Senaste nytt

Regelverket (EG) nr 261/2004 - dvs EUs regler om passagerares rättigheter

Med andra ord, något man bör ha upptäckt i ett tidigt stadium och inte efter att flygplanet har varit operativt under en längre tid?
Det är någonting som inte ska kunna monteras i ett flygplan. Pratar man metallutmattning inom högkvalitetsverksamhet (exvis ubåtar) röntgas allt innan det monteras. Det går att röntga i efterhand på metallmateriel för att se om det är tillverkningsfel eller "bara" metallutmattning. Går den sönder i förtid kan man misstänka produktfel, det är dock inte enda orsaken till att prylar går sönder. Handhavandefel etc finns också. Men som sagt, det ska inte monteras några defekta produkter.

Edit: Med tanke på att man röntgar allt bagage i det absurda utgår jag från att flygplanskomponenterna röntgas före montering och vid planlagt underhåll.

Last edited:
Mitt flyg är inställt pga av vädret. Det är ganska mulet, men det varken regnar eller blåser. Vad tror ni, kan jag få ersättning?
Jämför med askmolnet från Eyjafjallajökull 2010. Det varken regnade eller blåste, men ett otal flyg blev inställda på grund av vädret.
Du får ersättning för kringkostnader vid inställt flyg pga väderförhållanden som gör det omöjligt att flyga, men troligen inte ersättning i form av standardersättningen. Dina rättigheter vid inställt flyg - Konsumentverket

Eftersom jag är på väg hem kan jag glömma min kortförsäkring. Men jag borde alltså kunna få ersättning för förlorad arbetsinkomst?
Du får enligt 261/2004 troligen inte ersättning för inkomstförlust. Däremot kan du få ersättning för inkomstförlust enligt 889/2002 (Montrealkonventionen) upp till SDR 4150 (ungefär 45.000 SEK). Intyg från arbetsgivare krävs.

Nu glider jag lite off-topic, men hoppas det är ok. Jag har två val, antingen ta ut en semesterdag i efterskott eller en dags avdrag på lönen. Jag bör välja alternativ 2, eller? Då blir det väl enklare att ansöka om ersättning?

Nu glider jag lite off-topic, men hoppas det är ok. Jag har två val, antingen ta ut en semesterdag i efterskott eller en dags avdrag på lönen. Jag bör välja alternativ 2, eller? Då blir det väl enklare att ansöka om ersättning?
Om du tar ut semesterdag har du ju inget inkomstbortfall. Nackdelen är att om du inte får ersättning så torskar du en dags lön.

Det finns ingen garanti för att du får ersättning, däremot är det möjligt.
Gamla väderobservationer kan du söka dig fram till. Sökord METAR , TAF samt flygplatsens ICAO (exvis Arlanda = ESSA)
EUR-Lex - 22001A0718(01) - SV
Artikel 19
Försening
Transportören ansvarar för skador till följd av försening vid lufttransporter av passagerare, bagage och gods. Transportören ansvarar dock inte för sådana skador om transportören visar att denne och dennes anställda eller uppdragstagare har vidtagit alla de åtgärder som rimligen kan begäras för att undvika skadorna eller att det var omöjligt att vidta sådana åtgärder.
Artikel 22
Ansvarsbegränsning beträffande försening, bagage och gods
1. För skador på grund av försening enligt artikel 19 vid transport av passagerare är transportörens skadeståndsansvar begränsat till 4150 särskilda dragningsrätter för varje passagerare.

Toppen