agehall
Medlem
Vi skulle åka hem med SK964 6/6 09:05-14:35 HKG-ARN, flygningen blev inställd på kvällen den 4/6 (Hong kong tid).
Vi bokade ursprungligen under Friends and Familiy i GO och blev uppgraderade till Plus via Plusgrade.
Hemresan blev slutligen ombokad till LH797 5/6 23:05-05:20 HKG-FRA och LH800 6/6 07:10-09:15 FRA-ARN. Båda i bokningsklass M.
Vi kom alltså hem 5 timmar och 20 minuter tidigare än ursprungligen bokat.
Kan vi räkna med ersättning enligt 261/2004:
Gissar på 50% av €600/person, enligt reducerings klausulen under inställda flyg?
75% av biljettpriset, dvs totala priset för Plusbiljetten Go + Plusgrade, för nedgradering från PLUS till Economy, eller är det 75% av kostnaden för uppgraderingen?
Jag hade hävdat att du ska ha €600 för förseningen då du blev mer än 4h sen till din slutgiltiga destination.
Sedan borde du få ersättning för nedgraderingen också. Här är det dock lite mer oklart vad det borde bli eftersom det är en uppgradering involverad. Problemet är alltså att räkna ut vad din biljett faktiskt kostat. Men gör ett antagande som är fördelaktigt för din del och kräv 75% av det och se vad SAS säger.
Inte ensidigt iaf.Men kan SAS egentligen avtala bort EU direktivet? Intressant diskussion, tror dock inte att jag skulle processa för att få rätt för det![]()
Inte enligt EU261/2004. Du flög med ett icke-EU-bolag till en icke-EU-stat där förseningen inträffade och dessutom var förseningen troligen orsakad av extraordinära omständigheter. Oavsett hur dåliga personalen var på att ge vård, så är det inte riktigt inom flygbolagets kontroll ifall en passagerare blir sjuk ombord...Innan jag drar igång karusellen tror ni det är värt det?
MEN Turkish säger att de följer EU261/2004 frivilligt. Det gör att det kan vara värt ett försök. Men jag skulle inte lägga speciellt mycket tid på det...