Senaste nytt

Regelverket (EG) nr 261/2004 - dvs EUs regler om passagerares rättigheter

Stämmer verkligen detta?
Jag kan ju ha hittat fel länk i hastigheten, men c) iii) nedan tycker jag antyder att efter omrouting måste man fortfarande komma fram två timmar sent för att kunna kräva kompensation.

1. Vid inställd flygning skall de berörda passagerarna

a) erbjudas assistans i enlighet med artikel 8 av det lufttrafikföretag som utför flygningen, och

b) erbjudas assistans i enlighet med artikel 9.1.a och 9.2 samt, om omdirigering sker och den nya flygningens rimligen förväntade avgångstid är åtminstone dagen efter den avgång som var planerad för den inställda flygningen, assistans i enlighet med artikel 9.1.b och 9.1.c, och

c) ha rätt till kompensation i enlighet med artikel 7 av det lufttrafikföretag som utför flygningen såvida inte

i) de minst två veckor före den tidtabellsenliga avgångstiden underrättas om att flygningen är inställd, eller

ii) de mellan två veckor och sju dagar före den tidtabellsenliga avgångstiden underrättas om att flygningen är inställd, och erbjuds ombokning så att de kan avresa högst två timmar före den tidtabellsenliga avgångstiden och nå sin slutliga bestämmelseort senast fyra timmar efter den tidtabellsenliga ankomsttiden, eller

iii) de mindre än sju dagar före den tidtabellsenliga avgångstiden underrättas om att flygningen är inställd, och erbjuds ombokning så att de kan avresa högst en timme före den tidtabellsenliga avgångstiden och nå sin slutliga bestämmelseort senast två timmar efter den tidtabellsenliga ankomsttiden.

Fast i det här fallet var det väl en typ 1 flight och förseningen översteg 2h, eller har jag blandat ihop saker nu? (Sitter ute hos kund denna vecka, så det har gått lite fort ibland när jag kommenterat saker)

Fast i det här fallet var det väl en typ 1 flight och förseningen översteg 2h, eller har jag blandat ihop saker nu? (Sitter ute hos kund denna vecka, så det har gått lite fort ibland när jag kommenterat saker)

Jo, men jag förstod din kommentar som att du menade att man var berättigad till ersättning oavsett om man var mer än 2 timmar försenad eller inte. (fast jag har också varit snabb och stressad så även jag kan ha läst galet)

Så som jag har förstått reglerna så måste man även vid en inställd flight bli försenad en viss tid (eller inte komma fram alls) för att vara berättigad till ersättning.

För ett tag sen diskuterades preskriptionstid för sådana här ärenden i den här tråden (dvs, hur länge efter att man fick problem kan man begära ersättning), men det kändes inte som att det koms fram till något definitivt svar på vad som egentligen gäller.

Min tolkning av en dom från EU-domstolen som säger att det är den nationella preskriptionstiden som gäller i kombination med att ha läst den svenska preskriptionslagen är att det borde vara 10 år som gäller.
Jag är dock inne i en mailväxling nu där flygbolaget menar att det är 2 år som gäller, och påstår att det är det som svensk lag säger (dock utan att hänvisa till ett specifikt lagrum eller dom trots att jag bett om det).

Är det någon här som blivit klokare på vad det egentligen är som gäller? Jag har inget problem med att fortsätta denna diskussion med flygbolaget, men om det är så att de faktiskt har rätt så känns det ju onödigt att göra det.

Vill gärna ha en länk på det också då många flygbolag inte instämmer med det, tack på förhand :)

Vill gärna ha en länk på det också då många flygbolag inte instämmer med det, tack på förhand :)
Varsågod. Här är de två länkar som du behöver.

http://eur-lex.europa.eu/LexUriServ/LexUriServ.do?uri=CELEX:62011CJ0139:SV:HTML
DOMSTOLENS DOM (tredje avdelningen) den 22 november 2012 (*)
”Luftfart – Kompensation och assistans till passagerare – Nekad ombordstigning och inställda eller kraftigt försenade flygningar – Tidsfrist för väckande av talan”
I mål C-139/11, JCM mot Koninklijke Luchtvaart Maatschappij NV (=KLM)

"29. Således kan den tvååriga preskriptionstiden enligt artikel 29 i Warszawakonventionen och artikel 35 i Montrealkonventionen inte anses vara tillämplig när talan har väckts med stöd av bland annat artiklarna 5 och 7 i förordning nr 261/2004."
"33. Mot denna bakgrund ska frågan besvaras enligt följande. Förordning nr 261/2004 ska tolkas så, att tidsfristen för väckande av talan för att erhålla sådan kompensation som föreskrivs i artiklarna 5 och 7 i förordningen ska fastställas i enlighet med varje medlemsstats egna regler om talepreskription."

