Senaste nytt

Regelverket (EG) nr 261/2004 - dvs EUs regler om passagerares rättigheter

Hmmm ... du upplevde mao inte att de helt ignorade dina krav, eller? Jag är lite förvånad över att det inte blivit någon reaktion alls, inget svar öht ...
Det tog två månader utan livstecken. Sedan ytterligare en månad tills pengarna var på kontot.
De hade nog en underbemannad kundtjänst som svarar på klagomål. De hade väldigt mycket förseningar ett tag. Nu vet jag inte hur status är hos dem.

Hmmm ... du upplevde mao inte att de helt ignorade dina krav, eller? Jag är lite förvånad över att det inte blivit någon reaktion alls, inget svar öht ...
Men om du lämnat över ärendet till FlightRight så är det väl bara att vänta på att de drar saken vidare till Tingsrätten? Hitintills har ju varje ärende i princip behandlats var för sig, så andra ärenden har ingen automatisk bäring på ditt ärende även om praxis skulle kunna komma att förändras i framtiden.

Men om du lämnat över ärendet till FlightRight så är det väl bara att vänta på att de drar saken vidare till Tingsrätten? Hitintills har ju varje ärende i princip behandlats var för sig, så andra ärenden har ingen automatisk bäring på ditt ärende även om praxis skulle kunna komma att förändras i framtiden.
Jo, man kan tycka det. Jag lämnade över ärendet till Flightright i juni 2015 och per dec 2015 hade de fortfarande inte fått någon återkoppling från Norwegian på sina krav. Sedan dess har det varit radioskugga. Jag har inte legat på FR så här långt, men jag börjar tycka att de borde kommit längre i mitt ärende. Jag mailade FR för ca en vecka sedan, får se vad de säger när jag får svar från dem.

Vi skulle åka hem med SK964 6/6 09:05-14:35 HKG-ARN, flygningen blev inställd på kvällen den 4/6 (Hong kong tid).
Vi bokade ursprungligen under Friends and Familiy i GO och blev uppgraderade till Plus via Plusgrade.

Hemresan blev slutligen ombokad till LH797 5/6 23:05-05:20 HKG-FRA och LH800 6/6 07:10-09:15 FRA-ARN. Båda i bokningsklass M.

Vi kom alltså hem 5 timmar och 20 minuter tidigare än ursprungligen bokat.

Kan vi räkna med ersättning enligt 261/2004:
Gissar på 50% av €600/person, enligt reducerings klausulen under inställda flyg?
75% av biljettpriset, dvs totala priset för Plusbiljetten Go + Plusgrade, för nedgradering från PLUS till Economy, eller är det 75% av kostnaden för uppgraderingen?

Last edited:
75% av biljettpriset, dvs totala priset för Plusbiljetten Go + Plusgrade, för nedgradering från PLUS till Economy, eller är det 75% av kostnaden för uppgraderingen?

I terms&conditions for Plusgrade på
https://www.flysas.com/upload/travel_info/plusgrade/plusgrade-tc-en.pdf?t=1465330297600&logout=true
står det:

If your confirmed upgrade is canceled by SAS, you will receive a full refund of the amount/EuroBonus points you paid for the upgrade within 7 business days. In the case of a downgrade, no extra compensation will be paid.

Så ni lär få 300 EUR per person + det ni betalade för Plusgrade. Såvitt jag kan minnas så funkade det på motsvarande sätt även på OT-tiden.

En tredje variant alltså :eek: men den landar ju mellan mina varianter så det är väl lite lagom:D

Men kan SAS egentligen avtala bort EU direktivet? Intressant diskussion, tror dock inte att jag skulle processa för att få rätt för det ;)

Men kan SAS egentligen avtala bort EU direktivet? Intressant diskussion, tror dock inte att jag skulle processa för att få rätt för det ;)

Ja, det är en intressant fråga som jag själv funderade på häromdagen också. Jag gissar att det inte går att avtala bort direktivet, för då skulle antagligen Norwegian, RyanAir, och säkert en del legacy carriers också ha med en rad i sina T&C som friskriver dem från detta. Det är väl troligt att det då inte funkar på riktigt samma sätt när det gäller uppgraderingar, för då har du ju trots allt inte köpt produkten "flyg i den bättre klassen", även om åtminstone för OT så ställdes det väl ut en ny biljett...?

Jag är ju inte jurist, så ursäkta mitt lekmannaresonemang. Men om jag köpt en PLUS biljett som jag senare ändrar till Business så får jag väl betala mellanskillnaden. Totala priset för biljetten blir ursprungliga plus uppgraderingen till Business. (Eller återbetalas PLUS biljetten och jag får betala för en ny Business? ) Blir det också en helt ny biljett?

Att SAS väljer att sälja mellanskillnaden mellan två kategorier till sista minuten pris ( mindre än 48 timmar kvar), gör inte automatiskt att det juridiskt är skillnad på de två olika typerna av uppgraderingar, tycker jag. :rolleyes:

Det är ett intressant fall vad som gäller för plusgrade men tror sas kan ha rätt i sin skrivning. Även om den gått igenom så har du inte fått produkten ännu och har trots allt fortfarande en economy biljett i slutändan.

Innan jag drar igång karusellen tror ni det är värt det?

Flög hem från Dubai med planerad mellanlandning på SAW,

Alltså planerad resa DBX-SAW 1,5h väntetid SAW-ARN

En herre framför mig blev dålig under resan och hostade mycket, personalen kunde ej ta puls/BT eller något. Frågade mest om han hade diarre, jag har jobbat på hjärtintensiven och hjälpte till lite grann. Kabinpersonal kunde ej sätta på syrgas och höll på förgifta stackaren för de inte had ekoll på något som helst. Piloten fick tar beslut att nödlanda på ANK och väl nere lyfter de av herren och hans son. Lastar av resväskorna och plockar ut hans bagage, sedan gås planet igenom två säkerhetskontroller...med en kvarts mellanrum. En där man kollade utrymmet där medhavd bagage ligger, andra gången på golvet och i fickan vid stolarna osv.

Personal blir uppmärksammad av många som undrar hur det blir med nästa flyg, många resenärer till Europa och personalen säger bara vi vet inte, väl på SAW kan ni fråga markpersonal.

Vi landar på SAW 09:30, två timmar försenad och flyget till ARN gick 09:00. Stressar av flyget och otrevlig sur personal från Turkish som knappt kan Engelska, svär på Turkiska (jag förstår svordomar på turkiska) och säger åt oss att vi måste sitta och vänta. Kommer en buss som kör oss skyndsamt till IST och ny hemresa är alltså IST-ARN. Pratar med 3 olika ställen, disk där man säljer biljetter och en där man behandlar "denied boarding compensation" och ber om voucher för mat och dryck. 5 timmar försenad avgång anser jag att man kan få en flaska vatten. Vi blir tillbedda att mejla vår resebyrå efter hemresa.

14:30 alltså 5,5 timmar efter ursprunglig tid lyfter planet till Sverige och även den är lite sen. landar 17:15 på ARN.

Har jag rätt att kräva ersättning? och vad yrkar jag på? Vore skönt at få er hjälp och göra rätt första försöket. Resan bokad genom Ticket och flyg Turkish.

Hemresa DBX-SAW-IST-ARN

Toppen