Senaste nytt

Regelverket (EG) nr 261/2004 - dvs EUs regler om passagerares rättigheter

Steve

Medlem
De lämnar gate 45 minuter sent och takeoff är 1h45m sent så där lär något hänt som kan vara utanför sas kontroll.
Flighten från Köpenhamn var bara några minuter sen ut, frågan är ju varför den sedan blev 50 minuter sen till Miami. Detta kan också ha varit något utanför sas kontroll som vi bara kan spekulera i. Anser du att du har ett case, ta det till ARN eller anlita någon av de tjänster som driver dessa mål.
Blev nej från SAS och de stängde ärendet. Lutar åt att jag tar det till ARN. Då orsaken växlat mellan slottider och extra säkerhetskontroller från handläggaren (och en felkod i dokumentet verkar syfta till teknik. När jag påtalade det så stängdes ärendet) så har jag en förhoppning att det kanske inte är extraordinär orsak.
 
Citerar mig själv då jag nu fått en "dokumentation" från SAS på förseningsorsak. Någon som vet vad detta betyder egentligen? SAS hävdar nu att det är extra säkerhetskontroll på ankommande flight som orsakat följdförseningar och därmed försenat vår ankomst till Sverige. Inte det man först hävdade, slottid utom kontroll i Miami. Känns som att SAS försöker glida på sina förklaringar här. Visa bifogad bild 76384


AS = MANDATORY SECURITY; Detta sorterar under "Airport and Governmental Authorities". Detta sägs orsaka den första förseningen på ankommande flyg.

RA = AIRCRAFT ROTATION, late arrival of aircraft from another flight or previous sector; Detta sorteras in under "Reactionary". Man anger alltså att förseningen från MIA orsakades av sent ankommande flyg.

Normalt sett så ger har man väl rätt till ersättning om orsaken är sent ankommande flyg, men det är kanske annorlunda om den tidigare förseningen berodde på "Authorities"?

den ytterligare förseningen mellan gate och Take off berodde säkert endast på att man missat slot tiden och fick köa i väntan på sin tur. Man kan ju inte tränga sig i kön hur som helst. :)
 

MWi

Medlem
Blev nej från SAS och de stängde ärendet. Lutar åt att jag tar det till ARN. Då orsaken växlat mellan slottider och extra säkerhetskontroller från handläggaren (och en felkod i dokumentet verkar syfta till teknik. När jag påtalade det så stängdes ärendet) så har jag en förhoppning att det kanske inte är extraordinär orsak.
Jag skulle tipsa om att du gör ett nytt claim och om det inte funkar drar det till ARN
 

Steve

Medlem
AS = MANDATORY SECURITY; Detta sorterar under "Airport and Governmental Authorities". Detta sägs orsaka den första förseningen på ankommande flyg.

RA = AIRCRAFT ROTATION, late arrival of aircraft from another flight or previous sector; Detta sorteras in under "Reactionary". Man anger alltså att förseningen från MIA orsakades av sent ankommande flyg.

Normalt sett så ger har man väl rätt till ersättning om orsaken är sent ankommande flyg, men det är kanske annorlunda om den tidigare förseningen berodde på "Authorities"?

den ytterligare förseningen mellan gate och Take off berodde säkert endast på att man missat slot tiden och fick köa i väntan på sin tur. Man kan ju inte tränga sig i kön hur som helst. :)
Tack för klargörande @ResenärenLars
Vet inte om det stärker mitt case men det är just sent ankommande flyg och kedjeeffekten med missad anslutning i Oslo som i slutändan skapar försening. Där någonstans hoppas jag att det bör ge ersättning. Får nog bli en runda med ARN.
 

Steve

Medlem
Jag och frun var bokade på SK 1841 i lördags 2/6 och på plats i loungen fick vi besked att SAS ställt in flighten p.g.a. "sjuk besättning". Beskedet kom på avsatt avgångstid vid 07.10 I loungen fick vi besked om ombokning till avgången 15.00 men jag gick själv direkt ner till servicecenter och efter lite trixande fick jag dem att boka oss via Bryssel med SAS 08.05 och vidare därifrån med Alitalia så vi landade i Rom (kabindörren öppnades) 3tim 32 minuter efter ursprunglig ankomsttid. Visst borde vi ha ett case här mot SAS värt att fightas för?
Kan rapportera att det tog SAS några få timmar från inskickat ärende att komma med besked om 2 x 400 Euro för denna försening.
 

WTP

Medlem
Kanske SAS ryckte upp sig efter följande DI-artikel :)
SAS tappar höjd på lista över världens bästa flygbolag

"...Det är bolaget Airhelp, som erbjuder flygresenärer hjälp med att kräva ersättning av flygbolagen, som står bakom rankningen som presenteras för sjätte året.
Mätningen grundas inte bara på biljettpriser, bekvämlighet och punktlighet, utan också på vilken förmåga Airhelp anser att bolagen har att lösa kompensationsärenden för flygförseningar..."
 

henke12

Medlem
Citerar mig själv då jag nu fått en "dokumentation" från SAS på förseningsorsak. Någon som vet vad detta betyder egentligen? SAS hävdar nu att det är extra säkerhetskontroll på ankommande flight som orsakat följdförseningar och därmed försenat vår ankomst till Sverige. Inte det man först hävdade, slottid utom kontroll i Miami. Känns som att SAS försöker glida på sina förklaringar här. Visa bifogad bild 76384
Ingen åsikt om vad som är rätt eller fel,
Men detta är vad koderna betyder:

SK953 CPH-MIA
13 min AS = Mandatory security

SK956 MIA-OSL
44 min RA = Aircraft rotation, late arrival of aircraft from another flight or previous sector

/Gammal trafikassistent
 

palmen

Moderator
Tack för klargörande @ResenärenLars
Vet inte om det stärker mitt case men det är just sent ankommande flyg och kedjeeffekten med missad anslutning i Oslo som i slutändan skapar försening. Där någonstans hoppas jag att det bör ge ersättning. Får nog bli en runda med ARN.
Om sent ankommande flyg beror på "Mandatory Security" så tror jag att det försvagar ditt case då det inte är något SAS kan styra över själva. Du kan ju försöka genom ARN och se vad de säger men skulle nog inte ha för stora förväntingar på ett sådant case.
 

NotRyan

Medlem
Om sent ankommande flyg beror på "Mandatory Security" så tror jag att det försvagar ditt case då det inte är något SAS kan styra över själva. Du kan ju försöka genom ARN och se vad de säger men skulle nog inte ha för stora förväntingar på ett sådant case.
Man kan ju tycka vad man vill om det, men var det inte något utslag om att en försening på tidigare flight inte påverkar rätt till ersättning för en annan flight. Sen som sagt kan man ha synpunkter på om lagstiftaren verkligen menar att flygbolagen skall ha sådan reservkapacitet på utestation så att man kan förhindra detta?
 
Toppen