Senaste nytt

Regelverket (EG) nr 261/2004 - dvs EUs regler om passagerares rättigheter

Jag skulle nog hellre säga att deicing är flygbolagets ansvar (det är ju bolaget som avgör om och hur mycket deice som behövs). Att fastna i en timmes kö låter dock väldigt märkligt, då borde det ha blivit rejäla störningar för alla avgångar.

Att det kan behövas deice i februari kan ju inte komma som en överraskning för flygbolaget.

Nu ska vi se... för första gången sen 2003-4 någon gång så har jag fastnat över natten. Skulle flyga LLA-ARN-GOT men inkommande flight var sen så jag han inte till GOT avgången.

Är ombokad till 7 planet i morgon, missar morgondagens första möte och mitt förmodat mysigare hotellrum än vad jag fick här på Sky city
Känns som att det här borde kunna bli en 261/2004:a, i såna fall min förta någonsin på över 500 flygningar de senaste åren.

Senast jag var fast någonstans ( askmoln 2010 borträknat) var hem från Göteborg, då det behagade att snöa 1-2 dm och det vart så halt så att de fick stänga flygplatsen, detta

Jahap, då var man framme i Göteborg, drygt 9h försenad. Vi fick inte veta exakt varför vi vart sena, men inkommande plan från stockholm till Luleå var sen och därav vart vi sena till Arlanda och missade anslutningen. Antar att det var snön som ställde till det, det var ju några flingor på marken i Stockholm. Vad tror ni, har jag rätt till någon ersättning via EU 261/2004?

Varit på rättegång i min fajt mot Thomas Cook. Trots att dom gick ut i Plus i november och sa att dom skulle betala alla som vunnit i ARN, så ville dom inte pynta upp.

Har ingen bra känsla efteråt, alldeles för mycket om pitot röret som gick sönder och att det var oförutsätt. Säkringen på pitot 3 löste ut vid landningen på utresan till Las Palmas. Samma pitotrör gick sönder någon timme in på hemresan. Trots att det sällan händer att det blir fel på pitotrör var det inget fel vid test efter landning på LPA enligt Thomas Cook. Utan ett helt nytt fel

Jag tog upp att Allmäna Reklamations Nämden dömt till min fördel. Domarna C-549/07 och Jet2.com vs Ronald Huzar, samt ytterligare ett fall där ett plan vände i luften pga ej stängd dörr. Även i det fallet betalades ersättning ut efter dom i ARN.

Jag har i alla fall fått lära mig hur det går till i tingsrätten. Med facit i hand skulle jag kanske tagit deras bud på € 650 i pengar och lika mycket i resecheckar istället för € 1.200, eller anlitat TRS.

Tack för allt stöd på BC, speciellt till @Nemo som jag hoppas kunna bjuda på en öl någon gång.

Hittar inte i detta reglemente något som reglerar när flygbolaget förändrar sin rutt så mycket att man måste tidigarelägga sin avgångstid, varför man inte längre kan åka med.
Resebyrån skyller på att Teknisk mellanlandning inte ger rätt till avbokning eller ersättning. Men det man glömmer är att detta enligt, vad jag vet, definitionen inte är en Teknisk mellanlandning. Det är en helt ny sträckning för att plocka upp passagerare på annan ort.

Mitt lilla försök att åka KSD-FRA som just gick åt H........

Någon som vet ?

Hittar inte i detta reglemente något som reglerar när flygbolaget förändrar sin rutt så mycket att man måste tidigarelägga sin avgångstid, varför man inte längre kan åka med.
Resebyrån skyller på att Teknisk mellanlandning inte ger rätt till avbokning eller ersättning. Men det man glömmer är att detta enligt, vad jag vet, definitionen inte är en Teknisk mellanlandning. Det är en helt ny sträckning för att plocka upp passagerare på annan ort.

Mitt lilla försök att åka KSD-FRA som just gick åt H........

Någon som vet ?
Kan du beskriva ursprunglig bokning?
Avresa KSD kl xx -via ?? eller inte - Framme i FRA kl XX
När fick du aviseringen dvs hur lång tid före avresa...

Spontant skulle jag säga att deicing sköts av tredje part (flygplatsen) och därmed inte är något som flygbolaget kan påverka. Men claima gärna - det vore om inte annat intressant att få ett domstolsbeslut i frågan!

Har claimat nu och återkopplar med resultatet .....

Jahap, då var man framme i Göteborg, drygt 9h försenad. Vi fick inte veta exakt varför vi vart sena, men inkommande plan från stockholm till Luleå var sen och därav vart vi sena till Arlanda och missade anslutningen. Antar att det var snön som ställde till det, det var ju några flingor på marken i Stockholm. Vad tror ni, har jag rätt till någon ersättning via EU 261/2004?

Funderar på att testa claima min försening, men hur gör man det, har aldrig förr gjort det?

Toppen