jag inte exakta källan sparad men följande nedskrivet på min egen fusklapp:

”If a passenger is placed in a lower class than that for which a ticket was purchased, the airline must refund 30/50/75% of the cost of the ticket for type 1/2/3 flights. ”

Sök igenom direktivet och kika!

vad hade du bokat? Du borde kunna få ersättning för nedgraderingen och då skulle jag börja med att prata med SAS.

För förseningen är det dock Lufthansa du ska prata med och det är bara den försening de orsakat du ev kan få ersättning för.

Hur mycket ersättningen är beror på sträcka och tid.

Allt finns reglerat i direktivet.

”Flight types are as follows:

1. A flight of less than 1500 km in distance
  2. A flight within the EU of greater than 1500 km in distance, or any other flight of greater than 1500 km but less than 3500 km in distance
  3. A flight not within EU of greater than 3500 km in distance

Cash compensation is a payment of:

1. Euro 250/400/600 for flights type 1/2/3
Where rerouting is offered and results in the passenger arriving within two/three/four hours of the scheduled arrival time for a type 1/2/3 flight, the compensation payable is halved.

This payment is strictly a compensation for the customer's inconvenience and does not replace or form a part of either of the following two compensation categories.

The Airline is not obliged to provide cash compensation in the case of extraordinary circumstances which could not have been foreseen even if the airline took all reasonable precautions, according to Article 5, Paragraph 3.”

Nedgraderingen finns också reglerad, där har jag inte exakta källan sparad men följande nedskrivet på min egen fusklapp:

”If a passenger is placed in a lower class than that for which a ticket was purchased, the airline must refund 30/50/75% of the cost of the ticket for type 1/2/3 flights. ”

Sök igenom direktivet och kika!
Det blir dock mycket me komplicerat än det du citerar (och det är därför det är bättre att bara hänvisa till direktivet) då denna resa startar i USA och involverar United.

vad hade du bokat? Du borde kunna få ersättning för nedgraderingen och då skulle jag börja med att prata med SAS.

För förseningen är det dock Lufthansa du ska prata med och det är bara den försening de orsakat du ev kan få ersättning för.
Varför ska sas stå för nedgradering? De är ju inte inblandade i detta utan United som orsakar försening som leder till ombokning till lufthansa där man blir nedgraderad. Borde väl vara United som ska ersätta då varken sas eller lufthansa gjort nedgradering.

Är det inte United? Eller kan de svära sig fria eftersom det bokades om till flight som skulle innebära mindre än 3h försening. Och att den sedan blev sen är LHs fel.

Lufthansa borde ersätta för sen ankomst då deras plan var sent. Hade de gått i tid hade du inte blivit försenad. Borde vara 600€.

Tack för alla svar!

Jag trodde att det skulle vara SAS (minst för nedgradering) eller United (eftersom det var United försening som började allt det här) som ska stå för kompensation. Ska börja med Lufthansa då och rapportera deras svar här.

Toppen