Senaste nytt

Regelverket (EG) nr 261/2004 - dvs EUs regler om passagerares rättigheter

Vi skulle åka hem med SK964 6/6 09:05-14:35 HKG-ARN, flygningen blev inställd på kvällen den 4/6 (Hong kong tid).
Vi bokade ursprungligen under Friends and Familiy i GO och blev uppgraderade till Plus via Plusgrade.

Hemresan blev slutligen ombokad till LH797 5/6 23:05-05:20 HKG-FRA och LH800 6/6 07:10-09:15 FRA-ARN. Båda i bokningsklass M.

Vi kom alltså hem 5 timmar och 20 minuter tidigare än ursprungligen bokat.

Kan vi räkna med ersättning enligt 261/2004:
Gissar på 50% av €600/person, enligt reducerings klausulen under inställda flyg?
75% av biljettpriset, dvs totala priset för Plusbiljetten Go + Plusgrade, för nedgradering från PLUS till Economy, eller är det 75% av kostnaden för uppgraderingen?

Jag hade hävdat att du ska ha €600 för förseningen då du blev mer än 4h sen till din slutgiltiga destination.

Sedan borde du få ersättning för nedgraderingen också. Här är det dock lite mer oklart vad det borde bli eftersom det är en uppgradering involverad. Problemet är alltså att räkna ut vad din biljett faktiskt kostat. Men gör ett antagande som är fördelaktigt för din del och kräv 75% av det och se vad SAS säger.

Men kan SAS egentligen avtala bort EU direktivet? Intressant diskussion, tror dock inte att jag skulle processa för att få rätt för det ;)
Inte ensidigt iaf.

Innan jag drar igång karusellen tror ni det är värt det?
Inte enligt EU261/2004. Du flög med ett icke-EU-bolag till en icke-EU-stat där förseningen inträffade och dessutom var förseningen troligen orsakad av extraordinära omständigheter. Oavsett hur dåliga personalen var på att ge vård, så är det inte riktigt inom flygbolagets kontroll ifall en passagerare blir sjuk ombord...

MEN Turkish säger att de följer EU261/2004 frivilligt. Det gör att det kan vara värt ett försök. Men jag skulle inte lägga speciellt mycket tid på det...

Jag hade hävdat att du ska ha €600 för förseningen då du blev mer än 4h sen till din slutgiltiga destination.

Fast vi var ju 5 timmar och 20 minuter tidigare till vår slutdestination, men det kanske räknas som att ankomsttiden avviker mer än 4 timmar?

Sedan borde du få ersättning för nedgraderingen också. Här är det dock lite mer oklart vad det borde bli eftersom det är en uppgradering involverad. Problemet är alltså att räkna ut vad din biljett faktiskt kostat. Men gör ett antagande som är fördelaktigt för din del och kräv 75% av det och se vad SAS säger..

Tror du det här resonemanget funkar:
Vi betalade 2995:-/p för Go, dvs 1497,5:- per sträcka och 1120:-/p för uppgradering av hemresan = 2617,5:-/p * 75% ~1963:-/p

Fast vi var ju 5 timmar och 20 minuter tidigare till vår slutdestination, men det kanske räknas som att ankomsttiden avviker mer än 4 timmar?

Sorry, missade att ni blev tidiga. Men det spelar ingen roll för det räcker med att ni bommar ursprunglig ankomsttid med +/- 4h.

Tror du det här resonemanget funkar:
Vi betalade 2995:-/p för Go, dvs 1497,5:- per sträcka och 1120:-/p för uppgradering av hemresan = 2617,5:-/p * 75% ~1963:-/p
Låter inte helt orimligt som utgångspunkt iaf.

Hej!

Flög New York - Berlin och skulle vidare till Göteborg. Planet från och därmed till Berlin var sent inkommande är enda förklaringen jag fått till förseningen. Förseningen i sig blev lite över en timme och gjorde att jag missade anslutningen till Göteborg och får åka med SAS via Köpenhamn till Göteborg och ankommer därmed 6tim 35min sent.

Om förseningen är sådan att den täcks av 261/2004 är beloppet jag skall yrka på 600 euro eller hur fungerar det i denna situation? Reslängd och försening beräknas på totalen? Och vad skriver man ifall man inte vet bättre anledning än sent inkommande flyg?

Fick svar från AirBerlin:
"Unpredictable events during airline operations are annoying for us as well since such occurences require complex adjustments of flight rotation."

Tycker förklaringen till förseningen är väldigt oklar, samtidigt så känns det allt mer som det ej är ett EU 261/2004 fall? Vad tror ni, skall man försöka få en bättre förklaring eller skall man acceptera deras förslag på 100 euro i voucher?

Planet i sig kom in till JFK ca 30-40min sent och fick sedan vänta på slottid så vi kom upp i luften ca 1h efter ursprunglig avgångstid. När vi närmade oss Berlin så såg allt ljust ut tills de ropade ut att vi var tvungna att cirkla runt i 40 minuter innan vi kunde landa och därmed var vår bytestid på 1h 40min helt borta.

Hur fungerar det egentligen i dessa fall. Är det ursprungsanledningen som avgör det hela, dvs varför planet kom in 40min sent till JFK. För därefter så uppstod ju förseningar AirBerlin inte kan svara för.

Varför planet var sent till JFK spelar ingen som helst roll. Frågan är varför DIN flight var sen från JFK och det beror iaf delvis på flygplansbrist, vilket flygbolaget kunnat undvika genom att tex ha mer tid i schemat.

Det blir alltid mer komplicerat när det är ATC-delays involverade, för då suddas gränserna ut lite, men jag skulle inte ge mig så lätt.

Fick svar från AirBerlin:
"Unpredictable events during airline operations are annoying for us as well since such occurences require complex adjustments of flight rotation."

Tycker förklaringen till förseningen är väldigt oklar, samtidigt så känns det allt mer som det ej är ett EU 261/2004 fall? Vad tror ni, skall man försöka få en bättre förklaring eller skall man acceptera deras förslag på 100 euro i voucher?

Jag har fått exakt samma svar och erbjudande om 100€ voucher på ett solklart EU 261/2004-fall (inställt flyg DUS-ARN utan anledning, ombokad med 5 timmars försening). Gissningsvis chansar de med att skicka det svaret till alla som klagar.

I förra veckan bad jag återigen om kompensation enligt EU 261/2004, alternativt en förklaring till varför de inte ska behöva betala. Än så länge utan svar.

Funderar på en sak, vad jg har förstått så utgår inte monetär ersättning pga. strejk.
Eftersom det var strejk utlyst bokade jag ett plan som gick innan det skulle bli strejk i fredags.
Självklart vart den flygningen inställd pga. att besättning saknades.
Då vart jag ombokad till ett senare plan, viker ställdes in av strejken.

Kan man hävda 261/2004 på den eller faller allt nu när det vart strejk senare under dagen?

Kan man hävda 261/2004 på den eller faller allt nu när det vart strejk senare under dagen?
Det får man nog anse att du har rätt till. Det var ju SAS egna val att ställa in den flighten och även om jag förstår till fullo varför (och att det i förlängningen var strejken) så var det deras val att inte flyga.

Toppen