Senaste nytt

Regelverket (EG) nr 261/2004 - dvs EUs regler om passagerares rättigheter

Jag skulle vilja veta hur "customs and immigration" kan påverka att flighten avgår i tid...

Det är helt klart utanför TK:s kontroll vad tull och immigration gör, men hur påverkar det deras flight?

Rätta mig om jag har fel, men Turkish Airlines har väl inte sitt säte i EU, och då faller väl hela grejen?

Du borde dock kunna få ut lite på reseförsäkringen.
Enligt Turkish Airlines - Regulation On Air Passenger Rights - turkishairlines.com så verkar de rätta sig efter det, väl? Har inte hunnit grottat ner mig i det än, ska erkännas.

Jag skulle vilja veta hur "customs and immigration" kan påverka att flighten avgår i tid...

Det är helt klart utanför TK:s kontroll vad tull och immigration gör, men hur påverkar det deras flight?
Exakt det jag undrar också - eller snarare, vad svarar jag om TK håller linjen att det är extraordinärt?

Enligt Turkish Airlines - Regulation On Air Passenger Rights - turkishairlines.com så verkar de rätta sig efter det, väl? Har inte hunnit grottat ner mig i det än, ska erkännas.

Det framgår inte om de presenterar det där för att uppfylla kraven för sina EU-flygningar eller om det gäller generellt, så antag att det gäller generellt och kör på.

Exakt det jag undrar också - eller snarare, vad svarar jag om TK håller linjen att det är extraordinärt?

Där har du problemet - du har ingenstans att eskalera detta eftersom Turkiet inte är med i EU. De har alltså inga lagkrav på sig att presentera vad som var extraordinärt.

Jag tolkar det som att informationen syftar till de fall där Turkish Airlines är skyldiga att följa EU261, dvs vid resor avgående från EU, och därmed ingen rätt.

Jag tolkar det som att informationen syftar till de fall där Turkish Airlines är skyldiga att följa EU261, dvs vid resor avgående från EU, och därmed ingen rätt.

Jag tycker det är högst oklart. När jag läser på TK's hemsida så får jag uppfattningen av att de applicerar EU261/2004 som sin egen policy. Om jag var i den här sitsen skulle jag iaf tolka det så och se vad de säger - det kostar inget och det värsta som kan hända är ett nej.

Om någon har belägg för att TK har en annan policy än så på longhauls så är det intressant att se dessa policys.

Jag var nog otydlig. Man tillämpar ett system som drar paralleller till EU264/är mirrored från det. Jag kan dock ingenstans se att man de facto tillämpar EU264 frivilligt, rakt ut, dvs inklusive rättsliga prejudikat. (Om någon hittat, länka/citera gärna!)

Därmed har jag svårt att se att det ska gå att dra det rättsligt ang tolkningar av extraordinära händelser, om Turkish Airlines inte delar tolkningen som EU's rättsliga instanser kommer fram till.

Man kan däremot använda retoriken man skulle använda i ett EU261-fall och att man kan visa på att EUs rättsliga instanser kommit fram till att det är extraordinärt, men säger de nej.. så säger de nej.

Men.. det är ju oprövad mark, så "who knows".

Jag tycker det är högst oklart. När jag läser på TK's hemsida så får jag uppfattningen av att de applicerar EU261/2004 som sin egen policy. Om jag var i den här sitsen skulle jag iaf tolka det så och se vad de säger - det kostar inget och det värsta som kan hända är ett nej.

Om någon har belägg för att TK har en annan policy än så på longhauls så är det intressant att se dessa policys.

Eftersom det i det här fallet handlar om ett icke EU-bolag och en flight helt utanför EU så är inte 261/2004 tillämpbar, och jag skulle bli mycket förvånad om TK skulle frivilligen tillämpa förordningen där de inte måste.
Vår slutdestination är dock Arlanda, så däri ligger min förhoppning.

Toppen