Senaste nytt

Regelverket (EG) nr 261/2004 - dvs EUs regler om passagerares rättigheter

Misstänker oxå att det kan vara svårt att få igenom. Bara för att förtydliga så var det alltså 10 inställda under ca 2h, så under 10% av avgångarna.

Jag skulle säga att det ändå är tillräckligt många för att KLM kan få det till extraordinära omständigheter p.g.a. väder.
Förmodligen. Men jag drar iväg en så får vi se. Snokade lite och planet som skulle hit till HAJ från början skulle startat i Leeds (i fint väder) mot Amsterdam på morgonen men verkar inställt redan därifrån. Och landat gjorde det hela morgonen med olika flighter i Amsterdam, så kanske inte vädret i AMS var grundproblemet..

Förr-förra fredagen så fick jag jag 5h försening för att mitt flyg in från EWR missade min GOT anslutning på ARN. Knappt 1v efter att jag lämnat EU261 claim på SAS hemsida så kom nu 2x voucher på €1200. Föredömligt snabbt jobbat av SAS måste jag säga. Nu blev nästa sommarsemester lite billigare.

Hur är det nu, hittar inte något tydligt svar på den här situationen:

Man är bokad LHR-BRU-BER, men 90 minuter före avång så blir man ofrivilligt ombokad, pga "flight irregularity" till LHR-MUC-BER, med ungefär samma tider. Får man då någon ersättning om förseningen blir mindre än 3 h?

Jag hade för mig att man alltid får ersättning vid inställt flyg, om än bara 50% om förseningen är mindre än någon gräns. Och jag antog att samma skulle gälla vid ofrivillig ombokning.. men så kanske inte är fallet? Skickade in en claim till Brussels, men de svarar att det inte blir någon ersättning pga att jag ankom Berlin med mindre än 3 timmars försening. Är det korrekt?

Man är bokad LHR-BRU-BER, men 90 minuter före avång så blir man ofrivilligt ombokad, pga "flight irregularity" till LHR-MUC-BER, med ungefär samma tider. Får man då någon ersättning om förseningen blir mindre än 3 h?

Jag hade för mig att man alltid får ersättning vid inställt flyg, om än bara 50% om förseningen är mindre än någon gräns. Och jag antog att samma skulle gälla vid ofrivillig ombokning.. men så kanske inte är fallet? Skickade in en claim till Brussels, men de svarar att det inte blir någon ersättning pga att jag ankom Berlin med mindre än 3 timmars försening. Är det korrekt?
Under 5.1 kan du läsa detta som gäller för cancellation (en delay ger inte ersättning, men en delay över 3h räknas som cancellation enligt prejudikat)

(c) have the right to compensation by the operating air carrier in accordance with Article 7, unless:

(iii) they are informed of the cancellation less than seven days before the scheduled time of departure and are offered re-routing, allowing them to depart no more than one hour before the scheduled time of departure and to reach their final destination less than two hours after the scheduled time of arrival.

Så om ditt flyg avgick max 1h tidigare och att du ankom som mest 2h senare till Berlin så ska inte ersättning utgå.
50% är vad som gäller om du varit berättigad till kompensation, vilket jag tolkar det som att du inte är här n är du säger ungefär samma tider, men det kanske är mer än gränserna?

Enklast är att själv läsa på https://eur-lex.europa.eu/eli/reg/2004/261/oj
Det är relativt enkelt att läsa denna texten, titta på vad som gäller för cancelation i artikel 5

Som @palmen skriver beror det lite på hur mycket tiderna ändrades när du bokades om. I 261/2004 (jag föredrar att hänvisa till den svenska officiella versionen) så framgår två saker av intresse:

Artikel 5

1. Vid inställd flygning skall de berörda passagerarna

c) ha rätt till kompensation i enlighet med artikel 7 av det lufttrafikföretag som utför flygningen såvida inte

iii) de mindre än sju dagar före den tidtabellsenliga avgångstiden underrättas om att flygningen är inställd, och erbjuds ombokning så att de kan avresa högst en timme före den tidtabellsenliga avgångstiden och nå sin slutliga bestämmelseort senast två timmar efter den tidtabellsenliga ankomsttiden.

Artikel 7

2. När passagerare erbjuds ombokning till den slutliga bestämmelseorten med en alternativ flygning i enlighet med artikel 8, och ankomsttiden för denna inte överstiger den tidtabellsenliga ankomsttiden för den ursprungligen bokade flygningen

a) med två timmar för alla flygningar på 1500 kilometer eller mindre

får det lufttrafikföretag som utför flygningen minska den kompensation som föreskrivs i punkt 1 med 50 procent.

Precis som Palmen skrev så får man ingenting alls om det ombokade flyget gick högst en timme tidigare och man kom fram högst två timmar senare, men något intressant gäller om du bokades om till en avgångstid som är mer än en timme tidigare (säg en timme och 5 min) - då har du rätt till ersättning även om du faktiskt kom fram samma tid som du ursprungligen var bokad. Och då gäller full ersättning och inte heller 50% av ersättningen om du kom fram högst två timmar senare. Detta framgår av rättsfallet C-146/20, som också bekräftats i svenska HD i målet NJA 2022 s. 808.

Så om du i ditt fall ombokades till ett flyg som gick mer än en timme tidigare så har du rätt till full ersättning även om du kom fram till Berlin samma tid som det var planerat från början.

Last edited:
Är det någon som har fått svar från ARN nyss? eller som har gamla ärenden som ni väntar på dom i? Mitt skulle kommit 20 oktober då var det 90 dagar från det att ARN sa att dom hade alla uppgifter. Det går riktigt trögt hos ARN :(

Fick besked 19:e februari i år om att mitt reserelaterade ärende skulle avgöras om 90 dagar. Väntar fortfarande. Hoppas att det blir i år :confused:

Toppen