Senaste nytt

Regelverket (EG) nr 261/2004 - dvs EUs regler om passagerares rättigheter

Hej,

Fantastikt vad många av er är väl insatta i detta område. Har sökt fram och tillbaka i tråden utan att lyckas hitta svaret på denna fråga, även om jag är rätt övertygad om att den måste ha kommit upp innan...

Flög idag Bangalore - Göteborg. SAS bokning, codeshare Lufthansa, mellanlandning FRA samt CPH (omständigt ja, men nu blev det så). Planet på sträckan FRA - CPH var sent in till FRA. Landade strax efter att boarding skulle påbörjats. Detta resulterade naturligtvis i försening till CPH. Landade strax innan avgång för anslutningsflyget till Göteborg och hade naivt nog faktiskt väntat mig någon support som Diamant, t.ex. att få skjuts av nån kärra inne på flygplatsen eller någon bil som kunde köra mig raka vägen till planet, men icke. Istället fick jag springa för kung och fosterland för att komma fram till en stängd gate 5 min innan planet skulle gå och fick nej av hon som tog emot mig där (som också berättade att om jag bara varit där ett par min tidigare så hade jag hunnit, alltså om SAS hade på något sätt hjälpt mig dit i tid). Satt på 02C (FRA-CPH) och hade inte så långt att springa, därav var det möjligt på den korta tiden.

Hur som helst ombokning och ankomst 18:11 istället för 15:50, alltså drygt två timmar sen. Till frågan;
- Kan detta tolkas som kategori två, FRA - CPH - GOT och försening 2h+ (€250) trots att det var en del av längre bokning?
- Om detta tolkas som kategori tre, BLR - FRA - CPH - GOT kan det då ge €300 (50% av €600)? Tycker att 50% regeln lämnar vissa frågor öppna...

Planerat -> Utfall
SK3223 (LH755) BLR 03:05 - FRA 09:00 -> SK3223 (LH755) BLR 0330 - FRA 09:37
SK3640 (LH828) FRA 12:55 - CPH 14:15 -> SK3640 (LH828) FRA 13:25 - CPH 14:45
SK438 CPH 14:55 - GOT 15:50 -> SK1444 CPH 17:12 -> GOT 18:11

Tack!

Det va en typ 1 Flight, och den blev tillslut nästan 4h försenad jfm ursprungsbokningen och heller inget från SAS om mat el dyl på Gardemoen, så det blir till att skicka in om ersättning.
Svar..

Fick 250 euro från SAS utan diskussion, iom ombokning och försening hem till Stockholm.

Sen fick vi dessutom ca 6000 kr av IF för alla kostnader som uppstod i samband med att dom missade sin flight hem till Stockholm från Chambery och fick boka nya biljetter från Geneve dagen efter, med hotell och taxi och vad det innebär..

Det va en typ 1 Flight, och den blev tillslut nästan 4h försenad jfm ursprungsbokningen och heller inget från SAS om mat el dyl på Gardemoen, så det blir till att skicka in om ersättning.
Svar..

Fick 250 euro från SAS utan diskussion, iom ombokning och försening hem till Stockholm.

Sen fick vi dessutom ca 6000 kr av IF för alla kostnader som uppstod i samband med att dom missade sin flight hem till Stockholm från Chambery och fick boka nya biljetter från Geneve dagen efter, med hotell och taxi och vad det innebär..

Svar..