Svensk frfattningssamling 1981:130 Preskriptionslag (1981:130) - riksdagen.se
"2 § En fordran preskriberas tio år efter tillkomsten, om inte preskriptionen avbryts dessförinnan."

Nu har de hittat på världens roligaste svar som ni ska få ta del av, lova att ni inte skrattar ;)

Jag har tillrätavisat dem enligt nemo:s hänvisning samt talat om att avståndet styr ersättningen och inte landet.

Nedan kommer svaret :

Hej Rickard,
Det saknas regler om talefristen och om preskription i EU-förordning 261/2004. Sådana regler finns däremot i Montrealkonventionen. Enligt artikel 35 förlorar flygpassageraren sin rätt till skadestånd till följd av försenad transport om passageraren inte väcker talan mot flygbolaget inom två år.
Det finns inte några regler om reklamationsplikt i EU-förordning 261/2004. Nämnas ska dock att EU-kommissionen i det förslag till ny förordning som lades fram våren 2013 tagit in en bestämmelse som innebär att en passagerare är skyldig att framföra ett krav enligt förordningen senast 30 dagar efter det försenade eller inställda flyget (artikel 16a).
Allmänna Reklamationsnämnden hade nyligen uppe ett liknande ärende för behandling. Det handlade om en flygförsening 2008 där anmälaren inte hade yttrat sig tidigare till flygbolaget.
Nämnden menade att flygbolag inte får lov att spara personuppgifter om passagerare under någon längre tid. De ansåg att det inte var särskilt besvärligt eller betungande för passageraren att i anslutning till flygningen föra fram ett krav. Ett flygbolags skyldighet att kunna lämna en rättvisande bild av verksamhetens ställning och verksamhet talar också för att ålägga passageraren en plikt att i anslutning till flygningen klargöra om han eller hon har ett krav på kompensation.
De skriver även i sitt beslut att en flygpassagerare ska göra gällande sitt krav på kompensation enligt EU-förordningen 261/2004 inom skälig tid från det att den försenade flygningen har avslutats eller kunnat konstateras att flygningen inte skulle komma att utföras och att passageraren i annat fall förlorar sin rätt till kompensation.
Allmänna Reklamationsnämnden anser att en reklamation efter så lång tid inte kan anses ha skett i skälig tid. Allmänna Reklamationsnämnden har därför avslagit yttrandet.
Thomas Cook Airlines Scandinavia har inte tidigare mottagit någon reklamation från er gällande EU-förordning 261/2004.
Thomas Cook Airlines Scandinavia anser inte med bakgrund av ovanstående oss skyldiga till att kompensera er för förseningen från 2009. Det är över 5 år sedan ni drabbades av förseningen. Ni skulle anmält detta direkt i anslutning till förseningen för att ert krav skulle vara gällande. Beloppet som ni anser er berättigade till är fel, då Gran Canaria tillhör Spanien, beloppet är således Euro 400,00.

Med Vänlig Hälsning
xxxx Thomas Cook Airlines Scandinavia
Kundservice

Varsågod. Här är de två länkar som du behöver.

http://eur-lex.europa.eu/LexUriServ/LexUriServ.do?uri=CELEX:62011CJ0139:SV:HTML
DOMSTOLENS DOM (tredje avdelningen) den 22 november 2012 (*)
”Luftfart – Kompensation och assistans till passagerare – Nekad ombordstigning och inställda eller kraftigt försenade flygningar – Tidsfrist för väckande av talan”
I mål C-139/11, JCM mot Koninklijke Luchtvaart Maatschappij NV (=KLM)

"29. Således kan den tvååriga preskriptionstiden enligt artikel 29 i Warszawakonventionen och artikel 35 i Montrealkonventionen inte anses vara tillämplig när talan har väckts med stöd av bland annat artiklarna 5 och 7 i förordning nr 261/2004."
"33. Mot denna bakgrund ska frågan besvaras enligt följande. Förordning nr 261/2004 ska tolkas så, att tidsfristen för väckande av talan för att erhålla sådan kompensation som föreskrivs i artiklarna 5 och 7 i förordningen ska fastställas i enlighet med varje medlemsstats egna regler om talepreskription."

Svensk frfattningssamling 1981:130 Preskriptionslag (1981:130) - riksdagen.se
"2 § En fordran preskriberas tio år efter tillkomsten, om inte preskriptionen avbryts dessförinnan."

Se gärna det svaret jag fått. Kan också bertta att ARN haft ett ärende där de gett avslag till en annan passagerare och de låter inte speciellt insatta i det hela vilket jag tror beror på okunskap. De länkar jag fick ta del av var ju mycket tydliga.

Om flygbolaget som nu efter mitt sista mail där jag specat allt väldigt tydligt inte svarat på 1,5 dygn mot tidigare 20 min förstår man att de inte riktigt vet hur de ska göra.

