Senaste nytt

Regelverket (EG) nr 261/2004 - dvs EUs regler om passagerares rättigheter

Hej,

Jag blev försenad 7 timmar på en resa mellan USA och Europa.

Min orginalrutt: LAS -> ATL -> FCO (Delta operating carrier på båda flighterna)
Re-routead enligt följande: LAS -> LAX -> CDG -> FCO

Jag registrerade ett claim hos Delta som omgående blev denied med följande anledning:

Your trip falls within the guidelines of Regulation (EC) no. 261/2004 which defines an airline's requirements when flight changes occur. Our records show that Delta Flight 677 on February 14, 2025 from Las Vegas to Atlanta experienced a lengthy delay of nearly 6 hours due to flight equipment not arriving on time. The circumstance caused, after the subsequent reproduction, a delay in Rome Fiumicino, your final destination, of 7 hours.

EU Regulation 261 applies to passengers departing from an airport located in the EU/EEA. The Regulation also applies if you depart from an airport located outside the EU/EEA, the operating airline is developed in the EU/EEA and the final destination is located within the EU/EEA. I have reviewed your case and we must kindly decline your request for monetary compensation under the Regulations for the reason mentioned above.

Delta Air Lines is a US airline and therefore, when a Delta flight departs from the US, in the absence of a ticket issued by European airlines and codeshare relating to the flight that was the source of the problem (as opposed to the case where the flights are operated by Delta but sold as KLM/Air France/Virgin Atlantic/etc. flights for example), the EU regulation cannot be applied.



Lite snopen, hade inte koll på "US-based airline in till Europa-regeln" då jag oftast flyger SAS till sverige och då oftast får igenom mina claims. Jag funderar på att låta 3:e part ta över min claim och driva det.... men innan jag gör det tänkte jag höra med er här om ni ser någon annan möjlighet, är det något jag missar, eller är det helt kört?
Fast vad kan en tredje part göra, Delta har ju rätt i det de skriver dvs de behöver inte ersätta under EU261.
 
Hej,

Jag blev försenad 7 timmar på en resa mellan USA och Europa.

Min orginalrutt: LAS -> ATL -> FCO (Delta operating carrier på båda flighterna)
Re-routead enligt följande: LAS -> LAX -> CDG -> FCO

Jag registrerade ett claim hos Delta som omgående blev denied med följande anledning:

Your trip falls within the guidelines of Regulation (EC) no. 261/2004 which defines an airline's requirements when flight changes occur. Our records show that Delta Flight 677 on February 14, 2025 from Las Vegas to Atlanta experienced a lengthy delay of nearly 6 hours due to flight equipment not arriving on time. The circumstance caused, after the subsequent reproduction, a delay in Rome Fiumicino, your final destination, of 7 hours.

EU Regulation 261 applies to passengers departing from an airport located in the EU/EEA. The Regulation also applies if you depart from an airport located outside the EU/EEA, the operating airline is developed in the EU/EEA and the final destination is located within the EU/EEA. I have reviewed your case and we must kindly decline your request for monetary compensation under the Regulations for the reason mentioned above.

Delta Air Lines is a US airline and therefore, when a Delta flight departs from the US, in the absence of a ticket issued by European airlines and codeshare relating to the flight that was the source of the problem (as opposed to the case where the flights are operated by Delta but sold as KLM/Air France/Virgin Atlantic/etc. flights for example), the EU regulation cannot be applied.



Lite snopen, hade inte koll på "US-based airline in till Europa-regeln" då jag oftast flyger SAS till sverige och då oftast får igenom mina claims. Jag funderar på att låta 3:e part ta över min claim och driva det.... men innan jag gör det tänkte jag höra med er här om ni ser någon annan möjlighet, är det något jag missar, eller är det helt kört?
Ingen 3e part kommer ta i det där då Delta har 100% rätt i det du säger och det kommer bli en solklar förlust om det drivs vidare.

Släpp det där caset och gå vidare, finns tyvärr inget att hämta.
 
Taktik för följande IRROPS?

