Senaste nytt

Regelverket (EG) nr 261/2004 - dvs EUs regler om passagerares rättigheter

Har aldrig haft problem med SAS, när det gäller tidtabellsändring
Ring en gång till och hoppas att du får tag i någon annan person.

Sitter för närvarande i Rom och ser förseningarna öka. Skall åka SN3182 via BRU - GOT och det luktar övernattning om inget extraordinärt händer snart. Har aldrig behövt kämpa mot SN Brussels, nån som vet hur de brukar agera, förutom att neka dvs, vid stora förseningar.

Jag har ett ärende om kompensation p g a försening hos Norwegian; vi blev över tre timmar försenade hem från London i somras. Biljetten var en enkel resa LGW-ARN. Orsaken som meddelades då var mandatory crewrest. I Norwegians svar på yrkande om kompensation anges att förseningen berodde på oförutsedda tekniska problem för två flygplan trots att man följer alla gällande direktiv och även har egna underhållsåtgärder utöver detta. Som en följd av detta krävdes obligatorisk vila för besättningen. Därför gäller enligt Norwegian extraordinära omständigheter och de behöver inte betala ut kompensation. Kanske inte så förvånande givet vad som framgått tidigare här i tråden m fl ställen.

Jag har skrivit en följdfråga till Norwegian och frågat vilken dag tekniska problemen inträffade men det svarar de inte på utan beklagar att jag inte är nöjd med de tidigare svaret och hänvisar till nationella reklamationsnämnder.

Fråga: Är det då CAA i Storbritannien jag ska vända mig till (enkelresa från Storbritannien), eller till ARN i Sverige (resa köpt i Sverige av ett svenskt/norskt bolag.) Om båda går bra, finns det något skäl att välja det ena eller andra?

Jag har ett ärende om kompensation p g a försening hos Norwegian; vi blev över tre timmar försenade hem från London i somras. Biljetten var en enkel resa LGW-ARN.

Fråga: Är det då CAA i Storbritannien jag ska vända mig till (enkelresa från Storbritannien), eller till ARN i Sverige (resa köpt i Sverige av ett svenskt/norskt bolag.) Om båda går bra, finns det något skäl att välja det ena eller andra?
Grundregeln är avreseorten (inom EU), men jag har för mig att man har rätt att klaga hos NEB i destinationslandet (även om avreseort är inom EU). Ska finnas en länk i den här tråden till ett fall.
Vänd dig till Delays and Cancellations | Resolving Travel Problems | Passengers är mitt förstahandstips.

Hej igen....

Fick precis reda på att dom flyttat båda mina flighter ToR mellan CDG och ICN från Premium Ekonomi (A) med AF till Korean Air vanlig Economy (Y).
Det är mer än två veckor kvar till avgång så det gör mig lite konfunderad hur reglerna ska tolkas....

Vad jag kan se hittills är ingen av planen inställda utan troligtvis överbokade eller nåt..

Jag anser ju att priset jag betalar för en Premium Economy inte är ens i närheten av vad en Eco biljett med Korean är värd.... Iofs så får jag bokningsklass Y på Korean så den ger ju en del fördelar men det stör mig....

Jag kan ju alltid boka om, men har jag några andra möjligheter till ersättning?

Toppen