Senaste nytt

Regelverket (EG) nr 261/2004 - dvs EUs regler om passagerares rättigheter

Rickard_O

Medlem
Efter att claimat 'right to care'-kostnader från Air Dolomiti i samband med en inställd hemresa i samband med snökaoset i München svarade de att vi även har rätt till kompensation i enlighet med EG261. Det var en trevlig överraskning och inget väntat - vi ville egentligen bara ha ersättning för hotell- och middagskostnader då det var rätt solklara extraordinära omständigheter. Antar att det bara är att tacka och ta emot. Rätt skön kontrast till moderbolaget Lufthansa...
Har även jag "fått rätt" gentemot Lufthansa under snökaos dagarna i München 7december, dock var våran flight sen in från München pga andra skäl än snö så den är teoretiskt korrekt, men trodde verkligen dom skulle bråka.
Dock har jag inte fått några pengar och jag räknar inte med att jag är i hamn helt utan att bråka, två mail har jag fått om att skicka mina bankuppgifter till dom, vilket jag gjort.
Inga pengar inne än.
 

011430121

Medlem
Vänner,
Finns säkert tidigare i tråden och ber om ursäkt för frågan men finns det något enkelt sätt att ta reda på varför en flight blev försenad (i detta fall Norwegians flight ARN-TFS D84269, 28/11-23? I det svar jag erhållit har de "blankat" denna information samt på annat ställe skrivit extra-ordinära omständigheter... MVH V.Sifuentes?
Det är flygbolaget som bevisbördan ligger på.

Kollade på FR24 och där går det inte att se vad som gjorde försening, maskinen var 7 timmar sen till TFS detta borde vara ett solklart ersättning enligt 261/2004, skriv efter som de inte redovisar varför det var försening, och du kommer att gå till ARN om de inte redovisar varför det var försenat.
Självklart håller du oss informerad.

Hur många personer var ni som reste?
 

mbglo

Medlem
Har även jag "fått rätt" gentemot Lufthansa under snökaos dagarna i München 7december, dock var våran flight sen in från München pga andra skäl än snö så den är teoretiskt korrekt, men trodde verkligen dom skulle bråka.
Dock har jag inte fått några pengar och jag räknar inte med att jag är i hamn helt utan att bråka, två mail har jag fått om att skicka mina bankuppgifter till dom, vilket jag gjort.
Inga pengar inne än.
Imponerande! Trodde jag aldrig om Lufthansa. Jag har en annan flight som skulle gå igenom München under snökaoset med Lufthansa som ställdes in och jag valde att be om återbetalning. Trots att jag instruerade att de skulle betala genom en banköverföring, gjorde de en återbetalning till OTA, som i sin tur tog ut en avgift om 395 SEK. Lufthansa har vägrat att betala tillbaka de 395 SEK och stängt caset, med det fina meddelandet:

"We understand your wish to receive compensation. However, please take a moment to understand why we are unable to fulfill your request.
Our decision has already been carefully considered, taking into account."

Det ärendet ligger och väntar på ARN just nu.
 
Det är flygbolaget som bevisbördan ligger på.

Kollade på FR24 och där går det inte att se vad som gjorde försening, maskinen var 7 timmar sen till TFS detta borde vara ett solklart ersättning enligt 261/2004, skriv efter som de inte redovisar varför det var försening, och du kommer att gå till ARN om de inte redovisar varför det var försenat.
Självklart håller du oss informerad.

Hur många personer var ni som reste?
Hej,
Tack för svar. Det är svärmor som varit ute och rest på egen hand och jag fick nu info om att det uppstått en skada på vindrutan i samband med avisningen, därav en 7 timmar lång försening. Har svårt att se att det räknas som extraordinärt men det finns säkert andra med mer kunskap än jag som vet bättre? Trevlig kväll!
 

Tomas E

Medlem
En förmodligen dum fråga av praktisk natur, eftersom jag inte orkar läsa 663 sidor i tråden och inte hittar någon FAQ på sida 1. När SAS (med stor sannolikhet felaktigt) har avslagit min inledande EU261/2004, ska jag gå direkt till Allmänna reklamationsnämnden eller finns det något sätt att kontakta dem igen med en förklarande text där kan förklara att de har fel och borde titta på saken igen? Jag hittar ingen kontaktmöjlighet online annat än att gå via samma formulär igen, och jag vill så klart kunna ange mitt case-nummer om jag ska ta direktkontakt med SAS igen så de fattar att jag vill ha en omprövning. SAS verkar hänvisa till ARN i och med att de anger "alternativ tvistlösning" om man inte är nöjd, men det framstår ju som onödigt att inte ge dem en chans till, eftersom ju rutinen verkar vara att avslå det mesta första gången.

