Senaste nytt

Regelverket (EG) nr 261/2004 - dvs EUs regler om passagerares rättigheter

Har ett pågående ärende med Iberia där jag skulle flyga från Stockholm till Madrid. Flighten från Madrid till Stockholm blev dock sen på grund av tekniskt fel, vilket vi informerades om och jag har skärmdumpar från Iberias hemsida angående detta. All dokumentation har skickats till ARN. Jag blev mer än tre timmar sen till Madrid och har krävt ersättning och nekats. Ärendet ligger nu hos ARN. Till ARN har Iberia svarat följande efter två månader

Tror ni ARN köper Iberias vaga bortförklaring?
Får hoppas att de läser sina egna referat.

Regelverket (EG) nr 261/2004 - dvs EUs regler om passagerares rättigheter | Sida 31 | BusinessClass.se forum | 350 000 inlägg om resor

• Gilla
Reactions: doc
För den intresserade kommer här en liten uppdatering gällande mitt case mot Turkish, för en försening till Arlanda på rutten MLE-IST-ARN (så som beskrivet i inlägg #1260).

Rätta mig om jag har fel, men Turkish Airlines har väl inte sitt säte i EU, och då faller väl hela grejen?
Det framgår inte om de presenterar det där för att uppfylla kraven för sina EU-flygningar eller om det gäller generellt, så antag att det gäller generellt och kör på.
Eftersom det i det här fallet handlar om ett icke EU-bolag och en flight helt utanför EU så är inte 261/2004 tillämpbar, och jag skulle bli mycket förvånad om TK skulle frivilligen tillämpa förordningen där de inte måste.
Jag tolkar det som att informationen syftar till de fall där Turkish Airlines är skyldiga att följa EU261, dvs vid resor avgående från EU, och därmed ingen rätt.
Efter några turer fram och tillbaka mailledes så har jag beviljats 2 st EMD:er á €600, att använda på TK:s egna flighter (jag nekades att få ersättning cash).

Hur lätt det blir att använda dem återstår att se, men jag har börjat att kolla lite solresor kring påsk. Går det hela igenom så är jag fullt förnöjd med lösningen.

Är väl ganska säker på att en försening räknas mellan första flygplats och den sista, men måste för säkerhetsskull fråga.
Vi torde bli över en timme försenade till London, som enbart minskar vår väntetid till Osloplanet med motsvarande.
Går det att reklamera den förseningen till AA ? Var väl som jag läste på deras sida ganska schyst ersättning i så fall.

Har ett pågående ärende med SAS. som första förklaring fick jag följande nekande:

då förseningen, enligt rapporter, inte är av den grad som berättigar kompensation.
Jag borde väl åtminstone kunna få en förklaring på vad i deras "rapporter" som anser att förseningen inte är av grad som berättigar till kompensation?

Har ett pågående ärende med SAS. som första förklaring fick jag följande nekande:

då förseningen, enligt rapporter, inte är av den grad som berättigar kompensation.
Jag borde väl åtminstone kunna få en förklaring på vad i deras "rapporter" som anser att förseningen inte är av grad som berättigar till kompensation?
Fråga, i ett mail. Bevisbördan ligger på flygbolaget. Kan de inte bevisa att du inte ska ha ersättning så ska du ha ersättning.

Har detta år haft 2 ärenden rörande ersättning enligt regelverket. Ett med Austrian och ett med SAS. Austrian tog drygt 2 1/2 månad och en antal påminnelser och mail innan jag fick mina pengar. SAS tog några veckor och det räckte med ett mail och ett mail med lite kompletterade info.

Har dock upptäckt hur ovetande folk är om detta regelverk och möjlighet till ersättning, bara på mitt arbete har jag fått berätta för ett antal om rättigheten.

Är väl ganska säker på att en försening räknas mellan första flygplats och den sista, men måste för säkerhetsskull fråga.
Vi torde bli över en timme försenade till London, som enbart minskar vår väntetid till Osloplanet med motsvarande.
Går det att reklamera den förseningen till AA ? Var väl som jag läste på deras sida ganska schyst ersättning i så fall.

Du har helt rätt i att det är förseningen till biljettens slutdestination som räknas, så du har inget att hämta enligt förordningen. Dessutom omfattas AA bara av förordningen när de flyger ut från EU.

Resultatet av AA's försening var att vi missade anslutningen på Heathrow med ombokning till senare kärra.
Men om jag tolkar förordningen korrekt så är et 4H som är minsta gränsen vid dylik resa. Eller ?

Fick idag följande svar på min begäran till omprövning (står i rubriken) som jag skickade i mail. Deras beslut kom i mailet så jag bara besvarade detsamma. Antar att jag skriver ut det och skickar med snigelpost men inser vart det lutar. Var tydlig med "att avgörandet är uppenbart oriktigt på grund av".

Om beslutet

Hur nämnden resonerat framgår av det skriftliga beslutet. Nämnden har ansett att även vid nekad ombordstigning krävs viss försening för rätt till ersättning, se sista stycket i beslutet.

Vi har inte uppfattat den skrivelse du har gett in som en begäran om omprövning, så om du vill begära omprövning måste du meddela oss detta skriftligt inom två månader från datumet på beslutet. Förklara i din skrivelse varför du tycker att beslutet är felaktigt. Skälen för beslutet framgår av det beslut du fått skickat till dig. Om du vill åberopa någon bevisning som inte tidigare har skickats in ska du skicka med denna.

Förutsättningarna för att omprövning ska beviljas är
- att part gör sannolikt att han eller hon har haft giltig ursäkt för att inte tidigare ha yttrat sig i ärendet, eller
- att part åberopar omständigheter eller bevis som inte tidigare har åberopats och som kan antas leda till en väsentligt annan utgång i ärendet och parten samtidigt gör sannolikt att dessa inte tidigare har kunnat åberopas, eller
- att avgörandet är uppenbart oriktigt på grund av ett klart förbiseende eller misstag från nämndens sida och rättelse av beslutet inte kan komma i fråga.

@cantona - Är kanske så att ARN inte riktigt läst vad du skrivit. Suttit i riktigt irriterade diskussioner med SKV om liknande ärende där SKV tog fasta på att jag använt ett ord som de tolkade på sitt sätt. Hade de läst hela min inlaga hade det inte funnits tillstymmelse till misstolkning.

Är väl dessutom ytterst tveksamt att en nämnd anser sig ha rätt att skicka ett beslut per e-Post men inte tillåta någon att begära omprövning/överklaga per e-Post. Går inte ihop sig med vad jag en gång i världen lärt mig.

Skulle tro att du om du vill komma någon vart måste ta det i allmänna rättssystemet.

Toppen