Senaste nytt

Regelverket (EG) nr 261/2004 - dvs EUs regler om passagerares rättigheter

Min kollega som bor i Paris drabbades av strejken. Första veckan blev han ombokad men andra veckan lyckades han aldrig ens komma i kontakt med dem så till slut köpte han en ny biljett. Han skickade in en claim i onsdags (en vecka sen alltså) på att bli ersatt €383 för nya biljetten. I måndags svarade Air France att de skickat en check på €383 hem till honom samt att de också gav honom €250 i kompensation (som de satte tillbaka till hans kreditkort som han köpt ursprungliga biljetten med) enligt EG261/2004.

Både snabbt och otroligt snyggt jobbat måste jag säga, speciellt med tanke på att de inte behöver ersätta med €250 (och han inte ens begärt det i sitt mail).

Hej,

Jag har en fråga till er. Jag hade ett inställt flyg för snart 3 år sen med SAS och gjorde en reklamation till SAS för 2 månader sen. Idag fick jag svar där dem hänvisar till KKL paragraph 23 som säger att för att jag ska ha rätt till min ersättning (250euro) så skulle jag ha reklamerat senast två månader efter flygresan. (ibland gäller 3 år som skälig tid) Jag visste inte att möjligheten fanns att reklamera på det här sättet då och gjorde det så fort jag fick reda på det efter en artikel i DI. Hur tycker ni jag skall gå tillväga, eller är jag helt enkelt för sent ute?

Det är alltid svårt med dessa avvägningar. Om det gått år sedan förseningen skulle jag nog bara släppa det faktiskt, även om man tekniskt sett har rätt att använda EU261/2004.

Läser på http://en.wikipedia.org/wiki/Regulation_261/2004 att flygbolag måste betala ersättning till passagerare vid inställt flyg såvida det inte uppfyller ett av kraven enligt följande:
  • the airline notifies the passengers at least two weeks prior to departure
  • the airline notifies the passengers between one and two weeks prior to departure, and re-routes passengers so that they can
  • the airline notifies the passengers less than one week prior to departure, and re-routes passengers so that they can:
  • the cancellation was caused by extraordinary circumstances that could not have been avoided by any reasonable measure
Om flygbolaget ställer in en resa 2 timmar efter att flyget skulle ha gått så får det anses gälla att flygbolaget ska betala ut kompensation. Har jag uppfattat detta korrekt? I sådana fall, hur mycket brukar denna kompensation ligga på?

Toppen