Nu har jag fått svar från Thomas Cook.
Vad rekommenderar ni för nästa steg?
Har lust att skriva tillbaka "Kom igen, måste jag verkligen ta detta via tex. forsenad.se???"
Hej WTP
Tack för ert mail.
Vi vill först och främst beklaga förseningen som uppstod på er hemresa. Vi har full förståelse för att detta inte var den avslutning som ni hade önskat på er semester. DK2573 den 3 mars 2018 blev försenad totalt 14 timmar och 49 minut och det ber vi verkligen om ursäkt för.
Förseningen som ni drabbades av på er hemresa orsakades av att vi var tvungna att omdirigera trafiken, då ett av våra flyg hade oljeläckage. Vid ett sådant här tillfälle måste vi som flygbolag titta på hela flygprogrammet och se på den absolut bästa lösningen för alla inblandade. Vi beklagar än en gång förseningen.
Lagstiftning vid förseningar:
Som ni säkert redan vet så har Europaparlamentet utarbetat en förordning (en EU lag) som skall skydda passagerarna mot förseningar, den kallas för EU261/2004.
Dock kan inte alla flygförseningar undgås och är det en orsak som kan utgöra en säkerhetsrisk, så är flygsällskapet tvungna att prioritera flygsäkerheten högre än risken för en försening.
Europaparlamentet har därför tagit detta i betraktning i förordningens artikel 14. I artikel 14 står det att flygsällskapet inte är förpliktigade till att kompensera passagerare, om förseningen orsakades av omständigheter som man inte hade kunnat undvikas. Flygsällskapet skall dock kunna bevisa att alla rimliga och nödvändiga åtgärder har tagits för att undgå förseningen.
Thomas Cook Airlines Scandinavia anser att vi inte är förpliktigade till att utbetala kompensation vid denna försening, då vi anser att vi har gjort allt som står i vår makt för att minimera förseningen.
I de tillfälle ni inte är eniga i vårt svar, gäller följande:
Europaparlamentet har valt en instans i varje EU-land, där passagerarna kan vända sig med sitt ärende, om flygsällskapet och passagerare inte är eniga i om det skall utbetalas kompensation för förseningen i förhållande till EU 261/2004. I enlighet med EU-lagstiftningen och rättpraxis har National Enforcements Bodies (NEB) en betydande roll i förbindelse med hantering och bedömning av enskilda ärenden om flygförseningar. I Sverige är det Allmänna Reklamations Nämnden (ARN) som är vald till att bedöma ett sådant ärende. Det är därefter flygsällskapets plikt att kunna dokumentera till ARN att flygsällskapet har gjort det som krävs gör att kunna undvika en försening – i detta tillfälle genom att sända in dokumentation kring orsaken. ARN kommer därefter uttala sig med sin rekommendation.
Vi beklagar än en gång förseningen men vi hoppas att ni hade en fin semester i Thailand och att ni har många fina minnen med er hem igen.
Med vänlig hälsning
Thomas Cook Airlines Scandinavia
Kundservice
Thomas Cook var länge överlägsen ledare av Råd & Röns svarta lista så detta icke-svar är helt enligt plan. Du tar det till ARN. Vill du inte hantera det själv, ta hjälp av någon ambulansjägare.
Vi reiste med Finnair fra HEL- BKK i februar 2016: flyet ble forsinket med ca 4 timer. Klaget dette til Finnair og fikk beskjed at pga teknisk feil vil de ikke utbetale noen erstattning. Vi klagetvidere til den finske myndigheten som tar hånd om klager om flyreiser og fikk til slutt i desember 2017 ett beslutt at vi skulle ha rett til erstattning med 50% avdrag, dvs vi skulle ha 300€ per person.
Har ikke hørt noen fra Finnair siden dette, har også sendt kravet på 300€ på nytt tilsammen med brevetf fra de finske myndigheter, men får ikke noen svar fra Finnair, er det noen mer jeg kan gjøre eller må jeg bare vente å se om de gidder å utbetale noen?
Jag blev försenad med SK4788 från Reykjavik till Oslo. Planet var ca 30-35 min sent från Oslo pga. väder enligt dom. Det var en i personalen för Bording och det gick långsamt.
Vi blev tillslut en timme sen till Oslo jag missade avgången 17.15 och blev sedan nekad att bli ombokad till nästa flyg 18.15 med hänvisning att det prioriterades så (Jag har Diamond och åkte plus så hade hoppats det skulle räcka).
Nästa plan 19.15 blev försenat så jag landade tillslut klockan 22.00 (nästan 4 timmar sen). SAS hänvisar att det var vädret i Oslo på morgon som orsakade problemet.
