Senaste nytt

Regelverket (EG) nr 261/2004 - dvs EUs regler om passagerares rättigheter

Har 8 kompisar som sitter på Arlanda med ett inställt flyg till Berlin, med SAS ombokade till LH ARN-FRA-BER kommer att anlända 3,50 försenade
Enligt SAS så har de ej rätt till någon ersättning eller måltidskuponger för att det är sjuk personal som gör att SAS ställer maskinen.
avgången till FRA blir 1,15 senare än vad avgången till BER.
Har de inte rätt till måltidskuponger ?

Har 8 kompisar som sitter på Arlanda med ett inställt flyg till Berlin, med SAS ombokade till LH ARN-FRA-BER kommer att anlända 3,50 försenade
Enligt SAS så har de ej rätt till någon ersättning eller måltidskuponger för att det är sjuk personal som gör att SAS ställer maskinen.
avgången till FRA blir 1,15 senare än vad avgången till BER.
Har de inte rätt till måltidskuponger ?
Tycker du själv att anledningen verkar vara OK?

Tycker du själv att anledningen verkar vara OK?
SAS skickade ut ett SMS klockan 08,03 i dag om att resan var inställd, tycker att de borde hunnit att få in personal på 4 timmar det är väl inte hela besättningen som är sjuk. Om personalen blivit sjuk 30 minuter före avgång så förstår jag att man inte hinner fixa fram en ny besättnings medlem.

Personal blir sjuk - det är inte direkt extraordinärt. Om SAS tycker att det är extraordinärt bör de omgående ta kontakt med FN och förklara deras recept för att folk inte ska bli sjuka - det kan rädda många liv i U-länder.

SAS skickade ut ett SMS klockan 08,03 i dag om att resan var inställd, tycker att de borde hunnit att få in personal på 4 timmar det är väl inte hela besättningen som är sjuk. Om personalen blivit sjuk 30 minuter före avgång så förstår jag att man inte hinner fixa fram en ny besättnings medlem.
Min fråga var lite ironisk. Det är förstås ingen som helst grund till att varken ersättning eller annan assistans enligt 261/2004 ska utgå.

Hej!

Flög New York - Berlin och skulle vidare till Göteborg. Planet från och därmed till Berlin var sent inkommande är enda förklaringen jag fått till förseningen. Förseningen i sig blev lite över en timme och gjorde att jag missade anslutningen till Göteborg och får åka med SAS via Köpenhamn till Göteborg och ankommer därmed 6tim 35min sent.

Om förseningen är sådan att den täcks av 261/2004 är beloppet jag skall yrka på 600 euro eller hur fungerar det i denna situation? Reslängd och försening beräknas på totalen? Och vad skriver man ifall man inte vet bättre anledning än sent inkommande flyg?

Hej!

Flög New York - Berlin och skulle vidare till Göteborg. Planet från och därmed till Berlin var sent inkommande är enda förklaringen jag fått till förseningen. Förseningen i sig blev lite över en timme och gjorde att jag missade anslutningen till Göteborg och får åka med SAS via Köpenhamn till Göteborg och ankommer därmed 6tim 35min sent.

Om förseningen är sådan att den täcks av 261/2004 är beloppet jag skall yrka på 600 euro eller hur fungerar det i denna situation? Reslängd och försening beräknas på totalen? Och vad skriver man ifall man inte vet bättre anledning än sent inkommande flyg?
"Sent inkommande flyg" är ju inte orsaken utan konsekvensen av någon händelse. Det är väl inte ditt utan Flygbolagets ansvar att komma med en anledning. Och så länge det inte är väder, strejk eller annat utanför deras kontroll så är du berättigad till ersättning. Se mallarna i början av tråden.

Edit: anslutningen var SAS, andra Bolaget okänt.

Last edited:
Nej, det är orsaken till att @crown's flight blev försenad. Varför den tidigare flighten blev försenad är nog mer eller mindre irrelevant.

Huh? Nu får du nog läsa igen. SAS flyger vad jag vet inte mellan NYC och Berlin.

Gissar att Bolaget kommer att svara något i stil med "vi var sena PGA [insert valfri undanflykt] och kan därför inte ge någon ersättning.". Eller så viker de sig, vem vet.

Toppen