Senaste nytt

Regelverket (EG) nr 261/2004 - dvs EUs regler om passagerares rättigheter

ZZZebra

Medlem
...hennes flight som skulle avgå på fredag morgon från Skavsta med Ryanair är avbokad pga strejk

Det finns väl lite olika uppfattningar huruvida strejk är en extraordinär händelse eller inte, i synnerhet när den är annonserad i förväg.

Ingen rätt till kompensation vid extraordinära omständigheter

Flygbolaget är inte skyldigt att betala kompensation om det försenade flyget beror på "extraordinära omständigheter som inte skulle ha kunnat undvikas även om alla rimliga åtgärder hade vidtagits".

Det finns inte några bestämda situationer som är extraordinära, men exempel på omständigheter som kan vara extraordinära är:

  • politisk instabilitet
  • väderförhållanden som gör det omöjligt att flyga
  • säkerhetsrisker
  • oförutsedda brister i flygsäkerheten
  • när det pågår strejk som påverkar verksamheten för flygbolaget.
Saxat från Konsumenteuropa: Försenat flyg - Konsument Europa

Så jag skulle nog räkna med att hon får ta det som erbjuds, att få flyga några timmar senare anses nog som att flygbolaget gjort vad som är rimligt. Så jag hade nog bedömt sannolikheten som minimal att få ersättning för alternativa färdsätt.

Men gör ett försök, kan ju inte få mer än ett nej från Ryanair och/eller "flygersättningsfirmorna"
 

Agö

Medlem
Vad gäller egentligen för hennes del?
Artikel 8 i förordningen (rätt till assistans) tillämpas i alla lägen. Det spelar med andra ord inte någon roll om strejken är extraordinär eller inte (se vidare nedan om det). Rätt till återbetalning/ombokning enligt artikel 8 är ovillkorlig.

Enligt artikel 8.1.a ska passagerare erbjudas att välja mellan:
  • återbetalning inom sju dagar, i enlighet med bestämmelserna i artikel 7.3, av hela inköpspriset för biljetten, för den del eller de delar av resan som inte fullföljts och för den del eller de delar som fullföljts, om flygningen inte längre har något syfte med avseende på passagerarens ursprungliga resplan, samt dessutom, i relevanta fall,
  • en returflygning till den första avgångsorten snarast möjligt
alt. ombokning.

Korrekt svar är alltså att återbetalning ska ske av returbiljetten. Väljs detta alternativ får din frus vän själv stå för kostnaden för ny biljett vilket kan bli nog så dyrt med kort varsel under sommarsäsongen.

Det spelar heller ingen som helst roll att Ryanair erbjudit ett potentiellt, enligt förordningen, acceptabelt alternativ enligt artikel 8.1.b eftersom förordningen är tydlig att passageraren har rätt att välja mellan återbetalning av del av biljetten eller ombokning.

När det gäller rätt till ekonomisk kompensation för strejk enligt artikel 7 har domstolen tidigare i år kommit med ett avgörande som säger att "wildcat strikes" (dvs. ej tillkännagjorda strejker) inte utgör extraordinära omständigheter. Frågan om på förhand tillkännagjorda strejker ger rätt till kompensation är ännu inte avgjord så vitt jag vet.

https://curia.europa.eu/jcms/upload/docs/application/pdf/2018-04/cp180049en.pdf
 
D

Deleted member 4140

Guest
Hur länge är hon villig att processa?
Tror inte hon kommer försöka någon längre stund eftersom hon har svårt för att förstå vad som gäller. Sedan så är det inte mycket pengar det handlar om så jag tror hon enbart kommer boka det som tar henne hem fortast så att hon kan återgå till sitt vardagliga liv.

Hon har varit i kontakt med kundtjänst och de har hänvisat till olika saker, med andra ord har de skickat runt henne till olika avdelningar och hon har inte kommit någon vart.
 