Jag tycker att den lilla förseningen vädret orsakade inte kan göra att flygbolaget ska komma undan ansvar helt för resten av resan. Är det värt att gå vidare med detta? Ha det bra dag.
Slightly off-topic:
Tänkte ta hjälp av forsenad.se men insåg att de har höjt upp sitt arvode från 25% till 30%.
Vilka andra har ni använt? Tar alla nuförtiden 30%?
Jag flög BRU-CPH-ARN-TMP där inkommande planet från ARN till CPH var försenad (vinter ja men enligt mig så var det inte pga vädret eftersom det hade inte snöat på flera timmar innan på ARN), därmed var vi sena från CPH till ARN och jag missade TMP flyget som inte väntade fastän de skulle kunnat göra det. Blev rerouted till nästa TMP dagen efter som senare blev inställd och fick slutligen åka till HEL nästan 15h sent hemma! Och nu vägrar SAS betala alls (enligt mitt tycket 400€ räknat på distans från BRU vad jag förstår) pga vädret (de nämner inte var men jag antar ARN för det var ju nästan sommar på CPH)!!
Jag flög BRU-CPH-ARN-TMP där inkommande planet från ARN till CPH var försenad (vinter ja men enligt mig så var det inte pga vädret eftersom det hade inte snöat på flera timmar innan på ARN), därmed var vi sena från CPH till ARN och jag missade TMP flyget som inte väntade fastän de skulle kunnat göra det. Blev rerouted till nästa TMP dagen efter som senare blev inställd och fick slutligen åka till HEL nästan 15h sent hemma! Och nu vägrar SAS betala alls (enligt mitt tycket 400€ räknat på distans från BRU vad jag förstår) pga vädret (de nämner inte var men jag antar ARN för det var ju nästan sommar på CPH)!!
Ja det finns någon dom för detta, jag vet dock inte vilken, säkert någon här som kan fylla i exakt vilket rättsfall det var.
Vara för att det slutar snöa så kan det fortfarande vara problem i flertalet timmar efteråt då det ofta blir lite kaos på marken och även reducerade trafik.
Ja det finns någon dom för detta, jag vet dock inte vilken, säkert någon här som kan fylla i exakt vilket rättsfall det var.
Vara för att det slutar snöa så kan det fortfarande vara problem i flertalet timmar efteråt då det ofta blir lite kaos på marken och även reducerade trafik.
Okej, men de tom vägrade ta med mig på tidigare plan då när jag frågade på CPH vid gaten genast när jag insåg att kommande planet skulle bli försenat, dvs SAS gjorde medvetet val att låta mig missa flyget hem.
Hur som helst, om tidigare flyg inte skall påverka så borde de inte heller hänvisa till vädret på inkommande flygplatsen.
Okej, men de tom vägrade ta med mig på tidigare plan då när jag frågade på CPH vid gaten genast när jag insåg att kommande planet skulle bli försenat, dvs SAS gjorde medvetet val att låta mig missa flyget hem.
Det är trist, men tyvärr inget du ska blanda in här. Om du inte hade en fullt ombokningsbar biljett, är det inget du har rätt till. Håll dig till relevant fakta när du argumenterar mot SAS.
Det är trist, men tyvärr inget du ska blanda in här. Om du inte hade en fullt ombokningsbar biljett, är det inget du har rätt till. Håll dig till relevant fakta när du argumenterar mot SAS.
Helt riktigt. Biljetten var Plus men som du sager, det är inte pointen heller.
Ganska ironiskt, jag som alltid hyllt här SAS tidigare behandling av mina compensation så lider nu av "sorry"-mentalite med noll ersättning för 15 timmars försening/inställning av 3 flyg. Faktum att jag är Diamond påverkar ju inte regulering men kom igen vilken kundservice.
Dessutom kollade précis väderinformation och har nu screenshot som visar att det hade varit inget snöfall alls inom 24h runt mina flyg.
Skickar email tillbaka till SAS med fakta och begär compensation. Jag är så sur nu att jag kommer att anlita advokatbyrå om de inte betalar.
Hej är det kört för mig att kräva ersättning, eller kan jag trycka på att det borde funnits resurser i Sundsvall?
-Planet ankom sent till Sundsvall på grund av rådande väderförhållanden på Arlanda, detta påverkade i sin tur din flight.
Regulativet som styr om du som kund har rätt till kompensation är EU-förordning 261/2004. I punkt 14 i förordningens ingress kan vi klart och tydligt läsa att meterologiska förhållanden som omöjliggör eller försvårar en flygning räknas som extraordinära omständigheter.-