Senaste nytt

Regelverket (EG) nr 261/2004 - dvs EUs regler om passagerares rättigheter

filip23

Medlem
Ok. Då dom erbjöd detta som det snabbaste (och egentligen enda) alternativet för att ta oss till vår destination så snabbt som möjligt så känns det ju konstigt om vi skulle tackat nej och tagit ett sämre (läs långsammare) alternativ och blivit ännu mer försenade
 

pswe

Medlem
Ok. Då dom erbjöd detta som det snabbaste (och egentligen enda) alternativet för att ta oss till vår destination så snabbt som möjligt så känns det ju konstigt om vi skulle tackat nej och tagit ett sämre (läs långsammare) alternativ och blivit ännu mer försenade
Givetvis är det ett snabbare alternativ som krävs för att de ska komma under rätten till ersättning. Det är ju möjligheten att få ha erbjudit detta de nu säger sig inte ha fått, syna det genom att be dem visa vilket alternativ det skulle varit.
Samtidigt kan de hävda att ni accepterade en senare bokning, problemet blir att ni uppfattade det som enda alternativet. Kan tycka att det är bedrägligt om de sätter den metoden i system, men som vanligt mest påläst vinner och du kommer nästa gång kräva det skriftligt att de inte hittar något snabbare.
 
Nu har jag väntat två veckor på svar från SAS. Fine att det tar tid, men SAS borde tjäna på att ge oss som valt vouchers snabbt svar så att vi kan använda vouchern och boka nya resor med den direkt
 
Datapunkt SAS: 12 dagar till svar. Inställd typ 3 flygning där jag ombokades. Nekades kompensation först med hänvisning till att förseningen blev "within 2 hours". En fuling eftersom de vet att det måste vara under 2 timmar och enligt tidtabellen skulle det blivit exakt 2 timmar. Anmärkningsvärt dock att de inte ens kollade upp att ersättningsflyget landade mer försenat än så. Om de lägger så lite tid på ärendena så bör de ju kunna bränna igenom hundratals per dag och person.
Lyckligtvis nästa svar efter 1 dygn att kompensation (voucher) beviljades.
 

filip23

Medlem
Givetvis är det ett snabbare alternativ som krävs för att de ska komma under rätten till ersättning. Det är ju möjligheten att få ha erbjudit detta de nu säger sig inte ha fått, syna det genom att be dem visa vilket alternativ det skulle varit.
Samtidigt kan de hävda att ni accepterade en senare bokning, problemet blir att ni uppfattade det som enda alternativet. Kan tycka att det är bedrägligt om de sätter den metoden i system, men som vanligt mest påläst vinner och du kommer nästa gång kräva det skriftligt att de inte hittar något snabbare.
Efter att ha svarat SAS att jag visst var berättigad till ersättning enligt EU261/2004 samt att jag förklarade varför fick jag detta svar:

Dear Mr xxxxxxx,

Thank you for your response.

Please accept our sincere apologies for the misunderstanding.
I can confirm that, in accordance with EU Regulation 261/2004, you are entitled to receive a flat rate compensation. We will arrange a transfer of the claimed amount of 400 EUR for each passenger, equivalent to XXXXX SEK.

Amount will take 8-9 business days to credit.

It is my hope that you will choose SAS for your future travel as we are looking forward to seeing you on board again soon.
 

pswe

Medlem
Efter att ha svarat SAS att jag visst var berättigad till ersättning enligt EU261/2004 samt att jag förklarade varför fick jag detta svar:

Dear Mr xxxxxxx,

Thank you for your response.

Please accept our sincere apologies for the misunderstanding.
I can confirm that, in accordance with EU Regulation 261/2004, you are entitled to receive a flat rate compensation. We will arrange a transfer of the claimed amount of 400 EUR for each passenger, equivalent to XXXXX SEK.

Amount will take 8-9 business days to credit.

It is my hope that you will choose SAS for your future travel as we are looking forward to seeing you on board again soon.
Gott!
Snyggt av SAS till slut.
Tycker fortsatt att SAS hanterar detta bland de bättre i marknaden, värt att väga in när man bokar som medveten resenär.
 

filip23

Medlem
Gott!
Snyggt av SAS till slut.
Tycker fortsatt att SAS hanterar detta bland de bättre i marknaden, värt att väga in när man bokar som medveten resenär.
Ja verkligen. Från att ha varit lack och less så blir jag ju faktiskt glad att ett bolag som jag föredrar att flyga med löste det såhär. Kan ju också någonstans innerst inne förstå att dom gör ett försök (men inte två) att skaka av sig ersättningen då många säkert tänker att det är lönlöst
 

palmen

Moderator
Gott!
Snyggt av SAS till slut.
Tycker fortsatt att SAS hanterar detta bland de bättre i marknaden, värt att väga in när man bokar som medveten resenär.
Det är något många glömmer, SAS är faktiskt ett föredöme jämfört med många andra bolag på just detta. Sen blir det självklart fel ibland och man hamnar hos någon som kategoriskt nekar med copy paste svar. De följer ju även ARN efteråt om man behöver dra det vidare.
 
Det är något många glömmer, SAS är faktiskt ett föredöme jämfört med många andra bolag på just detta. Sen blir det självklart fel ibland och man hamnar hos någon som kategoriskt nekar med copy paste svar. De följer ju även ARN efteråt om man behöver dra det vidare.
Håller med. Om alla uppförde sig som SAS så vore det bra.
 
Toppen