Senaste nytt

Regelverket (EG) nr 261/2004 - dvs EUs regler om passagerares rättigheter

Jenlj

Ny medlem
Hej,

När vi i juni skulle flyga till Bangkok från Köpenhamn och via Wien råkade vi ut för följande.

När vi hade taxat ut i Chp och skulle vidare till Wien så såg man rök från ena bromsen, efter diverse undersökningar på planet både när vi stod på banan och när vi åkt in till gaten igen konstaterades att en cylinder var sönder och det behövdes bytas.

Vi som skulle med transeferflyg fick gå av då det inte fanns hotell i Wien (de andra passagerarna fick åka med ett plan som stod i Chp och egentligen skulle gå på morgonen). Vi blev ombokade till morgonen därpå. Den här soppan gjorde så vi blev försenade 15 timmar till Bangkok.

Bör vi inte kunna utfå ersättning för detta? Vi flög för övrigt med Austrian Airlines.
 

agehall

Medlem
När vi hade taxat ut i Chp

Tyvärr gäller inte EU261/2004 i CHP (ej EU och inga EU-bolag som flyger dit), så du har nog inte så mycket att hämta. Eller menar du CPH..? Det är inte så bra att använda förkortningar om man inte är stupsäker på vad de innebär...

och skulle vidare till Wien så såg man rök från ena bromsen, efter diverse undersökningar på planet både när vi stod på banan och när vi åkt in till gaten igen konstaterades att en cylinder var sönder och det behövdes bytas.

Vi som skulle med transeferflyg fick gå av då det inte fanns hotell i Wien (de andra passagerarna fick åka med ett plan som stod i Chp och egentligen skulle gå på morgonen). Vi blev ombokade till morgonen därpå. Den här soppan gjorde så vi blev försenade 15 timmar till Bangkok.

Bör vi inte kunna utfå ersättning för detta? Vi flög för övrigt med Austrian Airlines.

Under förutsättning att du menar CPH (Köpenhamn) så ja, detta får väl anses vara ett tekniskt fel och därmed så gäller EU261/2004. Er flight blev inställd och ni kom fram sent vilket helt klart ska ge ersättning.
 

Bergling

Medlem
Undrens tid är inte förbi. Fick idag mail från British Airways att jag var berättigad till ersättning på 4 x 600€. Ingen förhalning m a o. Gissningsvis var det alltför uppenbart deras eget fel. Hur som helst, blir ju ett tillskott till framtida reskassa.
 

Brandten

Medlem
Tyvärr gäller inte EU261/2004 i CHP (ej EU och inga EU-bolag som flyger dit), så du har nog inte så mycket att hämta. Eller menar du CPH..? Det är inte så bra att använda förkortningar om man inte är stupsäker på vad de innebär...



Under förutsättning att du menar CPH (Köpenhamn) så ja, detta får väl anses vara ett tekniskt fel och därmed så gäller EU261/2004. Er flight blev inställd och ni kom fram sent vilket helt klart ska ge ersättning.
OT: Håller med ang förkortningar men hon skriver ju Köpenhamn på andra raden. Välkommen till forumet liksom...
 

agehall

Medlem
OT: Håller med ang förkortningar men hon skriver ju Köpenhamn på andra raden. Välkommen till forumet liksom...

Min poäng är att inte använda förkortningar alls om man inte vet vad de står för... Om du söker lite efter Circle Hot Springs här så kanske ironin skiner igenom lite bättre... ;)
 

jesper.ek

Ny medlem
Haloj,

Tänkt kolla här om det är värt att försöka få någon ersättning för försenat flyg om jag ens är berättigad. Då det finns en hel del mer kunskap här på forumet än jag själv besitter i ämnet.

Flög idag från Dubrovnik med slutdestination Arlanda med mellanlandning i Frankfurt. Det första planet med Croatia Airlines blev försenat och vi landade ca 30 min sent i Frankfurt. På planet sa de att förseningen berodde på sent ankomet flyg.
Bytet var schemalagt till 50 min så hade bara 20 min på mig till avgång på nästa flyg som skulle tagit mig till Arlanda. Så efter en lång språngmarsch var det bara att konstatera att jag missat det flyget.
Blir ombokad via Göteborg till Stockholm då de sa att alla direktflighter redan var överbokade och hade standby passagerare.
Så landar på Arlanda 20:15 vilket är 8h senare än vad jag skulle.
Är jag berättigade kompensation för den förseningen?
 

henke12

Medlem
Haloj,

Tänkt kolla här om det är värt att försöka få någon ersättning för försenat flyg om jag ens är berättigad. Då det finns en hel del mer kunskap här på forumet än jag själv besitter i ämnet.

Flög idag från Dubrovnik med slutdestination Arlanda med mellanlandning i Frankfurt. Det första planet med Croatia Airlines blev försenat och vi landade ca 30 min sent i Frankfurt. På planet sa de att förseningen berodde på sent ankomet flyg.
Bytet var schemalagt till 50 min så hade bara 20 min på mig till avgång på nästa flyg som skulle tagit mig till Arlanda. Så efter en lång språngmarsch var det bara att konstatera att jag missat det flyget.
Blir ombokad via Göteborg till Stockholm då de sa att alla direktflighter redan var överbokade och hade standby passagerare.
Så landar på Arlanda 20:15 vilket är 8h senare än vad jag skulle.
Är jag berättigade kompensation för den förseningen?

Eventuellt,
Vad berodde förseningen mellan Dubrovnik och Frankfurt på?
 

011430121

Medlem
För sent inkommet flyg är ingen ursäkt. Klart att du ska ha ersättning.
Nja, jag är inte så säker, om inkommande flyg var försenad på grund av väder eller något annat, eller att en passagerare inte kom så att allt bagage fick kontrolleras o.s.v. från avgångsorten som de inte kunde förutse så gäller inte EU261/2004. Man skall veta att det inte är så lätt att få ersättning bara för att det blir en försening.
Där är nog svårt att få ut ersättning från Rom häromdagen när det var en brand runt flygplatsen och den stängdes stängdes under några timmar.
 
Toppen