Senaste nytt

Regelverket (EG) nr 261/2004 - dvs EUs regler om passagerares rättigheter

Hej,

Jag har läst igenom denna tråd och en del andra liknande trådar och domar och försökt komma fram till om jag är berättigad till kompensation eller ej men tycker att mitt fall innehåller en hel del frågor som inte riktigt blivit besvarade i det jag läst.

Flyg från ARN-HEL-JFK 21 maj. Vid mellanlandning i HEL får vi information om att flyget till JFK är inställt. Blir ombokade och kommer fram till JFK drygt 6 timmar försenade. Har varit i kontakt med Finnair som är operating och de vill inte ge mig någon kompensation men kan tänka sig att som goodwill ge mig 200 euro i resecheckar. Jag anser mig vara berättigad till 600 euro i reda pengar.

Den springande punkten i sammanhanget är huruvida planet ställdes in på grund av extraordinära omständigheter eller ej. Finnair hävdar extraordinärt tekniskt fel på landningsstället och skriver så här till mig:

Skadan i landningsstället skedde under den tidigare flygningen när planet landade i New York den 20 maj. Det var frågan om en sk hård landning orsakad av byig vind. Andra faktorer som inverkade var den omkringliggande terrängen och luftflödet. Man gjorde därefter en kontroll som hör till efter hård landning och fann att landningsstället på vänster sida måste bytas ut eftersom det inte var i sådant skick som var inom gränserna för Airbus

Skulle ni anse detta som extraordinärt? Jag skulle med lite vilja kunna få in det under punkt 13 här, http://ec.europa.eu/transport/themes/passengers/air/doc/neb-extraordinary-circumstances-list.pdf

Men samtidigt, byig vind låter inte som extraordinärt, terrängen runt JFK borde inte vara extraordinär, luftflödet runt flygplatsen borde inte ha varit extraordinärt (då borde väl fler flygplan ha haft stora problem och kaos uppstått?) Att det finns ett namn på det hela, "hård landning" tyder på att det är något som förekommer tämligen ofta, det vill säga inte extraordinärt.

Samtidigt kan jag också tycka att det är relevant att planet gick sönder dagen innan vid landning vid en annan flygplats. Det skulle alltså tillbaka till HEL och landa en gång till innan min flight skulle lyfta. Hur lång tid kan anses vara skäligt att bolaget har på sig att skaffa fram ett nytt flygplan? Om ett extraordinärt tekniskt fel inträffar, hur länge kan det så att säga klassas som extraordinär? En inställd flygning? Fem inställda flygningar? Tio inställda flygningar?

Har ni några kloka tankar om huruvida jag ska orka bråka vidare med Finnair eller vara nöjd med mina 200 euro i checkar.

Hej!

HEL är Finnairs hemmabas, då borde man inte kunna hävda följdverkningar från ett plan som fått fel på en outstation i vilket fall...

Detta borde vara klockrent...

Mvh
/NotRyan

Skadan i landningsstället skedde under den tidigare flygningen när planet landade i New York den 20 maj. Det var frågan om en sk hård landning orsakad av byig vind. Andra faktorer som inverkade var den omkringliggande terrängen och luftflödet. Man gjorde därefter en kontroll som hör till efter hård landning och fann att landningsstället på vänster sida måste bytas ut eftersom det inte var i sådant skick som var inom gränserna för Airbus

Finns det nån oberoende utredning som kan slå fast att det var byig vind som låg bakom och inte ett pilotfel? All bevisbörda ligger på Finnairs sida.

Huvudregeln är att följdförseningar inte kan räknas som extraordinära. Vad som hände i New York dagen innan du skulle resa är helt irrelevant när det gäller ersättning enligt 261/2004.

Skadan i landningsstället skedde under den tidigare flygningen när planet landade i New York den 20 maj. Det var frågan om en sk hård landning orsakad av byig vind. Andra faktorer som inverkade var den omkringliggande terrängen och luftflödet. Man gjorde därefter en kontroll som hör till efter hård landning och fann att landningsstället på vänster sida måste bytas ut eftersom det inte var i sådant skick som var inom gränserna för Airbus.

Finns det nån oberoende utredning som kan slå fast att det var byig vind som låg bakom och inte ett pilotfel? All bevisbörda ligger på Finnairs sida.
Intressant att de även skyller på den omgivande terrängen. Den torde vara relativt fast och inte ändras från dag till dag. Ändå vill Finnair få den omgivande terrängen att inkluderas i begreppet extraordinär omständighet.

Nu sitter jag på ARN och kommer få en 261/204-situation att reda ut i efterhand. Bokningen är rörig redan från början, så häng med:

ARN-TLL SK8402/OV126 SAS Minus
open-jaw
HEL-ARN SK709 SAS Minus

Tyvärr finns det bara ett bolag som flyger ARN-TLL (och bara en avgång om dagen under sommaren), så ska man ha en open-jaw blir det codeshare med SAS.

Problemet är att ARN-TLL, just nu, beräknas bli fyra timmar försenad, vilket jag fick veta vid incheckningen. Fyra timmar spräcker min egen planering (som redan var tight).

Syftet med resan är att komma ombord på ett fartyg som går TLL-HEL (därav open-jaw), så jag köpte en ny enkel ARN-HEL med SAS istället. Att försöka boka om ARN-TLL till ARN-HEL var helt omöjligt enligt SAS (och helt enligt deras regler, OK att boka ny avgång, men inte ny destination).

Vad tror ni om att kunna få tillbaka biljettpriset på ARN-TLL, alternativt få ersättning för ARN-HEL? Vilket spår ska man välja? Finns det något att gå på, eller är det kört från början?

Alternativt, finns det något att hämta i och med att resan betalats med SAS Diners?

Tjohoo...

Ville inte starta ett nytt ämne så jag kollar här....

Sitter nu i Korea och är bokad på KL856 från Seoul 0:55 med connecting KL1153 i Amsterdam 07:00.

Inatt så dök det upp ett mail att KL856 är försenad och att jag har blivit ombokad på KL1155 10:05 till Göteborg.

I teorin så kommer jag att bli 3timmar och 5minuter försenad till min slutdestination.

Hur skulle ni hantera situationen? Jag vet fortfarande inte varför förseningen har hänt och jag har inte fått någon direkt info att KL856 är försenad och hur länge?

What to do?

Toppen