Enligt Turkish Airlines - Regulation On Air Passenger Rights - turkishairlines.com så verkar de rätta sig efter det, väl? Har inte hunnit grottat ner mig i det än, ska erkännas.Rätta mig om jag har fel, men Turkish Airlines har väl inte sitt säte i EU, och då faller väl hela grejen?
Du borde dock kunna få ut lite på reseförsäkringen.
Exakt det jag undrar också - eller snarare, vad svarar jag om TK håller linjen att det är extraordinärt?Jag skulle vilja veta hur "customs and immigration" kan påverka att flighten avgår i tid...
Det är helt klart utanför TK:s kontroll vad tull och immigration gör, men hur påverkar det deras flight?
Enligt Turkish Airlines - Regulation On Air Passenger Rights - turkishairlines.com så verkar de rätta sig efter det, väl? Har inte hunnit grottat ner mig i det än, ska erkännas.
Exakt det jag undrar också - eller snarare, vad svarar jag om TK håller linjen att det är extraordinärt?
Eftersom det i det här fallet handlar om ett icke EU-bolag och en flight helt utanför EU så är inte 261/2004 tillämpbar, och jag skulle bli mycket förvånad om TK skulle frivilligen tillämpa förordningen där de inte måste.Enligt Turkish Airlines - Regulation On Air Passenger Rights - turkishairlines.com så verkar de rätta sig efter det, väl? Har inte hunnit grottat ner mig i det än, ska erkännas.
Jag tolkar det som att informationen syftar till de fall där Turkish Airlines är skyldiga att följa EU261, dvs vid resor avgående från EU, och därmed ingen rätt.
Jag tycker det är högst oklart. När jag läser på TK's hemsida så får jag uppfattningen av att de applicerar EU261/2004 som sin egen policy. Om jag var i den här sitsen skulle jag iaf tolka det så och se vad de säger - det kostar inget och det värsta som kan hända är ett nej.
Om någon har belägg för att TK har en annan policy än så på longhauls så är det intressant att se dessa policys.
Vår slutdestination är dock Arlanda, så däri ligger min förhoppning.Eftersom det i det här fallet handlar om ett icke EU-bolag och en flight helt utanför EU så är inte 261/2004 tillämpbar, och jag skulle bli mycket förvånad om TK skulle frivilligen tillämpa förordningen där de inte måste.
EU 261/2004 gäller bara för icke EU-bolag när de flyger från EU, inte till. Dock håller jag med agehall ovan att det kan vara värt att pröva då det verkar som de har en policy som liknar EU 261/2004 för alla flyg.Vår slutdestination är dock Arlanda, så däri ligger min förhoppning.