Senaste nytt

Regelverket (EG) nr 261/2004 - dvs EUs regler om passagerares rättigheter

@Maja - släpp det där. Du kommer inte att få rätt mot BA i praktiken utan att dra dem till MCOL i UK (och kanske ännu längre) och för en tre år gammal flight så är det liksom inte värt det. Du kommer troligen att få bättre timpenning på att samla och panta burkar än att driva det där även om du har rätt. :/
Det är lite det jag också har kommit fram till efter att ha Googlat BA och förseningar.

Önskar jag hade haft kännedom om detta för tre år sedan bara.

PS: SAS har ändrat Feedback Form på sin websida. Det roliga är nu, att jag har en pending kompensation från sedan 4 veckor som jag inte har hört från SAS (den var skickat på den nya Feedback Formen). Konstigt nog, jag sökte och hittade den gamla Formen och gjorde denna sista EC261 claimet på den Formen, och som jag nu fick 400€ inom 2 veckor så antar jag att det är SAS-IT som bäst igen :D

Nu förstår jag varför jag inte hört av SAS gällande den tidigare claim som jag lagt på den nya feedback formen. Ringde nyss customer care som var nästan omöjliga att leta efter mitt ärendenummer, men till sist fick jag en kvinna kolla upp och hon lovade svaret skulle komma inom 2 veckor. Nåjaa, efter samtalet får jag nu e-mail:

Dear Mr. "Norskt namn",

Thank you for your e-mail.

We are sorry to read about the trouble with your journey in Bergen. We extend our apologies to you for this unfortunate experience.....et etc

Problemet är att det där är varken jag eller min biljett som de tror ärendet handlar om... :D SAS IT i farten, hohhoh nu får jag spendera mera tid för att lösa detta...

Agerar ombud för en vän till min svärfar. Hon flög från St Petersburg till Göteborg via München med Lufthansa på en billig ej ombokningsbar biljett. Under hennes timma i München missar hon sin anslutning till Göteborg. Vad jag förstår så skyndar hon sig till gaten men hinner ändå inte. Planet från St Petersburg är bara försenat max 10 minuter vad jag kan hitta. Hon får då möjligheten att boka om till dagen efter om hon betalar cirka 300€ för en ny biljett. Inget hotell erbjuds och hon är heller inte med i något bonusprogram. Finns det något att hämta från Eg 261/2004? Kan man tillämpa denied boarding?

Agerar ombud för en vän till min svärfar. Hon flög från St Petersburg till Göteborg via München med Lufthansa på en billig ej ombokningsbar biljett. Under hennes timma i München missar hon sin anslutning till Göteborg. Vad jag förstår så skyndar hon sig till gaten men hinner ändå inte. Planet från St Petersburg är bara försenat max 10 minuter vad jag kan hitta. Hon får då möjligheten att boka om till dagen efter om hon betalar cirka 300€ för en ny biljett. Inget hotell erbjuds och hon är heller inte med i något bonusprogram. Finns det något att hämta från Eg 261/2004? Kan man tillämpa denied boarding?
Om hon inte hinner byta på en timme så är det tyvärr hennes eget fel. Sen kan man ju tycka LH kunde vara bussiga, men rent generellt har de inte gjort något fel och ej heller skyldig henne något.

Om hon inte hinner byta på en timme så är det tyvärr hennes eget fel. Sen kan man ju tycka LH kunde vara bussiga, men rent generellt har de inte gjort något fel och ej heller skyldig henne något.
Det var det jag misstänkte. Tack för informationen :)

EU261/2004 ger iaf ingen kompensation. Hur kommer det sig att hon inte hann till rätt gate?
Vet inte anledningen, men misstänker att det berodde på att hon inte är en så van resenär samt att det var första gången hon bytte i München.

Min sambo sitter fast på CPH i väntan på ett försenat flyg till KEF med Iceland Air (försening orsakad av tekniskt strul med planet som var planerat att lyfta tidigare ikväll). Omfattas Iceland Air av 261/2004 ?

Min sambo sitter fast på CPH i väntan på ett försenat flyg till KEF med Iceland Air (försening orsakad av tekniskt strul med planet som var planerat att lyfta tidigare ikväll). Omfattas Iceland Air av 261/2004 ?
Ja. Även icke-europeiska carriers omfattas av flyg från EU. Oaktat detta omfattas Island av 261/2004.

Toppen