Senaste nytt

Regelverket (EG) nr 261/2004 - dvs EUs regler om passagerares rättigheter

Agö

Medlem
Monetära ersättning från LH finns inte med i min bild, enbart ”Duty of care...” dvs få tillbaka utlagda pengar...
Lycka till! Glöm inte att rapportera, Lufthansa är inte lätta att ha att göra med enligt tidigare rapporter. Och du ska förstås också kolla upp dina försäkringar men det är för en annan tråd.
 
Monetära ersättning från LH finns inte med i min bild, enbart ”Duty of care...” dvs få tillbaka utlagda pengar...
Aha ok, jag läste "framförallt på 5-stjärniga" och tolkade det som att det fanns andra hotell lediga också. Fanns det bara 5-stjärniga hotell lediga så borde du ha en chans att få tillbaka pengarna. Lycka till och återrapportera gärna.
 

Agö

Medlem
Kan väl möjligtvis falla på detta, det låter ju som att det fanns andra hotell än 5-stjärniga i München.
Japp, även om detta är vad SAS skriver. Vad Lufthansa har för exakt policy vet jag inte. Det finns ju i förordningen, som är fullt ut tillämplig, ingen sådan begränsning.
 

toer00

Medlem
Aha ok, jag läste "framförallt på 5-stjärniga" och tolkade det som att det fanns andra hotell lediga också. Fanns det bara 5-stjärniga hotell lediga så borde du ha en chans att få tillbaka pengarna. Lycka till och återrapportera gärna.

Fanns några ENKELRUM på något 4 stjärniga, men inte dubbelrum... kl var närmare 24:00 när vi bokade, så X antal andra hade då kommit på att det finns faktiskt en stad som heter München och inte bara en flygplats...det var lite vinna eller försvinna...
 

Hachans

Medlem
Lycka till! Glöm inte att rapportera, Lufthansa är inte lätta att ha att göra med enligt tidigare rapporter. Och du ska förstås också kolla upp dina försäkringar men det är för en annan tråd.

Lufthansa har faktiskt varit väldigt bra på betala ut utlägg. Aldrig lyckats klämma dem på förseningsersättning, men taxi, hotell och liknande har aldrig varit problem för mig iaf.
 

Agö

Medlem
Intressant (och rimligt) nytt case kring definitionen "operating air carrier" (tror vi hade någon fråga om detta här för inte så länge sen). En fråga som blir allt mer relevant. Enkelt: ett flygbolag som flyger wet lease på uppdrag av ett annat är inte "operating air carrier".

According to the Court, an airline which decides to perform a particular flight, including fixing its itinerary, and, by so doing, offers to conclude a contract of air carriage with members of the public must be regarded as the operating air carrier. The adoption of such a decision means that that air company bears the responsibility for performing the flight, including, inter alia, any cancellation or significantly delayed time of arrival. Therefore, an airline, such as Thomson Airways, which leases an aircraft, including its crew, under a wet lease to another air company, but does not bear the operational responsibility for the flight, cannot be regarded as the operating air carrier for the purposes of Regulation (EC) No 261/2004.

CURIA - Documents
 

agehall

Medlem
Jag läste det tvärt om först och höll på att få en hjärnblödning... Nu när jag läst om det ett par gånger och så håller jag helt med om utslaget.
 

AABack2ARN

Medlem
Det gör det inte lättare att läsa när de har så många negationer i texterna. Men det känns rätt och rimligt när man läser texten långsamt.
 
D

Deleted member 4140

Guest
Brukar googla saker men har lite bråttom och har fullt upp med diverse ting nu.

Min frus studentvän bor i london, hennes flight som skulle avgå på fredag morgon från Skavsta med Ryanair är avbokad pga strejk, kan hon t ex boka om till norwegian och sedan få tillbaka pengarna för flyg biljetten? Biljetterna som Ryanair erbjuder tillbaka på fredagen fungerar inte eftersom hon har ärenden på fredagseftermiddagen. På torsdagen kan hon inte åka pga vi är i Finland. Därför måste hon åka på fredag förmiddag för att kunna hinna fram till hennes ärende.

Vad gäller egentligen för hennes del? hon vill bara komma hem på fredag förmiddag men i och med att Ryanair enbart erbjuder flighter som inte passar för hennes del så känns det lite fel.
 
Toppen