palmen
Moderator
Ja det är värt att ansöka om ersättning för nedgradering ocksp utöver ersättning för förseningen. Att det inte fanns samma klass som du bokat är inte ditt problem utan SAS problem. De had ekunnat bokat in dig i Business om de velat istället för att boka dig i economy.Har letat i några trådar men hittar inte vad som gäller vid ombokning pga inställd flygning som leder till nedgradering från Premium Economy till Economy om det bara finns Economy/Business på de andra bolagen jag bokades om till.
Detaljerna:
ARN-LIN i söndags ställdes in ca 8 timmar före avgång. Har inte fått någon info om varför men inget som tyder på att det inte skulle vara SAS fel, inget dåligt väder osv. Bokades om automatiskt av SAS ARN-VIE-FRA-LIN och var framme ca 7,5 timme senare än tänkt. Kommer ansöka om 400 EUR.
Jag hade bokat i SAS Plus Pro (klass Y) men bokades om till Economy (klass U) på båda Austrian flighterna och med Lufthansa på sista sträckan. Som jag uppfattat det finns det ingen Premium Economy på de sträckor jag flög med de andra bolagen, bara Business.
Någon som vet om det är värt att ansöka om ersättning för 50% pga nedgraderingen också eller borde jag nöja mig med förseningen utifrån att min bokade klass troligtvis inte fanns på de sträckor jag bokades om till? Kan det ställa till något med ansökan om 400 EUR?