Senaste nytt

Regelverket (EG) nr 261/2004 - dvs EUs regler om passagerares rättigheter

Layzedad

Medlem
Då kom svaret från SAS med en turn-around tid på ca 2 veckor.
Kravet på bordingkort löstes med biljettnummer. Kan nån förklara vad jag ska spara om jag sparar en e-ticket?

8<----------------------------------------------------------------------
Hej,
det är ok att du anger biljettnummer. Om ni skulle råka ut för något liknande i framtiden rekomenderar jag att ni sparar boardingpass, eller e-tickets.
Jag har gjort en överföring av motsvarande 2x400EUR till kontonummret du angivit i ett separat mail, räkna med att det tar 4-5 bankdagar innan beloppet finns tillgängligt.

Med vänlig hällsning
Petra
SAS Customer Care
 
Tack,
Intressant att det inte är det dom frågar efter för den har jag ju kvar men dom frågade explicit efter boardingkorten.

Det frågar dom om jämt...Det är därför dom flesta tar ut riktiga boardingkort som backup även om man använder telefon/E-ticket när man reser.
Det tar inte många minuter att plocka ut ett boardingkort via automaterna och har man tid är det guld värt!

Det underlättar något otroligt om man har dessa boardingkort om det blir poängstrul i efterhand.
 

fcx

Medlem
Det frågar dom om jämt...Det är därför dom flesta tar ut riktiga boardingkort som backup även om man använder telefon/E-ticket när man reser.
Det tar inte många minuter att plocka ut ett boardingkort via automaterna och har man tid är det guld värt!

Det underlättar något otroligt om man har dessa boardingkort om det blir poängstrul i efterhand.

Samt att dina medpassagerare uppskattar dig för att kön vid boarding och security går mycket fortare när alla har riktiga boardingkort.
 
Tack @johhenrik . Då slipper jag bråka med dem, och kan med gott samvete begära TK även nästa resa.
Nu gjorde det inte så mycket denna resa, då förseningen gjorde att jag fick boka ny biljett ifrån HKG till annan påmönstrings ort med CX i F.
Nej. Nej. Nej... Du skal ikke klage. Derimod skal du finde deres adresse og sende dem et kort hvori du siger mange tak - måske endda med et billede fra CX F. :D
 

kexxcream

Medlem
Och här är själva (hovrätts)domarna.
Jet2.com Ltd v Huzar [2014] EWCA Civ 791 (11 June 2014)
Dawson v Thomson Airways Ltd [2014] EWCA Civ 845 (19 June 2014)

Info från (Högsta) domstolen före dess beslut.
Jet2 v Huzar; Thomson v Dawson: permission to appeal applications - The Supreme Court

Info från CAA (brittiska ARN).
CAA clarifies advice to air passengers following Jet2 v Huzar Court of Appeal ruling | CAA Newsroom | About the CAA
"The court found that technical faults are inherent to the normal activity of an airline, unless caused by extraneous acts of third parties. This means that most technical faults will no longer be considered as extraordinary circumstances."

Vad ingår under "unless caused by extraneous acts of third parties"? Det är en ganska bred samling av handlingar. Har ett ärende nu hos SAS där de menar att komponenter från 3e part anses som extraordinära omständigheter men enligt denna dom så säger den "such as component failure and general wear and tear" inte räknas som det, vilket är positivt i mitt ärende.
 
Last edited:

Nemo

Medlem
Vad ingår under "unless caused by extraneous acts of third parties"? Det är en ganska bred samling av handlingar. Har ett ärende nu hos SAS där de menar att komponenter från 3e part anses som extraordinära omständigheter men enligt denna dom så säger den "such as component failure and general wear and tear" inte räknas som det, vilket är positivt i mitt ärende.
@Flygadvokatens tolkning är produktskador, dvs defekt komponent redan vid fabriken. Stor seger för alla försenade flygpassagerare vid tekniska fel på flygplan | FlygAdvokaten Stephan Eriksson
 
Toppen