Senaste nytt

Regelverket (EG) nr 261/2004 - dvs EUs regler om passagerares rättigheter

Jag skulle fortfarande säga åt dem att låta någon driva det då AF tidigare har utlovat ersättningen
Dessa firmor kommer nog inte att vilja befatta sig med ett fall som är solklart fel. AF har gett ett felaktigt besked till att börja med vad jag kan läsa mig till och sedermera rättat till det.

Nog för det är trevligt med ersättning, men har man inte rätt till det så har man inte.
 
. Eftersom det var sista flighten så blev det stanna över natt i Köpenhamn. Vädret var utmärkt både i Genève och Köpenhamn. När jag ansöker om ersättning hos SAS får jag bara ett kort mail tillbaka där man hänvisar att orsaken till försening är Air Trafic control restrictions och att ersättning inte utgår.
Jag påtalar då vad som faktiskt skett och ber om en förklaring till vilka AIr Control Restrictions det var tal om och vill gärna veta var dessa var. Då får jag bara ett svar om att fallet är färdigbehandlat från SAS sida och att case is closed. Detta känns minst sagt märkligt och att de inte ens svara på min fråga i mailet. Vad kan man göra i detta läge?
Verkar som flygbolagen samkör sina ageranden/ursäkter.
Hade ett misstänkt likt fall med AY i somras, sen avgång från Arlanda ledde till missad connection i HEL, nära fem timmars försening till slutmålet.
AY ursäktade sig också med Air Traffic Control restrictions i HEL p g a åskmoln.
Jag kollade upp det hela och det var förstås rubbish. Fanns inga generella förseningar i HEL, och min försening berodde på att planet kom in väldigt sent till ARN från Bergen. I själva verket körde man in lite av förseningen...
Så jag skickade ett mail och bad dom specifiera exakt hur detta orsakat förseningen, fick bara ett kort svar att detta var allt man kunde säga.
Skickade ett rätt skarpt mail med fakta, samt att jag inte uppskattade att man for med direkta osanningar för att slippa sitt ansvar och förväntade mig nytt positivt besked om kravet inom en vecka, vid hot om domstol.

Inget svar, lät det gå till tingsrätt, i stämningen angav jag förstås biljettnumret. AY svarade via dansk advokatbyrå detta:

I ovennævnte sag skal jeg vänligast bede passageraren fremsende dokumentation for sin rejse i form av billetter/bookingbekræftelse førend Finnair har mulighed for at tage stilling til kravets berettigelse.

Man hoppades tydligen på fullt allvar att jag skulle lägga ner eftersom jag fyra månader efter resan kanske inte skulle hitta min "biljett"!

Efter ytterligare några oneliner-mail på danska gav man dock upp o medgav ersättningskravet.

Denna typ av agerande sparar uppenbarligen in en hel del pengar åt bolagen, annars skulle man ju inte hålla på..
Men frågan är om det efter alla advokat- och motpartskostnader verkligen är så mycket att det är värt att reta gallfeber på sina mer rutinerade resenärer.
När ett flygbolag med hjälp av direkta lögner försöker undvika lagar och regler för att spara pengar, väcker det ju också frågetecken om denna "moral" även genomsyrar andra delar av verksamheten....
 
Lånar ett inlägg från en annan tråd:
Nergraderad på flygplatsen. Vad kan man göra? | Sida 2 | BusinessClass.se forum | 500 000 inlägg om resor

Här har en passagerare nedgraderats från premium eco till eco med BA på ett segment, och fått tillbaka "75% av priset för halva resan minus skatter och avgifter."

Finns det lagstöd för att man verkligen ska dra av för skatter och avgifter? (Och vilka avgifter har de dragit av?)

Enligt förordningen ska man ersätta "75 % av passagerarens biljettkostnad". Kan man verkligen tolka det på annat sätt än 75% av vad man faktiskt betalat till flygbolaget?

En intressant sak är att den engelska versionen av förordningen säger "75 % of the price of the ticket", vilket man kan tolka på bägge sätten.

Vilken version av förordningarna ska användas vid tolkningar, om de inte har samma innebörd?
 
Dessa firmor kommer nog inte att vilja befatta sig med ett fall som är solklart fel. AF har gett ett felaktigt besked till att börja med vad jag kan läsa mig till och sedermera rättat till det.

Nog för det är trevligt med ersättning, men har man inte rätt till det så har man inte.
Håller inte med dig här man har flera gånger erkänt sin betalningsskyldighet och angett att man ska betala. Kan mycket väl finnas intresserat driva detta
 
Håller inte med dig här man har flera gånger erkänt sin betalningsskyldighet och angett att man ska betala
På felaktiga grunder, ja. Kundtjänst har helt enkelt, precis som vanligt, haft fel.

Kan mycket väl finnas intresserat driva detta
Driv det och förlora det så har vi gett flygbolagen ytterligare ett sätt att neka ersättning på.

Jag är helt för att man ska driva sin rätt till ersättning enl EU261/2004, men har man fel så har man.
 
Finns det lagstöd för att man verkligen ska dra av för skatter och avgifter? (Och vilka avgifter har de dragit av?)
Det finns ett avgörande från ECJ från 2016.

