Senaste nytt

Regelverket (EG) nr 261/2004 - dvs EUs regler om passagerares rättigheter

Missade idag SK1422 CPH-ARN pga sen ankomst med SK752 WAW-CPH. SK751 CPH-WAW sen till WAW (verkar ha varit pga tech). Ombokad till SK1426 CPH-ARN.

Blir totalt 2h 25m försenad till ARN (förutsatt att SK1426 landar on time). Jag startade (lite dumt) en egen tråd om detta men fick veta att denna tråd finns så jag ställer mina frågor här nu.

- Hur bör jag formulera claim till SAS för att man inte ska bli "nerstängd" direkt? Man vill ju inte framstå som otrevlig. :)
- Vilken ersättningsnivå faller detta under? Total försening mindre än två men mer än tre timmar.

Du får inte, strikt sett, ersättning för förseningar enl EU261/2004. Det är därför domslutet om att 3h+ försening är att jämnställa med inställt flyg är viktigt.

Om du blir mindre än 3h sen till ARN på rutten WAW-CPH-ARN så har du enbart rätt till "duty of care", dvs du kan få måltidsvouchers och få hjälp att ringa samtal/skicka mail.

Sedan kan det även vara bra att kika på inläggen i tråden innan du postar. Vår flitige moderator @Christian R hade redan flyttat in din tråd hit... :)

Då behöver jag lite experthjälp.

Korta versionen:

Min bror flög PTY-MIA-LHR-ARN med AA och BA.

AA flög MIA-LHR. I Miami blev de försenade pga teknik. Resultatet blev en missad connection i London och ombokad till nästa BA flight till Arlanda. Landar ARN 3+ senare än vad biljetten sa från
början.

Så, är det ens lönt av mig att hjälpa honom med en claim eller ligger detta utanför regelverket då det var AA mellan MIA-LHR som var orsaken?

Jag brukar titta på vem som orsakade förseningen. I det här fallet är det AA. AA lyder inte under EU261/2004 på väg till EU. BA har inte gjort något fel utan bara bokat om din bror till nästa flight och det är därför svårt att rikta ett claim mot dem.

Mao, det är nog helt lönlöst att försöka komma med ett claim under EU-reglerna.

Jag brukar titta på vem som orsakade förseningen. I det här fallet är det AA. AA lyder inte under EU261/2004 på väg till EU. BA har inte gjort något fel utan bara bokat om din bror till nästa flight och det är därför svårt att rikta ett claim mot dem.

Mao, det är nog helt lönlöst att försöka komma med ett claim under EU-reglerna.

Tack @agehall. Du sparade lite tid åt mig.

Toppen