Senaste nytt

Regelverket (EG) nr 261/2004 - dvs EUs regler om passagerares rättigheter

Jahap, då var man framme i Göteborg, drygt 9h försenad. Vi fick inte veta exakt varför vi vart sena, men inkommande plan från stockholm till Luleå var sen och därav vart vi sena till Arlanda och missade anslutningen. Antar att det var snön som ställde till det, det var ju några flingor på marken i Stockholm. Vad tror ni, har jag rätt till någon ersättning via EU 261/2004?
Inkommende flys forsinkelse af en senere afgang kan per definition ikke være ekstraordinært... €€€!
 
Full återbetalning av resebyrån men mycket motvilligt.
Man anser inte att det är en ny linje utan en teknisk mellanlandning.
 
Full återbetalning av resebyrån men mycket motvilligt.
Man anser inte att det är en ny linje utan en teknisk mellanlandning.

Vaddå "anser"? Antingen är det en teknisk mellanlandning eller så är det inte det. Går de ner enbart för att tanka och/eller serva planet? Isåfall är det en teknisk mellanlandning. Om man däremot kan boka plats ombord från den flygplatsen är det inte en teknisk mellanlandning.
 
Vaddå "anser"? Antingen är det en teknisk mellanlandning eller så är det inte det. Går de ner enbart för att tanka och/eller serva planet? Isåfall är det en teknisk mellanlandning. Om man däremot kan boka plats ombord från den flygplatsen är det inte en teknisk mellanlandning.

Amen !
Resebyrån har mycket svårt att förstå definitionen av Teknisk mellanlandning.
Det är de facto en helt ny flyglinje
 
Hej!
Blev försenad från WAW med SK752 och missade SK1422 ARN-CPH. Landade precis CPH.

Ordinarie flyg skulle varit framme 16:45, blev ombokad till nytt flyg (SK1426) som är framme 19:10.
Försening på 2h 25m. Läst infon man får som är baserad på EC 261/2004 men blir inte riktigt klok på vad som gäller om förseningen är mindre än tre timmar men mer än två timmar.

Kan jag få kompensation för detta?
Tacksam för hjälp!
 
København - Er flyet i rute?

Enligt denna sida är orsaken till SK751s försening flygbyte

SK 0751 Til Warszawa
Årsak TC
Kategori Flyteknisk
Flybytte av tekniske årsaker på egen stasjon.

Widerøe gjør oppmerksom på at det er den umiddelbare årsak til forsinkelse eller kansellering som vises.
Bakenforliggende årsak til eksempelvis en kansellering med kode CREW kan være været tidligere samme dag eller begrensninger grunnet redusert kapasitet i luftrommet.
Det er derfor ikke disse koder som er grunnlaget for selskapets ansvar ved uregelmessigheter.

Notera dock texten i rött (min markering) vilken SAS säkert hänvisar till vid eventuell claim.
 
@Aurora, du kanske vet hur man gör? :)

Det er ikke helt 100% accurate, den eneste måten er å kontakte selskapet, men på wideroe.no kan man se:

SK751 CPH-WAW gikk 30 minutter sent pga teknisk feil som førte til flybytte (altså at man satt inn et reservefly fordi den tekniske feilen ikke kunne utbedres raskt nok på det originale flyet).

Dermed landet SK752 ca 30 minutter sent.
 
Toppen