NotRyan
Medlem
Hej,
Jag har läst igenom denna tråd och en del andra liknande trådar och domar och försökt komma fram till om jag är berättigad till kompensation eller ej men tycker att mitt fall innehåller en hel del frågor som inte riktigt blivit besvarade i det jag läst.
Flyg från ARN-HEL-JFK 21 maj. Vid mellanlandning i HEL får vi information om att flyget till JFK är inställt. Blir ombokade och kommer fram till JFK drygt 6 timmar försenade. Har varit i kontakt med Finnair som är operating och de vill inte ge mig någon kompensation men kan tänka sig att som goodwill ge mig 200 euro i resecheckar. Jag anser mig vara berättigad till 600 euro i reda pengar.
Den springande punkten i sammanhanget är huruvida planet ställdes in på grund av extraordinära omständigheter eller ej. Finnair hävdar extraordinärt tekniskt fel på landningsstället och skriver så här till mig:
Skadan i landningsstället skedde under den tidigare flygningen när planet landade i New York den 20 maj. Det var frågan om en sk hård landning orsakad av byig vind. Andra faktorer som inverkade var den omkringliggande terrängen och luftflödet. Man gjorde därefter en kontroll som hör till efter hård landning och fann att landningsstället på vänster sida måste bytas ut eftersom det inte var i sådant skick som var inom gränserna för Airbus
Skulle ni anse detta som extraordinärt? Jag skulle med lite vilja kunna få in det under punkt 13 här, http://ec.europa.eu/transport/themes/passengers/air/doc/neb-extraordinary-circumstances-list.pdf
Men samtidigt, byig vind låter inte som extraordinärt, terrängen runt JFK borde inte vara extraordinär, luftflödet runt flygplatsen borde inte ha varit extraordinärt (då borde väl fler flygplan ha haft stora problem och kaos uppstått?) Att det finns ett namn på det hela, "hård landning" tyder på att det är något som förekommer tämligen ofta, det vill säga inte extraordinärt.
Samtidigt kan jag också tycka att det är relevant att planet gick sönder dagen innan vid landning vid en annan flygplats. Det skulle alltså tillbaka till HEL och landa en gång till innan min flight skulle lyfta. Hur lång tid kan anses vara skäligt att bolaget har på sig att skaffa fram ett nytt flygplan? Om ett extraordinärt tekniskt fel inträffar, hur länge kan det så att säga klassas som extraordinär? En inställd flygning? Fem inställda flygningar? Tio inställda flygningar?
Har ni några kloka tankar om huruvida jag ska orka bråka vidare med Finnair eller vara nöjd med mina 200 euro i checkar.
Hej!
HEL är Finnairs hemmabas, då borde man inte kunna hävda följdverkningar från ett plan som fått fel på en outstation i vilket fall...
Detta borde vara klockrent...
Mvh
/NotRyan