Berglund

Medlem
Hon har varit i kontakt med kundtjänst och de har hänvisat till olika saker, med andra ord har de skickat runt henne till olika avdelningar och hon har inte kommit någon vart.
Den vanliga trallen med andra ord, de skickar runt dig tills du tröttnar och lägger ner. Här har vi ett praktexempel på Ryanairs "kvalitativa" kundtjänst och ett exempel så gott som något varför man i möjligaste mån bör undvika dem. Sen förstår jag att det är billigt och att man i olika situationer kan tycka att det är värt risken men då får man tyvärr också vara beredd på att i något eller några av fallen förlora och då behöva lösa problemen själv. Till och med norsken gör ju det här en smula bättre!
 

palmen

Moderator
Den vanliga trallen med andra ord, de skickar runt dig tills du tröttnar och lägger ner. Här har vi ett praktexempel på Ryanairs "kvalitativa" kundtjänst och ett exempel så gott som något varför man i möjligaste mån bör undvika dem. Sen förstår jag att det är billigt och att man i olika situationer kan tycka att det är värt risken men då får man tyvärr också vara beredd på att i något eller några av fallen förlora och då behöva lösa problemen själv. Till och med norsken gör ju det här en smula bättre!
Bästa är nog att skicka någon av advokaterna på dom som driver dessa case
 

mattley

Medlem
Asså vad är det för fel på Lufthansas support?

Jag har lagt ett claim, fyllt i alla uppgifter, par dagar senare får jag ett mail där dom frågar efter uppgifter jag har fyllt i. Ger mig en feedback länk. Jag fyller i skiten igen och får då ett mail att de har öppnat ett nytt case number på den nya feedbacken trots att jag skrev in det första numret där man skulle.

Drar dom en vals varje gång man ska ha pengar från dem?
För när jag gav feedback angående dålig markpersonal så ringde dem 2 dagar senare och var så jävla trevliga och sa att det skulle bättras.

För övrigt gjorde Swiss samma sak, frågade om uppgifter som jag redan hade lämnat.

Avslutar med svärfar som fick ersättning från Lufthansa för försenad flight!
De hade bokat tidigt på morgonen 7-8 typ, men fick mail nån dag innan de skulle åka att de har blivit flyttade till en flight som gick vid ett och deras transfer i Frankfurt gick kl ett så det gick sig inte. Enligt honom så var det straight forward, pengarna utbetalades rätt så omgående. Dock har jag svårt att se att de kan skylla på något i detta fallet.
 

danielhog

Medlem
Biljett köpt av LOT, flygning utförd av Nordica som är en del av LOT.

Krav på ersättning inskickat dagen efter försening. Trots lite påminnelser tog det tills idag att få svar (33 dagar sen framfört anspråk).

Fick svar idag på morgonen, Nordica betalar ut 250€ x2 inom 30 dagar.
 

toer00

Medlem
Asså vad är det för fel på Lufthansas support?

Jag har lagt ett claim, fyllt i alla uppgifter, par dagar senare får jag ett mail där dom frågar efter uppgifter jag har fyllt i. Ger mig en feedback länk. Jag fyller i skiten igen och får då ett mail att de har öppnat ett nytt case number på den nya feedbacken trots att jag skrev in det första numret där man skulle.

Drar dom en vals varje gång man ska ha pengar från dem?
För när jag gav feedback angående dålig markpersonal så ringde dem 2 dagar senare och var så jävla trevliga och sa att det skulle bättras.

För övrigt gjorde Swiss samma sak, frågade om uppgifter som jag redan hade lämnat.

Avslutar med svärfar som fick ersättning från Lufthansa för försenad flight!
De hade bokat tidigt på morgonen 7-8 typ, men fick mail nån dag innan de skulle åka att de har blivit flyttade till en flight som gick vid ett och deras transfer i Frankfurt gick kl ett så det gick sig inte. Enligt honom så var det straight forward, pengarna utbetalades rätt så omgående. Dock har jag svårt att se att de kan skylla på något i detta fallet.

Hände exakt samma sak för mig idag... tydligen att de vill finta bort folk..?? Fylla nästa allt igen bifoga samma bilagor mm mm.. och just nu kom nästa mail med nytt Feedback ID... ??? Vad är detta...??
 
Last edited:
Toppen