Senaste nytt

Regelverket (EG) nr 261/2004 - dvs EUs regler om passagerares rättigheter

Har en Eurobonus Star Alliance - bokning till Bangkok via Zurich på fredag. Swiss och Thai Airways.
Hur går det till om ett flyg blir inställt pga stormen som kommer nu, är det då SAS som tar ansvar och bokar nytt flyg för mig automatiskt?
 

Taggen

Medlem
Har en Eurobonus Star Alliance - bokning till Bangkok via Zurich på fredag. Swiss och Thai Airways.
Hur går det till om ett flyg blir inställt pga stormen som kommer nu, är det då SAS som tar ansvar och bokar nytt flyg för mig automatiskt?
Beror väl på vem som ställer in. Det är operating carrier som är skyldig att få dig till din destination, inte biljettutställaren men det kan bli klurigt med föreslaget alternativ så var på hugget om Av/Ombokning sker så kontrollera nog hur de bokat. Speciellt om det är två olika bolag.
 

Torsi

Medlem
Hejsan,
Igår blev jag 4:15h försenad till Arlanda. Anledningen till detta var på grund av ett kort transittid i frankfurt i säkerhetskontrollen (endast fyra diskar var öppna, blev flera sen men då var det försent). Skickade in mitt claim igår och fick svar från Lufthansa idag (mindre än 24h, bra jobbat). Däremot säger lufthansa endast 250euro??
Flygningen startade i kuwait vilket betyder mer än 3500kilometer och mer än 4h försening är ju 600euro? Antar att lufthansa endast kollat på FRA-ARN benet eller tänker jag fel?
 

marbe166

Medlem
Hejsan,
Igår blev jag 4:15h försenad till Arlanda. Anledningen till detta var på grund av ett kort transittid i frankfurt i säkerhetskontrollen (endast fyra diskar var öppna, blev flera sen men då var det försent). Skickade in mitt claim igår och fick svar från Lufthansa idag (mindre än 24h, bra jobbat). Däremot säger lufthansa endast 250euro??
Flygningen startade i kuwait vilket betyder mer än 3500kilometer och mer än 4h försening är ju 600euro? Antar att lufthansa endast kollat på FRA-ARN benet eller tänker jag fel?
Du tänker rätt. Det är 600 EUR som gäller, förutsatt att det var en genomgående biljett.
 

bvs

Medlem
Vilka flightnummer ska man ange i SAS formulär när man har en försening som lett till missad connection? Flighten som blev försenad eller flighten man missade?

Vi skulle flugit ARN-MAN-SIN men första flighten ARN-MAN blev försenad med över en timme så vi missade MAN-SIN. Blev ombokade på plats till MAN-LHR-DXB-SIN och kom fram i runda slängar 11 timmar sent.

Efter man anger flight så kommer ju även frågan om man blev ombokad eller inte och vi blev ju ombokade men det var ju på grund av förseningen inte vad som ledde till den i första hand så här är jag med lite fundersam vad jag ska välja.

Tänkte det är lika bra att vara säker innan man skickar in så det blir så lite strul så möjligt.
 

henke12

Medlem
Vilka flightnummer ska man ange i SAS formulär när man har en försening som lett till missad connection? Flighten som blev försenad eller flighten man missade?

Vi skulle flugit ARN-MAN-SIN men första flighten ARN-MAN blev försenad med över en timme så vi missade MAN-SIN. Blev ombokade på plats till MAN-LHR-DXB-SIN och kom fram i runda slängar 11 timmar sent.

Efter man anger flight så kommer ju även frågan om man blev ombokad eller inte och vi blev ju ombokade men det var ju på grund av förseningen inte vad som ledde till den i första hand så här är jag med lite fundersam vad jag ska välja.

Tänkte det är lika bra att vara säker innan man skickar in så det blir så lite strul så möjligt.
spelar ingen större roll, jag har angett flygningen som orskar (Arn-man)
 
  • Gilla
Reactions: bvs

cantona

Medlem
Hej, Aegean ändrade avgångstiden på en av mina bokningar och numera är hemresan före utresan. Försökte få tillbaka pengarna men de hänvisar till förmedlaren då biljetten inte är köpt på Aegean hemsida. Förmedlaren vill ha 595kr för den servicen. Transportavtalet är mellan mig och flygbolaget och förmedlaren har inget med tidtabelländringen att göra. Är det någon som har erfarenheten av att ta Aegean till tingsrätten?
 

palmen

Moderator
Hej, Aegean ändrade avgångstiden på en av mina bokningar och numera är hemresan före utresan. Försökte få tillbaka pengarna men de hänvisar till förmedlaren då biljetten inte är köpt på Aegean hemsida. Förmedlaren vill ha 595kr för den servicen. Transportavtalet är mellan mig och flygbolaget och förmedlaren har inget med tidtabelländringen att göra. Är det någon som har erfarenheten av att ta Aegean till tingsrätten?
Tyvärr ett ypperligt exempel på varför man inte nyttjar online travel agents (vilket jag gissar är fallet).
Du har ju rätt att få avboka och få pengarna tillbaka från flygbolaget.
 
Toppen