Hur som helst ombokning och ankomst 18:11 istället för 15:50, alltså drygt två timmar sen. Till frågan;
- Kan detta tolkas som kategori två, FRA - CPH - GOT och försening 2h+ (€250) trots att det var en del av längre bokning?
- Om detta tolkas som kategori tre, BLR - FRA - CPH - GOT kan det då ge €300 (50% av €600)? Tycker att 50% regeln lämnar vissa frågor öppna...
Har du provat ”Flygkalkylatorn”? Enligt den har du inte rätt till ersättning, mer än för extra utlägg... Det var en typ 3-resa du reste på (sträckan som är intressant är BLR-GOT utan hänsyn till mellanliggande ben)
Flygkalkylatorn - Konsument Europa

Edit: Läser man i förordningen står det ju iofs i artikel 7 ”När avståndet beräknas skall utgångspunkten vara den sista bestämmelseort där nekad ombordstigning eller inställd flygning kommer att leda till att passagerarens ankomst i förhållande till tidtabell försenas.”, vilket borde betyda att det är sträckan CPH-GOT (möjligen FRA-GOT) som blir intressant. Eftersom det är kortare än 1500km så borde försening >2h rendera i 50% reduktion av de 250 EUR som inställd typ 1-flygning borde ge... Varför det inte tas hänsyn till detta i kalkylatorn är en bra fråga, kanske läser jag galet någonstans...
Om man istället tänker att det är en typ 3-flygning så är gränsen >4h, och således blir det 0% av de 600 EUR som det kunde handlat om. Kanske är det så man ska tolka det eftersom ingen flight var inställd och du inte fick denied boarding någonstans...?

Last edited:
Uppdatering: Skrev tidigare i tråden om vår flight från Arlanda till Gran Canaria som försenades med 13 h på grund av tekniska problem under en tidigare flight. Vi begärde ersättning från Novair och fick avslag och vände oss då till ARN. I svaromålet har Novair nu gått med på att betala ut ersättningen om 1 600 euro så det löste sig rätt smidigt till sist. Tack till de som kommit med goda råd!

Uppdatering: Skrev tidigare i tråden om vår flight från Arlanda till Gran Canaria som försenades med 13 h på grund av tekniska problem under en tidigare flight. Vi begärde ersättning från Novair och fick avslag och vände oss då till ARN. I svaromålet har Novair nu gått med på att betala ut ersättningen om 1 600 euro så det löste sig rätt smidigt till sist. Tack till de som kommit med goda råd!
Klassiskt scenario. Skönt att du gick hela vägen.

Herr Nilann och jag åkte till Berlin i torsdags, GOT-FRA-TXL med Lufthansa. En halvtimme innan vi skulle åka till Landvetter, fick vi ett SMS om att flighten FRA-TXL var inställd. Vi fick bra hjälp av SAS (som hanterar Lufthansa-frågor) på Landvetter och blev ombokade med en flight en timme senare än vår ursprungliga bokning. Totalt blev vi 1 timma och 30 minuter sena till Tegel.
Jag har läst över hundra sidor i tråden och är fortfarande inte klar över om vi har rätt till ersättning p g a inställt flyg. Enligt en del inlägg har vi ingen rätt till ersättning eftersom vi kom fram mindre än två timmar senare än ursprunglig bokning. Enligt andra inlägg har vi rätt till 125 Euro var, 50 % av 250 Euro. Vad gäller?

Herr Nilann och jag åkte till Berlin i torsdags, GOT-FRA-TXL med Lufthansa. En halvtimme innan vi skulle åka till Landvetter, fick vi ett SMS om att flighten FRA-TXL var inställd. Vi fick bra hjälp av SAS (som hanterar Lufthansa-frågor) på Landvetter och blev ombokade med en flight en timme senare än vår ursprungliga bokning. Totalt blev vi 1 timma och 30 minuter sena till Tegel.
Jag har läst över hundra sidor i tråden och är fortfarande inte klar över om vi har rätt till ersättning p g a inställt flyg. Enligt en del inlägg har vi ingen rätt till ersättning eftersom vi kom fram mindre än två timmar senare än ursprunglig bokning. Enligt andra inlägg har vi rätt till 125 Euro var, 50 % av 250 Euro. Vad gäller?
Var det inte över 3 timmars försening som likställs som inställd avgång = har rätt till ersättning ?

Testa denna. Brukar kunna ge svar.
Flygkalkylatorn - Konsument Europa

Toppen