Senaste nytt

Regelverket (EG) nr 261/2004 - dvs EUs regler om passagerares rättigheter

De försöker bara förhala det hela. Det står klart och tydligt i konventionen att det är varje lands regler som gäller. I sverige har vi nationella presjriptionslagen som innebär 10 år. Det fanns ett fall som avgjordes för en tid sedan som visade på att förseningar längre bak i tiden inte var några "problem". Sedan klart att de nekar så långt de kan, mitt tips är att du anlitar exempelvis TRS travelright eller något annat juridiskt ombud. För de har inte rätt i det som de skriver. Vad du än hänvisar till är jag rätt så säker att du får samma typ av svar i annan form.

Författar ett svar nu,
Vad jag kan förstå gäller följande fakta:

- 261/2004 beskriver inte hur lång tid man kan/behöver anmäla en claim
- Det finns ingen lag i Sverige förutom 10 år preskriptionstid
- Belgisk lag säger tydligen att man bara har 1 år på sig
- Article 29 of the Warsaw Convention and Article 35 of the Montreal Convention "överrider" (?) 261/2004 och där har man 2 år på sig att skicka claim

Fråga 1: Vilken lag gäller egentligen för ett flygbolag? Hemmalandet? Startflygplatsen(detta fall Bromma, Sverige)? Endast EU-lag?

@agehall har du koll? :)

Författar ett svar nu,
Vad jag kan förstå gäller följande fakta:
- 261/2004 beskriver inte hur lång tid man kan/behöver anmäla en claim
- Det finns ingen lag i Sverige förutom 10 år preskriptionstid
- Belgisk lag säger tydligen att man bara har 1 år på sig
- Article 29 of the Warsaw Convention and Article 35 of the Montreal Convention "överrider" (?) 261/2004 och där har man 2 år på sig att skicka claim
Fråga 1: Vilken lag gäller egentligen för ett flygbolag? Hemmalandet? Startflygplatsen(detta fall Bromma, Sverige)? Endast EU-lag?
@agehall har du koll? :)
Avgångslandets regler om preskription gäller, här är det alltså Sverige och Allmänna reklamationsnämnden du vänder dig till. 10 år gäller i Sverige.
What to do if your claim is rejected? | Resolving Travel Problems | Passengers
EU-reglerna "står över" Warzsawakonventionen/Montralkonventionen i detta fall.

Min flight idag från München till Köpenhamn blev försenad med 1h vilket innebar att vi missa vår conncetion till Göteborg och blir totalt 3h sena. (sin-MUC-got)

Orsaken var att det var kö till deiceing.

Kan jag claim detta eller räknas det som "väder"? Väldigt lite snö på marken.....

Och om jag kan claim räknas avståndet på sista flighten?!? Right!?

Min flight idag från München till Köpenhamn blev försenad med 1h vilket innebar att vi missa vår conncetion till Göteborg och blir totalt 3h sena. (sin-MUC-got)

Orsaken var att det var kö till deiceing.

Kan jag claim detta eller räknas det som "väder"? Väldigt lite snö på marken.....

Och om jag kan claim räknas avståndet på sista flighten?!? Right!?

Ja, det är försening vid destinationen som räknas (förutsatt att du hade det på samma biljett, men det utgår jag ifrån).

Jag är rätt säker på att flygbolaget kommer hävda väder, men man skulle kunna hävda att deicing är normalt förfarande och bör ingå i planerna vintertid. Jag har iaf inte hört talas om något domstolsutslag som avgjort det.

Spontant skulle jag säga att deicing sköts av tredje part (flygplatsen) och därmed inte är något som flygbolaget kan påverka. Men claima gärna - det vore om inte annat intressant att få ett domstolsbeslut i frågan!

Toppen