Senaste nytt

Regelverket (EG) nr 261/2004 - dvs EUs regler om passagerares rättigheter

Jag använde kontaktformulär på följande sida: EU - Air passenger rights - Your Europe

Där skickade jag ett mejl med information om vad som hänt, vad Finnair erbjudit mig osv. Först fick jag bara ett standardsvar och skrev då tillbaka att detta gällde en awardresa och inte en biljett köpt för kontanter. Fick då ett nytt svar som säger att reglerna inte berör awardresor.

Vilket är helt fel. *mummel* *"kundtjänst"* *mummel*

EU261/2004 gör inga som helst undantag för awards utan snarare tvärt om. Du har i princip två val - dra Finnair till tinget där du borde vinna eller överlåt hela klabbet till någon firma som gör det åt dig. Du kan givetvis lägga ner det hela också, men det verkar dumt.

Vilket är helt fel. *mummel* *"kundtjänst"* *mummel*

EU261/2004 gör inga som helst undantag för awards utan snarare tvärt om. Du har i princip två val - dra Finnair till tinget där du borde vinna eller överlåt hela klabbet till någon firma som gör det åt dig. Du kan givetvis lägga ner det hela också, men det verkar dumt.

Tack för infon. Då ska jag kika lite mer på det. De beter sig ju på detta sett från Finnair för att jag ska ge upp såklart.

Försökt att spåna igenom tråden efter svar, men blir inte riktigt 100 ändå. Ska som tidigare nämnt göra en claim mot SAS.

Hittat denna genom ARNs hemsida: http://ec.europa.eu/transport/themes/passengers/air/doc/complain_form/eu_complaint_form_sv.pdf

Nu till frågan,
ska jag skriva till någon SAS-mail? (i så fall vet ni vilken?)
eller
Ska jag använda "Kontakta oss"-formuläret på SAS hemsida?

Tack!
Du kan använda kontakta oss formuläret på hemsidan. Räkna med nån veckas svar plus att du kommer behöva stå på dig några rundor fram och tillbaka men dom brukar betala ut till slut.

Sitter just nu på GOT för vidare transport till ATH. Tyvärr är min kärra AF1453 försenad och jag kommer att missa min connection på CDG till ATH AF1032.

1. Det går en Aegean kärra ner lite senare som det finns platser på men kan jag kräva att få åka med?

2. Om dom nu inte går med på det och skickar mig med första flyget imorgon, har jag då rätt till ersättning även om det inte är tekniskt fel utan bara en försening som gjorde att jag missade min connection?

3. Om jag själv bestämmer att jag flyger med Aegean kärran (betalar själv) kan jag då kräva att min retur från Aten om en vecka ligger kvar?

Nu ska vi se...

Sitter just nu på GOT för vidare transport till ATH. Tyvärr är min kärra AF1453 försenad och jag kommer att missa min connection på CDG till ATH AF1032.

1. Det går en Aegean kärra ner lite senare som det finns platser på men kan jag kräva att få åka med?

Du kan ju alltid testa. Det är inte helt klarlagt om man kan kräva att få åka med ett annat bolag, men det är inte heller helt orimligt.

2. Om dom nu inte går med på det och skickar mig med första flyget imorgon, har jag då rätt till ersättning även om det inte är tekniskt fel utan bara en försening som gjorde att jag missade min connection?

Varför blev AF1453 försenad? Du har rätt till duty of care, men för att ha rätt till mer än så får inte förseningen vara orsakad av extraordinära händelser. Så nyckeln ligger i varför ni blev sena...

Det du bör ha rätt till, är dock återbetalning och transport till utgångspunkten ifall du väljer att avbryta resan.

3. Om jag själv bestämmer att jag flyger med Aegean kärran (betalar själv) kan jag då kräva att min retur från Aten om en vecka ligger kvar?

Inte enligt regelverket. Om du försöker dig på detta, se till att få skriftligt från AF att de går med på det!

Nu ska vi se...

Du kan ju alltid testa. Det är inte helt klarlagt om man kan kräva att få åka med ett annat bolag, men det är inte heller helt orimligt.

Varför blev AF1453 försenad? Du har rätt till duty of care, men för att ha rätt till mer än så får inte förseningen vara orsakad av extraordinära händelser. Så nyckeln ligger i varför ni blev sena...

Det du bör ha rätt till, är dock återbetalning och transport till utgångspunkten ifall du väljer att avbryta resan.

Inte enligt regelverket. Om du försöker dig på detta, se till att få skriftligt från AF att de går med på det!

@agehall

Tackar för svaret!

Just nu vet jag inte mer än att kärran är försenad, ska kolla när jag går ombord och se vad anledningen är....

Fast jag har ett svagt minne av att jag läst att dom inte kan skylla på en vanlig försening om det gäller en connection som man missar?

Min gissning är att detta plan har blivit försenat för att det kom in försent till CDG tidigare på dagen......

Hur som helst tack för hjälpen...vi får helt enkelt se då! :)

Nja, de kan inte skylla en försening på ett tidigare tekniskt problem. Jag är dock osäker på vad som händer när ett flyg är sent in till flygplatsen pga tidigare förseningar. Skulle nog räkna med att det är svårt att driva det framåt, även om jag kan tycka att det borde vara något som flygbolaget borde ha hanterat och kunnat förebygga.

Nja, de kan inte skylla en försening på ett tidigare tekniskt problem. Jag är dock osäker på vad som händer när ett flyg är sent in till flygplatsen pga tidigare förseningar. Skulle nog räkna med att det är svårt att driva det framåt, även om jag kan tycka att det borde vara något som flygbolaget borde ha hanterat och kunnat förebygga.

Ja...Joo...det är väl ungefär så som jag resonerar också! Att skylla på sena inkommande flyg borde inte gå då dom har kapacitet att förebygga det.

Vi får se vad som händer...... En kväll i Paris kan ju annars vara trevligt.... o_O

EDIT: Fick precis ett SMS om att jag blivit ombokad till första flyget imorgon bitti...... Får se om det går att ändra i Paris....

Last edited:
Toppen