Senaste nytt

Regelverket (EG) nr 261/2004 - dvs EUs regler om passagerares rättigheter

Om SAS blir ersättningsskyldig betyder det så klart inte att alla som missar ett flyg automatiskt kan boka privatjet hem, utan bara att i just exakt det här specifika fallet så var det det enda rimliga alternativet för familjen att komma hem. Och om det är så, att NÅGON måste betala en miljon för att de ska komma hem, så får man ju fråga sig, VEM? Är det passagerarna, som inte gjort något fel? Eller är det flygbolaget, som inte har lyckats antingen komma överens med sin egna personal, eller avveckla verksamheten på ett organiserat vis?

Sen, som @SK989 skriver, rent juridiskt finns det fler faktorer i och med att SAS en gång betalat ut pengarna. Men moraliskt tycker jag inte man automatiskt kan säga att familjen är ute och cyklar, bara för att det är extrema kostnader inblandade.
 

pswe

Medlem
Rutten KWI-FRA-GOT med försening 3 timmar 15 minuter. Har man rätt till ersättning där enligt 261/2004?
Något som i din egen analys får dig att inte tycka det?
Flygbolagets hemvist, väder med mera påverkar, men om inget extraordinärt hänt och det är en europeisk aktör hela vägen har du en god möjlighet.
 

pljung

Medlem
Något som i din egen analys får dig att inte tycka det?
Flygbolagets hemvist, väder med mera påverkar, men om inget extraordinärt hänt och det är en europeisk aktör hela vägen har du en god möjlighet.
Är mer flygbolaget som sätter sig på tvären. Inledningsvis så sa de att jag hade rätt till ersättning men sedan fick jag svar att resan var mindre än 3 timmar sen och då inte berättigar till ersättning. De skyller alltså inte på extraordinära händelser här. Resan var dock som jag skrev 3h 15m försenad, så handläggaren på Lufthansa verkar räknat fel, eller också tro att mitt ordinarie flyg FRA-GOT är det ombokade.
 

pswe

Medlem
Är mer flygbolaget som sätter sig på tvären. Inledningsvis så sa de att jag hade rätt till ersättning men sedan fick jag svar att resan var mindre än 3 timmar sen och då inte berättigar till ersättning. De skyller alltså inte på extraordinära händelser här. Resan var dock som jag skrev 3h 15m försenad, så handläggaren på Lufthansa verkar räknat fel, eller också tro att mitt ordinarie flyg FRA-GOT är det ombokade.
Lufthansa har bevisbördan. Jag hade stått på mig.
 

TP12

Medlem
Jaha, ska flyga CPH-IST-AUH ikväll på en bonusbiljett. TK i business. Ska anlända till AUH imorgon kl 6 på fredag morgon.

Fick nu SMS av TK om att de har flyttat mig till en senare flight mellan IST-AUH så jag istället kommer fram 1 på natten på lördag. Dvs. missar en hel dag i Abu Dhabi.

Ska ringa TK om detta om vill gärna veta vilka rättigheter jag har. Resan utgår från EU och är en genomgående biljet, jag kommer fram 15 timmar senare - så tänker EUR 600 per passagerare. Tänker jag rätt eller blir det issues då det är ett leg utanför EU som de har bytt flight på?
 

palmen

Moderator
Jaha, ska flyga CPH-IST-AUH ikväll på en bonusbiljett. TK i business. Ska anlända till AUH imorgon kl 6 på fredag morgon.

Fick nu SMS av TK om att de har flyttat mig till en senare flight mellan IST-AUH så jag istället kommer fram 1 på natten på lördag. Dvs. missar en hel dag i Abu Dhabi.

Ska ringa TK om detta om vill gärna veta vilka rättigheter jag har. Resan utgår från EU och är en genomgående biljet, jag kommer fram 15 timmar senare - så tänker EUR 600 per passagerare. Tänker jag rätt eller blir det issues då det är ett leg utanför EU som de har bytt flight på?
Då resan börjar i EU gäller förordningen för alla. 600€ ska då gälla för alla resenärer
 

TP12

Medlem
Tack - då är det dags att stångas med TK....
TK vägrar göra något och hänvisar till SAS. Snackar med SAS nu som stämmer av med Eurobonsuavdelningen som kan sa att flighten inte är inställd (och jag ser att det finns fyra biljetter i business till salu) och vet inte varför de bokat om mig till en flight 19 timmar senare. Men de anser inte att de kan göra något.

Är inne på att köpa revenuebiljetter och begära ersättning men vill ha kvar hemresan så de ska kolla på det nu. Blir mkt ostrukturerat här nu när detta besked kommer nio timmar innan avgång - men rent legalt borde jag inte har rätt till att begära ersättning om jag väljer att köpa biljetter istället?

1698313399148.png
 
Toppen