Senaste nytt

Regelverket (EG) nr 261/2004 - dvs EUs regler om passagerares rättigheter

Hej!
Skulle åkt med planet som går 14:30 från kiruna ner till stockholm idag (SK1045), men pga trasigt plan på flighten upp från stockholm så vart vår flight inställd och vi ombokade till nästa flyg imorgon 17:05 SK1045), visst är det ganska solklart fall av att vi får ersättning på €250 och för eventuell mat tills flighten vi vart ombokade till.

Last edited:
Hej!
Skulle åkt med planet som går 14:30 från kiruna ner till stockholm idag (SK1045), men pga trasigt plan på flighten upp från stockholm så vart vår flight inställd och vi ombokade till nästa flyg imorgon 17:05 SK1045), visst är det ganska solklart fall av att vi får ersättning på €250 och för eventuell mat tills flighten vi vart ombokade till.

SAS kan hävda extra-ordinära omständigheter och eventuellt bråka lite kring €250. (Men jag anser det ett klockrent fall för ersättning) Vad flygbolaget inte kan "extra-ordinära"-sig ifrån är boende, mat och transporter till/från boende-flygplats under väntetiden. Samt två telefonsamtal, telex o allt det där.
Så njut av aftonen i Kiruna och spara alla utlägg.

Haha, lite tight och det vet vi redan. Det är inget 'formellt' vi ska göra utan bara käka middag med några parvänner vi inte sett på länge så det är flexibelt och vi ska ses på flygplatshotellet som har ett bra steakhouse, så ingen större risk. Men det är skönt att veta att man är skyddad om man blir några timmar sen till Chicago. Tack för svaret:)
Jag känner inte till något flygplatshotell med bra steakhouse, berätta mer...

Vänta nu? Man har väl inte rätt till ersättning om man blir sen på en connection men hinner med planet, det är väl destinationen som är det som gäller?

Jag är inte stupsäker, men det känns som om man bokat en lång connection av en anledning så skulle man kunna hävda att man har rätt till ersättning där.

nu ska vi se..

Har bekanta på besök i helgen,
de åkte med med SK020 frånArlanda till LLA i går kväll, skulle ha landat 22:20, landade 01:50 kl dvs 3h och 30 minuter.

Eftersom det är en flygning kortare än 1500km så gäller tid enligt punkt 1, dvs 2h

De fick fika checkar på 75 kr var.

Om jag nu har förstått det korrekt så ska man få ersättning på samma sätt som att planet är inställt då förseningen är mer än 3h på samma sätt som att det är inställt, visst stämmer det och visst kan de då söka ersättning enligt EU261/2004 på 250€ per person?

hur gör man det smidigast i praktiken, via sas Customer service eller bör man författa något mer seriöst?

• Gilla
Reactions: Pho
Hej!

Du och jag skulle åkt med samma flyg. Fick höra av en kollega att det var inställt, ingen kommunikation från SAS öht förrän jag fick biljetten till den ombokade flighten. Då hade jag redan tagit ett snabbt beslut och slängt mig på nattåget söderut istället. So far bara 28 timmar sen eftersom jag skulle vidare till Malmö...!

Du och jag skulle åkt med samma flyg. Fick höra av en kollega att det var inställt, ingen kommunikation från SAS öht förrän jag fick biljetten till den ombokade flighten. Då hade jag redan tagit ett snabbt beslut och slängt mig på nattåget söderut istället. So far bara 28 timmar sen eftersom jag skulle vidare till Malmö...!
Jo, jag fick höra av en klasskamrat som skulle på samma flyg att det var inställt, då han hade fått info från sin far. Fick ingen kommunikation alls från sas, förutom att jag ringde själv till dom och fick den ombokade biljetten i mailen kort efteråt.
Vi funderade på att ta nattåget ner, men kände att 22 timmar på tåg inte riktigt var värt det, speciellt eftersom vi hade sovplats här uppe. Fick en trevlig kväll ute på landströms istället (som jag hoppas sas står för)

• Gilla
Reactions: mry
Först - Stort tack för ett jättetrevlig forum med otroligt mycket intressant information.

Kort fråga: Någon som kan ge en kort översiktsbild på alla ersättningsanspråken mot Norwegian? (Finns det anledning att tro att Norwegian kommer att betala?)

Jag har själv ett krav på Norwegian (inställt flyg HEL) som jag anlitat Flightright för att driva för min räkning. Den processen började för nästan ett år sedan och Norwegian har inte ens svarat på våra krav. Det skall komma ett utslag inom kort (om jag förstått saken rätt) från Attunda Tingsrätt - är det utslaget relevant för passagerare som formellt sett inte är inblandade i processen i Attunda?

Hoppas jag inte missat något när jag sökt på forumet för ovan.

Först - Stort tack för ett jättetrevlig forum med otroligt mycket intressant information.

Kort fråga: Någon som kan ge en kort översiktsbild på alla ersättningsanspråken mot Norwegian? (Finns det anledning att tro att Norwegian kommer att betala?)

Jag har själv ett krav på Norwegian (inställt flyg HEL) som jag anlitat Flightright för att driva för min räkning. Den processen började för nästan ett år sedan och Norwegian har inte ens svarat på våra krav. Det skall komma ett utslag inom kort (om jag förstått saken rätt) från Attunda Tingsrätt - är det utslaget relevant för passagerare som formellt sett inte är inblandade i processen i Attunda?

Hoppas jag inte missat något när jag sökt på forumet för ovan.

Jag gjorde ett anspråk på ersättning till Norwegian för en försenad hemresa från New York i sept förra året. Efter två månader fick jag besked att 600 euro * 2 skulle betalas ut. Pengarna kom kort därefter. Så visst betalar de ut.

Jag gjorde ett anspråk på ersättning till Norwegian för en försenad hemresa från New York i sept förra året. Efter två månader fick jag besked att 600 euro * 2 skulle betalas ut. Pengarna kom kort därefter. Så visst betalar de ut.
Hmmm ... du upplevde mao inte att de helt ignorade dina krav, eller? Jag är lite förvånad över att det inte blivit någon reaktion alls, inget svar öht ...

Toppen