En kompis med familj (2 småbarn) på sista Eurobonusresan med *A
ARN-IST-MRU-IST-ARN med Turkish ( :oops:)

3 dagar innan hemresan ska påbörjas ställer Turkish in IST-ARN pga prognostiserat snöfall i Istanbul.
Gissa 100 gånger om Turkish ville hjälpa till att boka om..
3 samtal + 1 chatt (som bekräftar skriftligt) att Turkish inte anser/kan/vill/orkar boka om till annat flyg.

För att inte riskera att stå på Istanbul med småbarn utan en resa hem bokade dom på mitt förslag egen resa MRU-FRA-ARN för ca 30000SEK
MRU-IST avbokades.
Verkligen samtliga avgångar från IST både Lördag och Söndag var fullsmockade...
Det fanns liksom inte möjlighet att rekommendera dom att åka till Istanbul och kanske få åka hem måndag.


1: Följer Turkiet EG261/2004 ens? Kompensation är det ju inte tal om, men däremot ersättning för den nya hemresan
2: Några tips hur reklamation sköts? Turkish antar jag att det blir att utrusta sig med ett rejält tålamod.
3: Parallellt reklamation/skadeanmälan till SAS Amex Premium och Hemförsäkring?

Är uppriktigt så glad för att slippa vara i samma allians som Turkish
 
Taktik för följande IRROPS?

En kompis med familj (2 småbarn) på sista Eurobonusresan med *A
ARN-IST-MRU-IST-ARN med Turkish ( :oops:)

3 dagar innan hemresan ska påbörjas ställer Turkish in IST-ARN pga prognostiserat snöfall i Istanbul.
Gissa 100 gånger om Turkish ville hjälpa till att boka om..
3 samtal + 1 chatt (som bekräftar skriftligt) att Turkish inte anser/kan/vill/orkar boka om till annat flyg.

För att inte riskera att stå på Istanbul med småbarn utan en resa hem bokade dom på mitt förslag egen resa MRU-FRA-ARN för ca 30000SEK
MRU-IST avbokades.
Verkligen samtliga avgångar från IST både Lördag och Söndag var fullsmockade...
Det fanns liksom inte möjlighet att rekommendera dom att åka till Istanbul och kanske få åka hem måndag.


1: Följer Turkiet EG261/2004 ens? Kompensation är det ju inte tal om, men däremot ersättning för den nya hemresan
2: Några tips hur reklamation sköts? Turkish antar jag att det blir att utrusta sig med ett rejält tålamod.
3: Parallellt reklamation/skadeanmälan till SAS Amex Premium och Hemförsäkring?

Är uppriktigt så glad för att slippa vara i samma allians som Turkish
EU261 gäller inte om det är resa med icke-EU-flygbolag och rör flight som avgår utanför EU. Turkiet har liknande inhemsk lagstiftning men att driva sådant case själv hade jag nog inte gjort.
 
Taktik för följande IRROPS?

En kompis med familj (2 småbarn) på sista Eurobonusresan med *A
ARN-IST-MRU-IST-ARN med Turkish ( :oops:)

3 dagar innan hemresan ska påbörjas ställer Turkish in IST-ARN pga prognostiserat snöfall i Istanbul.
Gissa 100 gånger om Turkish ville hjälpa till att boka om..
3 samtal + 1 chatt (som bekräftar skriftligt) att Turkish inte anser/kan/vill/orkar boka om till annat flyg.

För att inte riskera att stå på Istanbul med småbarn utan en resa hem bokade dom på mitt förslag egen resa MRU-FRA-ARN för ca 30000SEK
MRU-IST avbokades.
Verkligen samtliga avgångar från IST både Lördag och Söndag var fullsmockade...
Det fanns liksom inte möjlighet att rekommendera dom att åka till Istanbul och kanske få åka hem måndag.


1: Följer Turkiet EG261/2004 ens? Kompensation är det ju inte tal om, men däremot ersättning för den nya hemresan
2: Några tips hur reklamation sköts? Turkish antar jag att det blir att utrusta sig med ett rejält tålamod.
3: Parallellt reklamation/skadeanmälan till SAS Amex Premium och Hemförsäkring?

Är uppriktigt så glad för att slippa vara i samma allians som Turkish
Vilket datum hände detta för dom?

