Senaste nytt

Regelverket (EG) nr 261/2004 - dvs EUs regler om passagerares rättigheter

Hej alla,

har en claim med försening intra-europa pga sent inkommande flyg till Arlanda, där jag och medpassagerare fick vänta. Detta pga väderförhållande på avgångsflygsflygplatsen vilket de hävdar är extraordinärt.

Jag vill minnas att det inte är ett skäl att hänvisa till förseningar på tidigare flighter, är det någon som kan peka ut rätt lagrum eller domstolsutslag som visar vad som gäller?

Tack på förhand!

Hej alla,

har en claim med försening intra-europa pga sent inkommande flyg till Arlanda, där jag och medpassagerare fick vänta. Detta pga väderförhållande på avgångsflygsflygplatsen vilket de hävdar är extraordinärt.

Jag vill minnas att det inte är ett skäl att hänvisa till förseningar på tidigare flighter, är det någon som kan peka ut rätt lagrum eller domstolsutslag som visar vad som gäller?

Tack på förhand!

Inlägg 290 i denna tråd gjorde susen för mig:
Regelverket (EG) nr 261/2004 - dvs EUs regler om passagerares rättigheter | Sida 29 | BusinessClass.se forum | 500 000 inlägg om resor

Tack Superstefan!

Jag tittade på vad det stod där, men i det caset verkar det gälla ett plan som det hänt något med dagen innan (SAS) eller flera dagar innan (Finnair) samt Denied Boarding. I mitt fall är det sent inkommande plan och därmed försenad avgång samma dag. Så jag vet inte om det är helt jämförbart.

Finns det några fler tips?

Hej,

Är det någon av er som haft att göra med Austrian Airlines?

Visst kan det inte räknas som en extraordinär händels, att en passagerare inte dycker upp vid gaten, att det senare tar mark personalen på ARN 30 min att hitta dennes väska (ialla fall det piloten skylde på) Missar då min korta transit i Wien. Och blir 6h försenad från Arn-Bru.

Känns som ett rätt klockrent case eller?

Hej,

Visst kan det inte räknas som en extraordinär händels, att en passagerare inte dycker upp vid gaten, att det senare tar mark personalen på ARN 30 min att hitta dennes väska (ialla fall det piloten skylde på) Missar då min korta transit i Wien. Och blir 6h försenad från Arn-Bru.

Det är en ganska intressant fråga. Känner inte till något case som rör just det. Dock nämns följande i utkastet till vad som utgör "extraordinary circumstances" - utkastet har dock inget som helst värde.

"Removal of unaccompanied baggage due to a serious security concern." (se s. 3 i detta dokument).

Rimligtvis kan flygbolaget aldrig lastas för att en passagerare som checkat in bagage inte dyker upp och bagaget tvingas lyftas ut - detta är standard. Däremot är det förstås en intressant fråga hur lång tid detta faktiskt tar.

Du får nog testa!

Hej,

Tveksam då avlastande av bagage där passageraren inte är med har med säkerhet att göra. Kan klassas som extraordinär händelse om stark misstanke om fara finns.

Tveksam då avlastande av bagage där passageraren inte är med har med säkerhet att göra. Kan klassas som extraordinär händelse om stark misstanke om fara finns.
Kanske inte så att jag är berättiga kompensation då. Får se hur Austrian responsar. Dock kan man ju tycka att 30 min för en väska på A319 som ungefär är 2/3 full är i längsta laget. Men vad vet jag.

Tack för svar.

Kanske inte så att jag är berättiga kompensation då. Får se hur Austrian responsar. Dock kan man ju tycka att 30 min för en väska på A319 som ungefär är 2/3 full är i längsta laget. Men vad vet jag.

Tack för svar.
Om väskan ligger längst in måste de lasta av allt och lasta in igen. Nu vet jag inte hur lång tid detta tar, men antar att 15 minuter för att lasta eller lsta ur ett plan är inom vad som kan anses som "vanligt". De måste dessutom läsa av alla bagagetaggar för att hitta rätt bagage vilket gör att det tar längre tid.
Tror inte du har ett case i detta fall. Har hänt mig några gånger att man måste lasta av väskor pga att folk inte dyker upp, brukar nästan alltid sluta med ca 30 minuter försening. Man vill ändå vänta så länge som möjligt på att personen ska dyka upp för att slippa detta moment och inte börja lasta av för tidigt utifall att personen kommer.

Toppen