Senaste nytt

Regelverket (EG) nr 261/2004 - dvs EUs regler om passagerares rättigheter

palmen

Moderator
Har letat i några trådar men hittar inte vad som gäller vid ombokning pga inställd flygning som leder till nedgradering från Premium Economy till Economy om det bara finns Economy/Business på de andra bolagen jag bokades om till.

Detaljerna:
ARN-LIN i söndags ställdes in ca 8 timmar före avgång. Har inte fått någon info om varför men inget som tyder på att det inte skulle vara SAS fel, inget dåligt väder osv. Bokades om automatiskt av SAS ARN-VIE-FRA-LIN och var framme ca 7,5 timme senare än tänkt. Kommer ansöka om 400 EUR.

Jag hade bokat i SAS Plus Pro (klass Y) men bokades om till Economy (klass U) på båda Austrian flighterna och med Lufthansa på sista sträckan. Som jag uppfattat det finns det ingen Premium Economy på de sträckor jag flög med de andra bolagen, bara Business.

Någon som vet om det är värt att ansöka om ersättning för 50% pga nedgraderingen också eller borde jag nöja mig med förseningen utifrån att min bokade klass troligtvis inte fanns på de sträckor jag bokades om till? Kan det ställa till något med ansökan om 400 EUR?
Ja det är värt att ansöka om ersättning för nedgradering ocksp utöver ersättning för förseningen. Att det inte fanns samma klass som du bokat är inte ditt problem utan SAS problem. De had ekunnat bokat in dig i Business om de velat istället för att boka dig i economy.
 
Är SAS snabba på att svara gällande detta? Vet att det stod 4-6 veckor men fick svar på kraven gällande utgifter på bara några dagar efter det skickades in
Väntar också på ett svar sedan mer än en vecka. Brukar som sagts här ta bara 2-3 dagar i vanlig fall. Idag ringde jag och frågade om status på ärendet (kom fram på 10 sek, otroligt snabbt). Beskedet är att de har många ärenden just nu så därför kan det ta upp till 6 veckor. Om kundservice har rätt får jag väl se, men att SAS har ställt in många avgångar i början av sommaren gör det väl inte lättare heller.
 

airac

Medlem
Har letat i några trådar men hittar inte vad som gäller vid ombokning pga inställd flygning som leder till nedgradering från Premium Economy till Economy om det bara finns Economy/Business på de andra bolagen jag bokades om till.

Detaljerna:
ARN-LIN i söndags ställdes in ca 8 timmar före avgång. Har inte fått någon info om varför men inget som tyder på att det inte skulle vara SAS fel, inget dåligt väder osv. Bokades om automatiskt av SAS ARN-VIE-FRA-LIN och var framme ca 7,5 timme senare än tänkt. Kommer ansöka om 400 EUR.

Jag hade bokat i SAS Plus Pro (klass Y) men bokades om till Economy (klass U) på båda Austrian flighterna och med Lufthansa på sista sträckan. Som jag uppfattat det finns det ingen Premium Economy på de sträckor jag flög med de andra bolagen, bara Business.

Någon som vet om det är värt att ansöka om ersättning för 50% pga nedgraderingen också eller borde jag nöja mig med förseningen utifrån att min bokade klass troligtvis inte fanns på de sträckor jag bokades om till? Kan det ställa till något med ansökan om 400 EUR?
Har haft liknande fall med SAS där vi hade en billig plus smart (A klass). SAS betalade för förseningen men vägrade först nedgraderingsersättning. Jag fick rätt av ARN, och SAS betalde snabbt därefter.

Post: https://www.businessclass.com/forum...gerares-rättigheter.6200/page-546#post-985311
 

filip23

Medlem
Idag fick jag följande svar av SAS. Skickat in en claim då dom ställde in vårat flyg och bokade om oss till 24h senare med en mellanladning (ursprungliga bokningen var ett direktflyg).

Flight XXXX was canceled, however you did not give us the opportunity to rebook flights for you within the time limit and voluntarily you have taken booking for the next day. Hence, I regret to inform you that we are unable to comply with your request for compensation as per EU261/2004 regulations.

