Senaste nytt

Regelverket (EG) nr 261/2004 - dvs EUs regler om passagerares rättigheter

Tomas E

Medlem
Jag fick ett mejl från customercare (vet ej ifall man får skriva ut hela adressen här), och svarade på mejlet.
Mejlet jag hade fått var signerat av en person och hade inget ”no reply” meddelande i det eller så.
Aha, det är ju faktiskt samma sak här. "Funktionsmail" snarare än no-reply, men signerat. Tack för påpekandet! Jag fick på något sätt för mig att jag skulle in på webbplatsen precis som första gången, men jag kan ju helt svara på mailet, stoppa in lite "fritextkommentarer" och se om det leder till någon reaktion och något nytt svar.
 

LPC123

Medlem
Jag fick ett mejl från customercare (vet ej ifall man får skriva ut hela adressen här), och svarade på mejlet.
Mejlet jag hade fått var signerat av en person och hade inget ”no reply” meddelande i det eller så.
Kom ditt mail från Customer Claims?
Jag har fått svar att dom inte går med på vårt krav och att det är pga väder. Har svarat på det mailet men vet inte om dom läser svaren eller hur dom gör? Därför nyfiken om ditt mail kom därifrån också som du svarade på?
 

LPC123

Medlem
Ja, sorry Customer Claims. Svarade rakt på mejlet, och dom la sig utan mer följdfrågor.
Perfekt då vet jag att det finns en mottagare och hoppas att dom läser mitt svar.
Tackar o bockar
Hur lång tid tog det för dig att få svar efter du svarat på deras mail?
 
Last edited:

Erik M

Medlem
Vad erbjöds du?
Så här gick det:
Jag gick till den där disken, mittemot trapporna till loungen, där man ska få hjälp med sånt här. Tog en EBG-kölapp och väntade typ 20 minuter. Fick tala med en "supervisor" istället för ordinarie agent. Jag hade blivit ombokad till att åka med BRA från Bromma vid lunchtid dagen därpå. Middag och övernattning på Clarion, taxi till BMA.

Jag ville hem snabbare, så jag stod i den långa kön till incheckning på Clarion, bokade samtidigt ett nattåg (Vy, egen kupé med toa) sent samma kväll. Checkade in, åt en halloumisallad (det var vad som erbjöds, jämte köttbullar), gick sen ned till tåget. Avbokade Bra-flighten. Tror faktiskt det kan ha funkat - återstår att se eftersom jag har en resebyrå som mellanhand hela tiden.

Det jag tar med mig är att SAS gjorde det jättebra. Bokade om mig på Bra-flyg. Kan inte va helt billigt. Och jösses vad många som skulle till Umeå, om jag som EBG inte rymdes på någon av åtminstone tre SAS-flighter.
 

Jannes

Medlem
Perfekt då vet jag att det finns en mottagare och hoppas att dom läser mitt svar.
Tackar o bockar
Hur lång tid tog det för dig att få svar efter du svarat på deras mail?
De gick ungefär såhär:
16.2 Mail med case number
28.2 Avslag med hänvisning till tre-timmarsregeln på förseningar
Jag svarar samma dag, frågar orsaken till cancellation (dvs inte försening).
Jag får sedan svar 3 timmar senare och 5500kr i voucher.

Jag var superöverraskad över det snabba svaret och ändring i beslut, men skulle inte ta det som någon riktpinne på att det händer ofta.
 

LPC123

Medlem
De gick ungefär såhär:
16.2 Mail med case number
28.2 Avslag med hänvisning till tre-timmarsregeln på förseningar
Jag svarar samma dag, frågar orsaken till cancellation (dvs inte försening).
Jag får sedan svar 3 timmar senare och 5500kr i voucher.

Jag var superöverraskad över det snabba svaret och ändring i beslut, men skulle inte ta det som någon riktpinne på att det händer ofta.
Nej det var ju inte riktigt så snabbt dom återkom till mig.
Anmälde 17/1
Fick svar igår 10/2. Svarade inom 3tim och ännu inget från sas.
Vi får se hur detta går?
 

011430121

Medlem
De gick ungefär såhär:
16.2 Mail med case number
28.2 Avslag med hänvisning till tre-timmarsregeln på förseningar
Jag svarar samma dag, frågar orsaken till cancellation (dvs inte försening).
Jag får sedan svar 3 timmar senare och 5500kr i voucher.

Jag var superöverraskad över det snabba svaret och ändring i beslut, men skulle inte ta det som någon riktpinne på att det händer ofta.
Även min erfarenhet, den senaste tiden.
Efter strejken sommaren 2022 tog det över 3 månader innan man fick case number, sedan gick det mycket snabbare när man reklamerade beslutet och fick ersättning!
 

LPC123

Medlem
Även min erfarenhet, den senaste tiden.
Efter strejken sommaren 2022 tog det över 3 månader innan man fick case number, sedan gick det mycket snabbare när man reklamerade beslutet och fick ersättning!
Ja case nr fick jag ju direkt automatiskt men svar från sas tog 3v och såklart med avslag. Ska bli spännande att se vad deras svar blir på mitt svar angående inställda flyget. Dom hävdar väder relaterat men det lyfte och landade massa plan hela tiden. Enl Kapten hade dom problem att tanka planet men hade bränsle för att ta oss till Bergen och där byta besättningen. Men dom ville testa en gång till att tanka resterande bränsle för hela turen till Cph. Det drog ut på tiden med tankbil och till slut hade dom inte tjänstgöringstid kvar för flygning till Cph. Ja vi får se vart detta slutar :)
 

rottemark

Medlem
Jag hade en bokning KRN-ARN-MXP med SAS den 31 maj, men blev idag meddelad att de gjort ändringar i min bokning. När jag undersöker det hela visar det sig att de flyttat oss ett helt dygn tidigare, och att det är flygningen ARN-MXP (SK2689) som verkar blivit inställd (eftersom den inte längre dyker upp när jag söker nya biljetter). Det naturliga hade varit att boka om via Kastrup, men eftersom det inte finns något tidigare flyg än kl 14:00 från KRN hinner vi inte ner till Arlanda i tid för detta.

Jag är inte nöjd med SAS lösning på problemet, eftersom det innebär att jag behöver ta ut en till semesterdag. Reglementer säger att jag har rätt till
"re-routing, under comparable transport conditions, to the final destination in your itinerary, at the earliest opportunity or at a later date at your convenience, subject to availability"

Vad innebär det att jag har rätt att kräva i det här fallet? Det finns avgångar ARN-MXP med Lufthansa som jag skulle hinna med samma dag som min ordinarie avgång. Har jag rätt att kräva att SAS bokar in mig på det?
 
Toppen