henke12
Medlem
De försöker bara förhala det hela. Det står klart och tydligt i konventionen att det är varje lands regler som gäller. I sverige har vi nationella presjriptionslagen som innebär 10 år. Det fanns ett fall som avgjordes för en tid sedan som visade på att förseningar längre bak i tiden inte var några "problem". Sedan klart att de nekar så långt de kan, mitt tips är att du anlitar exempelvis TRS travelright eller något annat juridiskt ombud. För de har inte rätt i det som de skriver. Vad du än hänvisar till är jag rätt så säker att du får samma typ av svar i annan form.
Författar ett svar nu,
Vad jag kan förstå gäller följande fakta:
- 261/2004 beskriver inte hur lång tid man kan/behöver anmäla en claim
- Det finns ingen lag i Sverige förutom 10 år preskriptionstid
- Belgisk lag säger tydligen att man bara har 1 år på sig
- Article 29 of the Warsaw Convention and Article 35 of the Montreal Convention "överrider" (?) 261/2004 och där har man 2 år på sig att skicka claim
Fråga 1: Vilken lag gäller egentligen för ett flygbolag? Hemmalandet? Startflygplatsen(detta fall Bromma, Sverige)? Endast EU-lag?
@agehall har du koll?