EU261 reglerar väl att oavsett vad, om flighten är inställd, så är dom skyldiga till ersättning då vi anlände mer än 24h senare till vårat resmål
 

pswe

Medlem
Idag fick jag följande svar av SAS. Skickat in en claim då dom ställde in vårat flyg och bokade om oss till 24h senare med en mellanladning (ursprungliga bokningen var ett direktflyg).

Flight XXXX was canceled, however you did not give us the opportunity to rebook flights for you within the time limit and voluntarily you have taken booking for the next day. Hence, I regret to inform you that we are unable to comply with your request for compensation as per EU261/2004 regulations.

EU261 reglerar väl att oavsett vad, om flighten är inställd, så är dom skyldiga till ersättning då vi anlände mer än 24h senare till vårat resmål
Om det stämmer som hävdas att du inte gav dem möjligheten att boka om så har du nog ett svårt case.
Om de inte lyckats boka om dig och du kommer fram tillräckligt mycket försenad har du något att hämta.
Har du något bevis på att du försökt få åka tidigare än vad som blev fallet? Fanns det överhuvudtaget något sådant alternativ, eller försöker de endast en fuling. Om inget alternativ fanns så kanske du kan använda det som argument till varför det inte söktes en sådan lösning.
 

filip23

Medlem
Om det stämmer som hävdas att du inte gav dem möjligheten att boka om så har du nog ett svårt case.
Om de inte lyckats boka om dig och du kommer fram tillräckligt mycket försenad har du något att hämta.
Har du något bevis på att du försökt få åka tidigare än vad som blev fallet? Fanns det överhuvudtaget något sådant alternativ, eller försöker de endast en fuling. Om inget alternativ fanns så kanske du kan använda det som argument till varför det inte söktes en sådan lösning.
Dom bokade om oss till dagen efter då det var det absolut bästa alternativet. Vi ringde in och dom sa åt oss att vänta då dom håller på att boka om, dagen efter fick vi nya flighter av SAS så dom fick ju en chans att boka om vilket dom också gjorde. Bokningen dom gjorde va ju även det bästa alternativet för att komma fram så fort som möjligt
 

pswe

Medlem
Dom bokade om oss till dagen efter då det var det absolut bästa alternativet. Vi ringde in och dom sa åt oss att vänta då dom håller på att boka om, dagen efter fick vi nya flighter av SAS så dom fick ju en chans att boka om vilket dom också gjorde. Bokningen dom gjorde va ju även det bästa alternativet för att komma fram så fort som möjligt
Om de kan visa att det fanns ett alternativ som skulle tagit er till destinationen inom tidsgränsen för att slippa betala ersättning så kan de väl få visa det. Utan ett sådant har du ett bättre läge.
Bästa alternativet blir subjektivt så hade inte använt det som argument.
 

filip23

Medlem
Om de kan visa att det fanns ett alternativ som skulle tagit er till destinationen inom tidsgränsen för att slippa betala ersättning så kan de väl få visa det. Utan ett sådant har du ett bättre läge.
Bästa alternativet blir subjektivt så hade inte använt det som argument.
Jag förstår vad du menar. Dock fick dom ju välja och presenterade inga andra alternativ än det som dom faktiskt bokade om oss till. Vi godkände ju ombokningen som skulle ta oss till Alicante med en 24h försening. Som sagt: inga andra alternativ gavs och vi bokade inget nytt själva
 

pswe

Medlem
Jag förstår vad du menar. Dock fick dom ju välja och presenterade inga andra alternativ än det som dom faktiskt bokade om oss till. Vi godkände ju ombokningen som skulle ta oss till Alicante med en 24h försening. Som sagt: inga andra alternativ gavs och vi bokade inget nytt själva
Jag skulle gissa att de har svårt att visa ett alternativ som skulle inneburit att ni varit mindre än två timmar sena till Alicante, men då ni godkänt nya bokningen kan det säkert tvistas kring om ni gjorde det av er egen vilja (och därmed tackade nej till något annat) eller till följd av att det var den första möjligheten som fanns.
Jag hade själv dragit ett svar till SAS och beskrivit vilken dialog ni hade med kundtjänsten.
 
Toppen