Senaste nytt

Regelverket (EG) nr 261/2004 - dvs EUs regler om passagerares rättigheter

Sitter i Östersund... Har en fråga kring mitt flyg.

Planerad avgång 1600 med BRA till Bromma som skall landa 1705. Flyget inställt kl 1200 idag pga "övertidsblockerade piloter" enligt sms från BRA. Piloten är sjuk enligt tjejen i luckan. Så dom får inte ta in någon annan.

Erbjudandet buss till Stockholm fick jag. Men inte fått det bekräftat.

Ringde min resebyrå som bokar biljetter. Fick ett flyg till Umeå från Östersund. För BRA kunde boka om min biljett till Umeå-Bromma. Landar då 1840. Men fpr betala biljetten Östersund - Umeå själv.

Kan man hävda och ha fimlig chans att få ut 261?

Vi tillhör några av dom som blev ombokade från SAS inställda flyg till Hong Kong 27/5. I vårt fall så blev vi nedgraderade från SAS Plus till att flyga via Frankfurt och därifrån Lufthansa Economy. Vi skickade reklamation till SAS för "downgrading" och fick igår bekräftat att dom ersätter med 1601 kr per biljett vilket enligt SAS är 75% av "fare". Min fråga: enkel väg kostade 3482 inkl skatter och avgifter, ska ersättningen beräknas med eller utan skatter och avgifter det som i (EG) 261/2004 nämns som "biljettpriset"?

Vi tillhör några av dom som blev ombokade från SAS inställda flyg till Hong Kong 27/5. I vårt fall så blev vi nedgraderade från SAS Plus till att flyga via Frankfurt och därifrån Lufthansa Economy. Vi skickade reklamation till SAS för "downgrading" och fick igår bekräftat att dom ersätter med 1601 kr per biljett vilket enligt SAS är 75% av "fare". Min fråga: enkel väg kostade 3482 inkl skatter och avgifter, ska ersättningen beräknas med eller utan skatter och avgifter det som i (EG) 261/2004 nämns som "biljettpriset"?

Biljettpriser ska nog räknas utan skatter, åtminstone den nedsättningen. Däremot kan ju skatten bli några kronor billigare i Eco, och då borde man väl få tillbaks det också.

Fuel surcharge eller carrier surcharge däremot borde väl vara med i det som sätts ned. Det är inte med i fare men är inte heller en skatt. Så du behöver nog kolla upp de individuella posterna innan du vet om det är rätt...

Hej, tänkte rådfråga mer kunniga människor på detta forum,

Jag hade direktresa med SAS DUS-ARN som vart inställt. Istället blev jag lovad direktflyg med AirBerlin men hamnade slutligen på ett Air France flyg via Paris. AF flygningen DUS-CDG vart försenat och jag fick en oönskad övernattning i Paris och hemkomst över 12h senare än beräknat.
Jag hade även Plus biljett på SAS men på AF economy

Jag antar att det är AF som jag skall begära ersättning av och i sådana fall enligt 261/2004? Går det även att söka ersättning för nedgradering eller dyl hos SAS?

Ojojoj, det där var rörigt. Vi börjar med ombokningen som slutade på AF via Paris.

Om SAS ställde in DUS-ARN så bör du ha rätt till EU261/2004-ersättning från SAS för detta, lite beroende på varför de ställde in. Den delen är enkel. Du skriver att du blev lovad att få flyga Air Berlin direkt DUS-ARN, men sedan hamnade på AF istället - hur gick det till? Bokade SAS om dig till Air Berlin som i sin tur bokade om dig eller? Om du blev ombokad direkt av SAS är det inte mer med den saken, men om SAS först bokade om dig till Air Berlin och de sedan bokade om dig igen så skulle du nog kunna ha rätt till ersättning där också! (Jag är dock väldigt osäker på hur man ska tolka lagen i sådana fall och det finns vad jag vet inga prejudikat)

Sedan har vi nedgraderingen. Den ska du söka ersättning för hos SAS som var de som orsakade att du blev ombokad.

En nära vän skulle flyga idag 13.25 från Rhodos med SAS men sen fick han info att ny tid är 00.30.
Har han rätt till EU 261 då strejken är över?

En nära vän skulle flyga idag 13.25 från Rhodos med SAS men sen fick han info att ny tid är 00.30.
Har han rätt till EU 261 då strejken är över?
Svårt att säga. Detta är förmodligen följdverkningar av strejken - stod att det skulle ta minst ett dygn att återgå till normala tidtabeller.

Svårt att säga. Detta är förmodligen följdverkningar av strejken - stod att det skulle ta minst ett dygn att återgå till normala tidtabeller.
Tack.
Han har precis messat mig att det blir Nova Air som han ska flyga då SAS, precis som du skriver, behöver mer tid innan de återgår till normala tidtabeller.

Nu har de nya riktlinjerna trätt i kraft. Det mesta är ju skåpmat här men sammanfattning nedan på engelska eftersom jag inte orkar översätta. Som vanligt gäller att riktlinjer är just riktlinjer och därmed inte av någon större betydelse (binder inte domstolarna t.ex.) men det fina är att riktlinjerna sammanfattar den rörelse som skett i praxis under senare år. Bl.a. förtydligas detta i avsnitt 5.c:

"Mobile stairs or gangways can be regarded as indispensable to air passenger transport, and therefore air carriers are regularly faced with situations arising from the use of such equipment. A collision between an aircraft and a set of mobile boarding stairs is, hence, an event inherent in the normal exercise of the activity of the air carrier."

På engelska: http://ec.europa.eu/transport/theme...ter-enforcement-pax-rights/c(2016)3502_en.pdf
  • Compensation for delay: the right of compensation after a delay of three hours at the final destination.
  • Compensation for missed connecting flight: the right of compensation in case of long delay at arrival due to missed connecting flights.
  • Extraordinary circumstances: various situations such as technical defects linked to the premature malfunction of certain components of an aircraft or aircraft collisions with other aircraft/devices whereby airlines cannot be exempted from the payment of compensation in case of cancellation and delay.
  • Measures to be taken in extraordinary circumstances: the right to assistance and care during exceptional events such as the ash cloud in 2010.

Toppen