Absolut. Alla flighter från CPH omfattas.
Tack, har säkert läst detta 10ggr i denna tråd men ibland är det torsdag och ibland är man tröttJa. Även icke-europeiska carriers omfattas av flyg från EU. Oaktat detta omfattas Island av 261/2004.
Absolut. Alla flighter från CPH omfattas.
Tack, har säkert läst detta 10ggr i denna tråd men ibland är det torsdag och ibland är man tröttJa. Även icke-europeiska carriers omfattas av flyg från EU. Oaktat detta omfattas Island av 261/2004.
Hej alla,
har en claim med försening intra-europa pga sent inkommande flyg till Arlanda, där jag och medpassagerare fick vänta. Detta pga väderförhållande på avgångsflygsflygplatsen vilket de hävdar är extraordinärt.
Jag vill minnas att det inte är ett skäl att hänvisa till förseningar på tidigare flighter, är det någon som kan peka ut rätt lagrum eller domstolsutslag som visar vad som gäller?
Tack på förhand!
Det är en ganska intressant fråga. Känner inte till något case som rör just det. Dock nämns följande i utkastet till vad som utgör "extraordinary circumstances" - utkastet har dock inget som helst värde.Hej,
Är det någon av er som haft att göra med Austrian Airlines?
Visst kan det inte räknas som en extraordinär händels, att en passagerare inte dycker upp vid gaten, att det senare tar mark personalen på ARN 30 min att hitta dennes väska (ialla fall det piloten skylde på) Missar då min korta transit i Wien. Och blir 6h försenad från Arn-Bru.
Känns som ett rätt klockrent case eller?
Tveksam då avlastande av bagage där passageraren inte är med har med säkerhet att göra. Kan klassas som extraordinär händelse om stark misstanke om fara finns.Hej,
Är det någon av er som haft att göra med Austrian Airlines?
Visst kan det inte räknas som en extraordinär händels, att en passagerare inte dycker upp vid gaten, att det senare tar mark personalen på ARN 30 min att hitta dennes väska (ialla fall det piloten skylde på) Missar då min korta transit i Wien. Och blir 6h försenad från Arn-Bru.
Känns som ett rätt klockrent case eller?
Kanske inte så att jag är berättiga kompensation då. Får se hur Austrian responsar. Dock kan man ju tycka att 30 min för en väska på A319 som ungefär är 2/3 full är i längsta laget. Men vad vet jag.Tveksam då avlastande av bagage där passageraren inte är med har med säkerhet att göra. Kan klassas som extraordinär händelse om stark misstanke om fara finns.
Om väskan ligger längst in måste de lasta av allt och lasta in igen. Nu vet jag inte hur lång tid detta tar, men antar att 15 minuter för att lasta eller lsta ur ett plan är inom vad som kan anses som "vanligt". De måste dessutom läsa av alla bagagetaggar för att hitta rätt bagage vilket gör att det tar längre tid.Kanske inte så att jag är berättiga kompensation då. Får se hur Austrian responsar. Dock kan man ju tycka att 30 min för en väska på A319 som ungefär är 2/3 full är i längsta laget. Men vad vet jag.
Tack för svar.