TRS travelright skriver ju 10 år preskriptionstid på sin hemsida dessutom och jag antar att jag precis lika gärna kan gå via dem direkt istället för att anmäla till ARN och invänta deras långa behandlingstid.

ARN är ju bara rekommendation så det som är mer intressant är ju det rättsfall jag blev hänvisad till.

Vad tycker ni jag ska göra?

Last edited:
Har nu fått svar av HK-flyg enligt nedan,
Antar att det bara är ARN som återstår nu.
HK-flyg vill verkligen övertyga mig om att en generator på ett över 25 år gammalt flygplan som går sönder är extraordinärt!

Eller har jag andra alternativ?

Hej henke12,

På denna flygplanstyp, ATP, gör bolaget regelbundna underhåll och checkar.

Underhållen görs var 24:e timme eller efter var 6:e flight, det som inträffar först.

Inga indikationer på generatorproblem har då visat sig.

Höga Kusten Flyg kvarstår i detta fall vid sitt beslut.

Med vänlig hälsning / Best Regards

xxx

Mitt svar:

Hej!

Tråkigt att ni nekar mitt krav på ersättning.

Ni skriver att ersättning enligt EC 261/2004 inte betalas ut då ett generatorfel är en extraordinär omständighet.

Konsumentverket skriver följande angående extraordinära omständigheter:

Exempel på omständigheter som kan vara extraordinära är politisk instabilitet, väderförhållanden som gör det omöjligt att flyga, säkerhetsrisker, oförutsedda brister i flygsäkerheten och när det pågår strejker som påverkar verksamheten för flygbolaget. Bedömningen om en omständighet är extraordinär eller inte görs alltid från fall till fall. Det innebär att det inte finns några bestämda situationer som alltid är extraordinära.
Länk: Ersättning vid försenat flyg - Konsumentverket

Ni skriver att i HK-flygs fall är följande extraordinära omständigheter:

Här följer exempel på extraordinära omständigheter: - meteorologiska förhållanden - säkerhetsrisker som, till exempel plötsligt uppkomna tekniska problem eller andra oförutsedda brister i flygsäkerheten. - strejker som påverkar verksamheten - politisk instabilitet - flygledningsbeslut eller - säkerheten i övrigt.

I det stora hela verkar vi vara överens men när det gäller säkerhetsrisker är vi oense.
Ert exempel "Plötsligt uppkomna tekniska problem" verkar vara taget ur luften då jag inte kan hitta den skrivelsen någon annanstans.
Hade det varit en truck som kört in i planet eller att vindrutan spruckit pga fågelkollision är det naturligtvis en extraordinär omständighet.

Om ni läser igenom fallet Case C-549/07 Friederike Wallentin-Hermann vs
Alitalia – Linee Aeree Italiane SpA på följande länk:

http://eur-lex.europa.eu/LexUriServ/LexUriServ.do?uri=CELEX:62007CJ0549:EN:HTML

------
@Knucket s punkter
------

Det är dessutom ert ansvar att visa på vilka sätt ni gjort allt för att undvika att generatorn blivit trasig.
Flyger man med över 25 år gamla flygplan(SE-MEX flög första gången september 1989) kanske det kan vara rimligt att ha reservdelar/extraflygplan på sin hemmabas.

Mitt krav på ersättning enligt EG 261/2004 på 250€ kvarstår härmed.

Med vänlig hälsning
henke12

Har nu fått svar av HK-flyg enligt nedan,
Antar att det bara är ARN som återstår nu.
HK-flyg vill verkligen övertyga mig om att en generator på ett över 25 år gammalt flygplan som går sönder är extraordinärt!

Eller har jag andra alternativ?

Hej henke12,

På denna flygplanstyp, ATP, gör bolaget regelbundna underhåll och checkar.

Underhållen görs var 24:e timme eller efter var 6:e flight, det som inträffar först.

Inga indikationer på generatorproblem har då visat sig.

Höga Kusten Flyg kvarstår i detta fall vid sitt beslut.

Med vänlig hälsning / Best Regards

xxx

Hej!

Jag håller med dig och det är knappast extraordinärt.

Anlita TRS travelright om de inte ger med sig är mitt tips för ARN tar för lång tid och det är bara en rekommendation.

Sedan kan du ju be dem att hänvisa till den del Eu261/2004 som frigör dem från att INTE betala ut ersättning, då får de lite att jobba på ;)

Last edited:
SAS har gjort en tidtabellsändring så att jag tvingas åka hem antingen 8 timmar tidigare eller
dagen efter, det senare kan jag acceptera men då blir hela resan för lång, kan inte vara borta så länge,
så jag bad dem flytta hela resan en dag framåt, alltså även utresan.
Lång näsa de sa nej med hänvisning till att biljetten inte var ombokningsbar, de kunde ändra hemresan
men inget annat.
Jag hittar inget specifikt om eventuella rättigheter att ändra även utresan när hemresan ändrats,
förslag någon?

Toppen