Senaste nytt

Regelverket (EG) nr 261/2004 - dvs EUs regler om passagerares rättigheter

palmen

Moderator
Man kan ju tycka vad man vill om det, men var det inte något utslag om att en försening på tidigare flight inte påverkar rätt till ersättning för den senare flighten?
Jo men frågan är ju hur de ställer sig till detta om planet som man ska åka med inte får landa och komma till gate i tid pga sånt man inte kan påverka.
Om flighten var sen in till Köpenhamn som gjorde att den lämnade Köpenhamn sent och därmed kom sent till Miami så är det solklart att SAS kunde ha påverkat det redan i Köpenhamn.
Det är ju upp till var och en vad man söker ersättning för, men hade jag inte blivit dåligt behandlad av flygbolaget i en situation som denna så skulle jag lagt ner caset efter den förklaringen. Jag kan personligen inte tycka att det är rimligt att SAS skulel ha ett reservplan stående i Miami utifall att en sådan här situation skulle uppstå och på så sätt klara sig undan en försening. Nu kan jag ju inte exakt hur de olika domarna i liknande mål har sett ut tidigare, men är ju inte omöjligt att om det går till rättegång att det döms till SAS fördel och då har man helt plötsligt ett prejudikat emot sig för alla resenärer vilket inte är positivt för någon.
 

Steve

Medlem
Jo men frågan är ju hur de ställer sig till detta om planet som man ska åka med inte får landa och komma till gate i tid pga sånt man inte kan påverka.
Om flighten var sen in till Köpenhamn som gjorde att den lämnade Köpenhamn sent och därmed kom sent till Miami så är det solklart att SAS kunde ha påverkat det redan i Köpenhamn.
Det är ju upp till var och en vad man söker ersättning för, men hade jag inte blivit dåligt behandlad av flygbolaget i en situation som denna så skulle jag lagt ner caset efter den förklaringen. Jag kan personligen inte tycka att det är rimligt att SAS skulel ha ett reservplan stående i Miami utifall att en sådan här situation skulle uppstå och på så sätt klara sig undan en försening. Nu kan jag ju inte exakt hur de olika domarna i liknande mål har sett ut tidigare, men är ju inte omöjligt att om det går till rättegång att det döms till SAS fördel och då har man helt plötsligt ett prejudikat emot sig för alla resenärer vilket inte är positivt för någon.
Hakar på lite då jag drog igång diskussionen med mitt case. Jag är mest brydd över att det i min mejlväxling med SAS skiftade lite fram och tillbaks kring orsaker och kanske mest över det strul som uppstod i Oslo när vi skulle bokas om till Arlanda. Är väl kanske inte ett case värt att driva vidare.

Är dock tacksam för att SAS direkt gav oss ersättning för inställd flight i helgen så systemet fungerar fint när det är solklara fall.
 
Hjälper med en anmälan, men vet inte vem jag ska ställa den mot. Det är en SAS Charter-flygning med nummer SK7969 åt Ving. Visst är det ändå SAS jag ska kontakta?
 

anden007

Medlem
Hej,
Jag har försökt att köra ett case mot SAS då mitt plan blev försenat mer än 3h från Malmö till Stockholm då jag blev ombokad till Köpenhamn-Stockholm istället.
Förseningen var pga. att det snöade kraftigt på Sturup. Jag menar (efter att ha läst här i tråden) på att detta inte är ett undantag (extraordinary circumstances) eftersom att snö är vanligt i Malmö men SAS står på sig och tycker att det är ett undantag. Nästa steg enligt de är ARN.
Vad tycker ni - Är jag fel ute eller är det värt att ta det till ARN?

Tack för er input!
Mvh
Anden007
 
Hej,
Jag har försökt att köra ett case mot SAS då mitt plan blev försenat mer än 3h från Malmö till Stockholm då jag blev ombokad till Köpenhamn-Stockholm istället.
Förseningen var pga. att det snöade kraftigt på Sturup. Jag menar (efter att ha läst här i tråden) på att detta inte är ett undantag (extraordinary circumstances) eftersom att snö är vanligt i Malmö men SAS står på sig och tycker att det är ett undantag. Nästa steg enligt de är ARN.
Vad tycker ni - Är jag fel ute eller är det värt att ta det till ARN?

Tack för er input!
Mvh
Anden007
Det beror på. Var flygplatsen öppen som vanligt och det var något isolerat till SAS alt din flight?
 

centern

Ny medlem
Hej,
jag hade en ganska tråkig reseupplevelse i helgen då jag skulle flugit med SK1636 från FRA 20:30 igår. Någon gång strax innan 23 gav vi upp och SAS informerade om att planet istället skulle lyfta idag kl. 10:30. Som jag förstod det kom vi inte iväg pga det dåliga vädret och det gällde i princip för alla avgångar på FRA. Köerna till service deskerna var orimligt långa och jag beslutade mig för att ta tåget tillbaka till min flickvän en timme bort. Efter att ha gått upp onödigt tidigt idag så kom vi iväg från FRA först strax innan 13 pga diverse problem. Först saknade vi personal, därefter kom man på att personalen inte fått vila tillräckligt länge, sen behövde vi byta gate, därefter trodde de att vi hade tappat bort passagerare och till sist så behövde vi plocka av bagage som tillhörde passagerare som inte var på planet. Vi landade på Kastrup 14:15, drygt sexton timmar senare än beräknat. Givetvis var inte min resa slut där utan jag skulle hem till Göteborg. Jag kontaktar SAS på Kastrup för att få hjälp med att bli inbokad på ett plan till Göteborg och de kan inte garantera mig en plats förrän kl. 11:30 imorgon. Jag föreslår då att det är bättre att jag tar tåget hem till Göteborg och personalen är förstående för mitt beslut. Jag frågar huruvida jag kan få ersättning för mina kostnader och jag får en lapp med en länk till Customer Care - SAS

Vad kan jag få ersättning för och hur mycket? Från början berodde förseningen på vädret som ligger utom SAS kontroll, men dagens händelser med att ingen personal fanns på plats, att SAS inte kunde omboka mig till ett vettigt plan osv ligger ju absolut inom deras kontroll.
 

palmen

Moderator
Hej,
Jag har försökt att köra ett case mot SAS då mitt plan blev försenat mer än 3h från Malmö till Stockholm då jag blev ombokad till Köpenhamn-Stockholm istället.
Förseningen var pga. att det snöade kraftigt på Sturup. Jag menar (efter att ha läst här i tråden) på att detta inte är ett undantag (extraordinary circumstances) eftersom att snö är vanligt i Malmö men SAS står på sig och tycker att det är ett undantag. Nästa steg enligt de är ARN.
Vad tycker ni - Är jag fel ute eller är det värt att ta det till ARN?

Tack för er input!
Mvh
Anden007
Du kommer nog behöva dra det där till domstol för att ha en chans att vinna. Huruvida du har ett case eller ej låter jag vara osagt men om plan inte kan starta pga vädret så har du helt klart en uppförsbacke.
 

agehall

Medlem
Vad kan jag få ersättning för och hur mycket?
Det låter spontant som att du har rätt till ersättning enl EU261/2004 och jag skulle även försöka få ersättning för faktiska kostnader utöver det. Problemet är dock att du själv tagit initiativ och bokat egna biljetter - det är inte självklart att det är något flygbolag ersätter men försök.
 
Toppen