Jag hade nöjet att vara med på det här flyget ARN-FNC och bli ett drygt dygn försenad p.g.a. divert till LPA och övernattning där, vilket ställde till det eftersom jag redan inledningsvis hade tänkt göra ett rätt kort besök på Madeira.

SAS skyller föga förvånande på starka vindar, vilket delvis stämmer men bara är halva sanningen. Vindförhållanden ledde till en go-around men andra flyg kunde landa strax före och strax efter, och SAS var de enda som misslyckades helt med att landa på FNC den dagen. Så det fanns inga konstanta väderhinder mot att göra ett nytt landningsförsök. (Hade flertalet andra flyg fått problem samma dag hade jag faktiskt inte bråkat. Kabinbesättningen var riktigt proffsig, och kaptenen gav i efterhand rätt bra info.)
 

taxvalp

Medlem
En förmodligen dum fråga av praktisk natur, eftersom jag inte orkar läsa 663 sidor i tråden och inte hittar någon FAQ på sida 1. När SAS (med stor sannolikhet felaktigt) har avslagit min inledande EU261/2004, ska jag gå direkt till Allmänna reklamationsnämnden eller finns det något sätt att kontakta dem igen med en förklarande text där kan förklara att de har fel och borde titta på saken igen? Jag hittar ingen kontaktmöjlighet online annat än att gå via samma formulär igen, och jag vill så klart kunna ange mitt case-nummer om jag ska ta direktkontakt med SAS igen så de fattar att jag vill ha en omprövning. SAS verkar hänvisa till ARN i och med att de anger "alternativ tvistlösning" om man inte är nöjd, men det framstår ju som onödigt att inte ge dem en chans till, eftersom ju rutinen verkar vara att avslå det mesta första gången.

Jag hade nöjet att vara med på det här flyget ARN-FNC och bli ett drygt dygn försenad p.g.a. divert till LPA och övernattning där, vilket ställde till det eftersom jag redan inledningsvis hade tänkt göra ett rätt kort besök på Madeira.

SAS skyller föga förvånande på starka vindar, vilket delvis stämmer men bara är halva sanningen. Vindförhållanden ledde till en go-around men andra flyg kunde landa strax före och strax efter, och SAS var de enda som misslyckades helt med att landa på FNC den dagen. Så det fanns inga konstanta väderhinder mot att göra ett nytt landningsförsök. (Hade flertalet andra flyg fått problem samma dag hade jag faktiskt inte bråkat. Kabinbesättningen var riktigt proffsig, och kaptenen gav i efterhand rätt bra info.)

Min erfarenhet av SAS är att de står på sig även om du inte är nöjd med deras beslut och det är inte mödan värt att lägga tid på långa skrivelser. Ta det till ARN direkt om du inte är nöjd och tycker att du har rätt.
 

palmen

Moderator
Hej,
Tack för svar. Det är svärmor som varit ute och rest på egen hand och jag fick nu info om att det uppstått en skada på vindrutan i samband med avisningen, därav en 7 timmar lång försening. Har svårt att se att det räknas som extraordinärt men det finns säkert andra med mer kunskap än jag som vet bättre? Trevlig kväll!
Att saker händer på flygplatsen är generellt inte extraordinärt. Tex har domstol slagit fast att om en "bil" på flygplatsen åker in i planet är det inte extraordinärt.

Att anvisning skulle vara extraordinärt kom något går sönder i samband med det är svårt att hävda.

Flygbolaget har bevisbördan, inte du.
 

Jannes

Medlem
Min erfarenhet av SAS är att de står på sig även om du inte är nöjd med deras beslut och det är inte mödan värt att lägga tid på långa skrivelser. Ta det till ARN direkt om du inte är nöjd och tycker att du har rätt.
Jag har haft bra tur med att ställa följdfrågor till SAS kring mina försenings/inställnings-ärenden. Verkade som att mina frågor var så specifika att de visste att jag hade läst på, då gav de sig (utan att ens svara på frågorna).
 

Tomas E

Medlem
Jag har haft bra tur med att ställa följdfrågor till SAS kring mina försenings/inställnings-ärenden. Verkade som att mina frågor var så specifika att de visste att jag hade läst på, då gav de sig (utan att ens svara på frågorna).
...och hur ställde du rent konkret de frågorna? :oops:
 
Toppen