"The court further clarified that the price of the ticket relevant for determining the reimbursement is solely the price of the flight itself, to the exclusion of taxes and charges indicated on that ticket, as long as neither the requirement to pay those taxes and charges nor their amount depends on the class for which that ticket was purchased."

Rules determining passenger reimbursement due to downgrading - Lexology
 
Det finns ett avgörande från ECJ från 2016.

"The court further clarified that the price of the ticket relevant for determining the reimbursement is solely the price of the flight itself, to the exclusion of taxes and charges indicated on that ticket, as long as neither the requirement to pay those taxes and charges nor their amount depends on the class for which that ticket was purchased."

Rules determining passenger reimbursement due to downgrading - Lexology
Det sistnämnda är ju intressant eftersom det var väl nån som skrev nåt om olika skatt/avgift i olika klasser vilket inte verkar helt giltigt enligt ovan
 
Som jag skrev i en annan tråd blev mitt flyg från Stockholm till Göteborg inställt p.g.a. tekniskt fel i fredags. Var först ombokad till en flight 65 min senare, men fick sedan erbjudande om att boka om mig till en flygning 25 min tidigare än min originalflight. Det var sista flygresan före jul och jag hade hemlängtan så valde att boka om mig till den tidigare avgången. Skickade in min claim till Sas där jag framhävde att originalflighten blivit inställd.

Idag fick jag följande svar:
Jag har fått din förfrågan om ersättning enligt EU-förordning 261/2004, och vill med det här brevet meddela dig att det inte utgår någon sådan ersättning då din försening understiger 3 timmar.
Min information visar att du blev ombokad till en annan flight som ankom till Göteborg 17.26, din ursprungliga ankomsttid var 17.45.
I enlighet med EU-domstolens avgörande i mål C-402/07 och 432/07 (”Sturgeon-fallet”) utgår ingen ersättning för förseningar mindre än 3 timmar.

Så som jag tolkar EG261 kan jag ha rätt till 125€ ersättning pga det inställda flyget (oavsett försening).

Är det värt att fortsätta driva detta och har ni några bra argument att använda mot Sas?
(Ja jag vet att det låter dumt att begära ersättning trots att jag kom hem tidigare än planerat, men extra respengar är alltid gött :) )
 
@gjohansson: Jag tror i fallet som refereras till i andra tråden så är det samma skatter/avgifter om man reser World Traveller eller World Traveller Plus. Hade passageraren dock blivit nedgraderad från Club World till World Traveller Plus är det a) lägre skatter och b) lägre avgifter (tror jag) och i så fall borde även de återbetalats. Men det lär nog vara svårt för en vanlig resenär att veta vad som gäller.

Paragrafen i sin helhet innehåller även en annan otrevlig sak (min markering):

"The ECJ decided that Article 10(2), read in conjunction with Article 2(f), must be interpreted as meaning that where a passenger is downgraded on a flight, the price to be considered for determining the reimbursement is the price of the flight on which the passenger was downgraded. If that price is not separately indicated on the ticket, it must be based on the part of the price of the ticket corresponding to the quotient resulting from the distance of that flight and the total distance which the passenger is entitled to travel. The court further clarified that the price of the ticket relevant for determining the reimbursement is solely the price of the flight itself, to the exclusion of taxes and charges indicated on that ticket, as long as neither the requirement to pay those taxes and charges nor their amount depends on the class for which that ticket was purchased."


Säg att en passagerare flyger i business class Stockholm-London-Los Angeles och blir nedgraderad på första sträckan från Business till ekonomi.

Totala sträckan är (911+5456 miles) * 2 = 12734 miles och man kan få den biljetten för i runda svängar 12000SEK + skatter och avgifter. Om jag tolkar det där rätt innebär det att man får 12000kr * 911/12734 * 75% = 650kr + eventuell kompensation för att man nu får lägre bränsleavgift och lägre skatter. Dock tror jag inte det inte gäller på flyg inom Europa men säg att man får ut 700kr för en nedgradering mellan Stockholm och London på en sådan resplan :( Käns inte lustigt!
 
Last edited:
Som jag skrev i en annan tråd blev mitt flyg från Stockholm till Göteborg inställt p.g.a. tekniskt fel i fredags. Var först ombokad till en flight 65 min senare, men fick sedan erbjudande om att boka om mig till en flygning 25 min tidigare än min originalflight. Det var sista flygresan före jul och jag hade hemlängtan så valde att boka om mig till den tidigare avgången. Skickade in min claim till Sas där jag framhävde att originalflighten blivit inställd.

Idag fick jag följande svar:


Så som jag tolkar EG261 kan jag ha rätt till 125€ ersättning pga det inställda flyget (oavsett försening).

Är det värt att fortsätta driva detta och har ni några bra argument att använda mot Sas?
(Ja jag vet att det låter dumt att begära ersättning trots att jag kom hem tidigare än planerat, men extra respengar är alltid gött :) )
Gränsen är två timmar och inte tre för inställt flyg men du har inget att hämta tyvärr
 
Toppen