Innan jag drar igång karusellen tror ni det är värt det?
Flög hem från Dubai med planerad mellanlandning på SAW,
Alltså planerad resa DBX-SAW 1,5h väntetid SAW-ARN
En herre framför mig blev dålig under resan och hostade mycket, personalen kunde ej ta puls/BT eller något. Frågade mest om han hade diarre, jag har jobbat på hjärtintensiven och hjälpte till lite grann. Kabinpersonal kunde ej sätta på syrgas och höll på förgifta stackaren för de inte had ekoll på något som helst. Piloten fick tar beslut att nödlanda på ANK och väl nere lyfter de av herren och hans son. Lastar av resväskorna och plockar ut hans bagage, sedan gås planet igenom två säkerhetskontroller...med en kvarts mellanrum. En där man kollade utrymmet där medhavd bagage ligger, andra gången på golvet och i fickan vid stolarna osv.
Personal blir uppmärksammad av många som undrar hur det blir med nästa flyg, många resenärer till Europa och personalen säger bara vi vet inte, väl på SAW kan ni fråga markpersonal.
Vi landar på SAW 09:30, två timmar försenad och flyget till ARN gick 09:00. Stressar av flyget och otrevlig sur personal från Turkish som knappt kan Engelska, svär på Turkiska (jag förstår svordomar på turkiska) och säger åt oss att vi måste sitta och vänta. Kommer en buss som kör oss skyndsamt till IST och ny hemresa är alltså IST-ARN. Pratar med 3 olika ställen, disk där man säljer biljetter och en där man behandlar "denied boarding compensation" och ber om voucher för mat och dryck. 5 timmar försenad avgång anser jag att man kan få en flaska vatten. Vi blir tillbedda att mejla vår resebyrå efter hemresa.
14:30 alltså 5,5 timmar efter ursprunglig tid lyfter planet till Sverige och även den är lite sen. landar 17:15 på ARN.
Har jag rätt att kräva ersättning? och vad yrkar jag på? Vore skönt at få er hjälp och göra rätt första försöket. Resan bokad genom Ticket och flyg Turkish.
Hemresa DBX-SAW-IST-ARN