Det KAN vara så att flygbolaget ska betala ut kompensation, om man inte kan visa att felet inte beror på extraordinära omständigheter. Det beror alltså helt på varför flighten ställdes in.Läser på http://en.wikipedia.org/wiki/Regulation_261/2004 att flygbolag måste betala ersättning till passagerare vid inställt flyg såvida det inte uppfyller ett av kraven enligt följande:
Om flygbolaget ställer in en resa 2 timmar efter att flyget skulle ha gått så får det anses gälla att flygbolaget ska betala ut kompensation. Har jag uppfattat detta korrekt? I sådana fall, hur mycket brukar denna kompensation ligga på?
- the airline notifies the passengers at least two weeks prior to departure
- the airline notifies the passengers between one and two weeks prior to departure, and re-routes passengers so that they can
- the airline notifies the passengers less than one week prior to departure, and re-routes passengers so that they can:
- the cancellation was caused by extraordinary circumstances that could not have been avoided by any reasonable measure
Storleken på ersättningen beror på hur långt du skulle ha flugit. Ge oss fler detaljer!