Jag skulle säga att det ändå är tillräckligt många för att KLM kan få det till extraordinära omständigheter p.g.a. väder.Misstänker oxå att det kan vara svårt att få igenom. Bara för att förtydliga så var det alltså 10 inställda under ca 2h, så under 10% av avgångarna.
Förmodligen. Men jag drar iväg en så får vi se. Snokade lite och planet som skulle hit till HAJ från början skulle startat i Leeds (i fint väder) mot Amsterdam på morgonen men verkar inställt redan därifrån. Och landat gjorde det hela morgonen med olika flighter i Amsterdam, så kanske inte vädret i AMS var grundproblemet..Jag skulle säga att det ändå är tillräckligt många för att KLM kan få det till extraordinära omständigheter p.g.a. väder.
Under 5.1 kan du läsa detta som gäller för cancellation (en delay ger inte ersättning, men en delay över 3h räknas som cancellation enligt prejudikat)Hur är det nu, hittar inte något tydligt svar på den här situationen:
Man är bokad LHR-BRU-BER, men 90 minuter före avång så blir man ofrivilligt ombokad, pga "flight irregularity" till LHR-MUC-BER, med ungefär samma tider. Får man då någon ersättning om förseningen blir mindre än 3 h?
Jag hade för mig att man alltid får ersättning vid inställt flyg, om än bara 50% om förseningen är mindre än någon gräns. Och jag antog att samma skulle gälla vid ofrivillig ombokning.. men så kanske inte är fallet? Skickade in en claim till Brussels, men de svarar att det inte blir någon ersättning pga att jag ankom Berlin med mindre än 3 timmars försening. Är det korrekt?
Som @palmen skriver beror det lite på hur mycket tiderna ändrades när du bokades om. I 261/2004 (jag föredrar att hänvisa till den svenska officiella versionen) så framgår två saker av intresse:Hur är det nu, hittar inte något tydligt svar på den här situationen:
Man är bokad LHR-BRU-BER, men 90 minuter före avång så blir man ofrivilligt ombokad, pga "flight irregularity" till LHR-MUC-BER, med ungefär samma tider. Får man då någon ersättning om förseningen blir mindre än 3 h?
Jag hade för mig att man alltid får ersättning vid inställt flyg, om än bara 50% om förseningen är mindre än någon gräns. Och jag antog att samma skulle gälla vid ofrivillig ombokning.. men så kanske inte är fallet? Skickade in en claim till Brussels, men de svarar att det inte blir någon ersättning pga att jag ankom Berlin med mindre än 3 timmars försening. Är det korrekt?
Jösses det är ju galet! Bara att vänta då och hoppas på ett svar i år. Är ditt fall komplicerat?Fick besked 19:e februari i år om att mitt reserelaterade ärende skulle avgöras om 90 dagar. Väntar fortfarande. Hoppas att det blir i år![]()