Liknande hände för oss på väg hem från Filippinerna förra veckan(CEB-IST-ARN), IST-ARN blev inställd 4h innan incheck i Cebu. De gjorde inte ett skit, sa att p.ga resebyrå-bokning ( eurobonus award) var det deras ansvar att boka om oss.
Det löste sig som tur var med hjälp av en fantastisk agent hos SAS Som bokade om oss Istanbul- Warsawa med LOT och vidare med SAS sen.

I vilket fall så hittade jag den här tråden där de går igenom ett sätt att försöka få ut ersättning från Turkish på, men jäklar så omständigt, jag ska sätta igång till veckan, hoppas det kan vara till hjälp.

 
Ingen 3e part kommer ta i det där då Delta har 100% rätt i det du säger och det kommer bli en solklar förlust om det drivs vidare.

Släpp det där caset och gå vidare, finns tyvärr inget att hämta.
Är det skillnad om man bokat med ett europeiskt bolag?

I mitt fall så hade jg bokat LH routing CVG (United) - IAD (LH) - FRA (LH) - GOT.
Inkommande pln på CVG är sent, och vi kommer i väg dryga timmen sen och missar vårt LH plan till FRA.
Ombokad till UA till FRA 5h senare, ankomst till GOT 7h sent mot ursprungliga ankomst.

LH hänvisar mitt claim till UA, är det nån ide att försöka?
 
Är det skillnad om man bokat med ett europeiskt bolag?

I mitt fall så hade jg bokat LH routing CVG (United) - IAD (LH) - FRA (LH) - GOT.
Inkommande pln på CVG är sent, och vi kommer i väg dryga timmen sen och missar vårt LH plan till FRA.
Ombokad till UA till FRA 5h senare, ankomst till GOT 7h sent mot ursprungliga ankomst.

LH hänvisar mitt claim till UA, är det nån ide att försöka?
Det är skillnad då det all tid gäller för europeiska bolag, oavsett var resan startar.

Men i ditt fall är det United som orsakats felet och är skyldiga, inte Lufthansa. Så helt riktigt att dina krav ska riktas mot United och inget annat, och USA har knte liknande förordning.

Inget bolag kommer bli ersättningsskyldig för vad något annat flygbolagen ställer till med, vilket är fullt rimligt och logiskt.
 
Det är skillnad då det all tid gäller för europeiska bolag, oavsett var resan startar.

Men i ditt fall är det United som orsakats felet och är skyldiga, inte Lufthansa. Så helt riktigt att dina krav ska riktas mot United och inget annat, och USA har knte liknande förordning.

Inget bolag kommer bli ersättningsskyldig för vad något annat flygbolagen ställer till med, vilket är fullt rimligt och logiskt.
Är du helt säker?
Har för mig att det förekommit code-share biljetter där det dömts till förmån för passageraren i liknande situationer. Någon med bättre juridiskt arkiv(eller minne) kanske kan söka?
 
Är du helt säker?
Har för mig att det förekommit code-share biljetter där det dömts till förmån för passageraren i liknande situationer. Någon med bättre juridiskt arkiv(eller minne) kanske kan söka?
Ja det finns ju några sådana undantag, men framgår inte att det skulle vara codeshare på CVG-IAD, och man lär få dra till SÖP eller ambulansjägare i så fall.

Jag hade lagt ner det där direkt och gjort en note till mig själv att inte boka så tight att 1h försening gör att man missar flyg om det är viktigt att komma fram i tid.
 
Ja det finns ju några sådana undantag, men framgår inte att det skulle vara codeshare på CVG-IAD, och man lär få dra till SÖP eller ambulansjägare i så fall.

Jag hade lagt ner det där direkt och gjort en note till mig själv att inte boka så tight att 1h försening gör att man missar flyg om det är viktigt att komma fram i tid.

Jag tolkade LH-routing som LH-kod, men det kan givetvis vara fel.

Alla är vi olika, jag hade sett en tight, men av bolaget godkänd connection som en möjlighet. ;)

Lämnar till Silverjonten att avgöra om det i hans fall är värt att driva på något sätt. 600 eur är ändå en slant.
 
Toppen