Senaste nytt

Regelverket (EG) nr 261/2004 - dvs EUs regler om passagerares rättigheter

Pro tip: Gå direkt till ARN om det finns ett case (har ej kännedom om detaljerna i just detta). Det lönar sig inte att studsa mejl med SAS när de har bestämt sig, enligt min erfarenhet. Lägg ett par timmar på att fylla i rätt formulär, skicka in och vänta ett halvår så kommer ersättningen utan extra strul om du har rätt till den.

Tack, förklarade bara att det inte är att anse som extraordinärt om någon blev sjuk ( I Aten så sa de dessutom att det var tekniskt fel som låg bakom det inställda flyget så vet inte vad man ska tro). Sen efter deras kommande svar så blir det ARN då. Tack.
 
Jag ser en bonusresa som just en bonus. [...] Oftast är dom också i stor sätt gratis, lite beroende på hur man valt att tjäna in poängen.

Som sagt, det är olika förutsättningar. All respekt för din situation, och jag förstår att dagens regelverk fungerar bra för dig. För min del är det inte kostnaden som är problemet, jag har inga problem med att boka allting avbokningsbart, det är tiden som brister; dvs om jag och familjen kommer iväg på en semesterresa i år, eller om vi blir oväntat strandade hemma istället och får vänta på bättre tur nästa år.

Men jag måste motsätta mig det där med att det är gratis. Det är verkligen inte gratis att boka awardresor. Vi som gör det, har betalat helt enligt avtal. Vi hart betalat dyrt för en massa kreditkort (som SAS får betalt för), vi har åkt Plus-resor där Go skulle räcka (vilket SAS får betalt för), vi har hyrt bilar vi inte behövt (som SAS har fått betalt för), har storhandlat på Coop eller shoppat på Care of Carl eller ätit på Phil's Burgers när det hade varit billigare (och godare) någon annanstans (vilket SAS får betalt för). Det är precis lika mycket värt som kronor och ören.
 
Som sagt, det är olika förutsättningar. All respekt för din situation, och jag förstår att dagens regelverk fungerar bra för dig. För min del är det inte kostnaden som är problemet, jag har inga problem med att boka allting avbokningsbart, det är tiden som brister; dvs om jag och familjen kommer iväg på en semesterresa i år, eller om vi blir oväntat strandade hemma istället och får vänta på bättre tur nästa år.

Men jag måste motsätta mig det där med att det är gratis. Det är verkligen inte gratis att boka awardresor. Vi som gör det, har betalat helt enligt avtal. Vi hart betalat dyrt för en massa kreditkort (som SAS får betalt för), vi har åkt Plus-resor där Go skulle räcka (vilket SAS får betalt för), vi har hyrt bilar vi inte behövt (som SAS har fått betalt för), har storhandlat på Coop eller shoppat på Care of Carl eller ätit på Phil's Burgers när det hade varit billigare (och godare) någon annanstans (vilket SAS får betalt för). Det är precis lika mycket värt som kronor och ören.
Ja vi spenderar helt klart olika mycket pengar för poängen. Och har olika förutsättningar. Alltid trist att bli besviken, det förstår jag.
 
Fast vad skiljer i rättigheter menar du när betalningsmedlet är poäng istället för pengar?
Jag säger inte att det är något som skiljer, förutom min syn och förväntning på en bonusresa vs revenue.

Men det är ju ganska uppenbart att flygbolagen inte hanterar bonusresor på samma sätt som revenue. Och jag har inga problem med det, eftersom jag tror att en förändring kring detta endast kan leda till försämringar i kostnad och flexibilitet.

Jag menar, för några veckor sedan kunde man bjuda in 2 personer till AMEX och få poäng för att boka en resa till USA (i business om du har FlyPremium). Det är för bra för att vara sant just nu, därav klagar jag inte. Om man inte gillar hur det fungerar med bonusresor i dagsläget kan man ju betala lite mer poäng och köpa en ”revenue för poäng”? Funkar iof bara på SAS, men ändå. Är man beredd att betala 300k för en resa till USA med SAS Business?
 
Fick snabbt svar från ARN att de inte tar hand om detta då flyget skulle gå från Grekland, bad mig maila in till Hellenic Civil Aviation Authority vilket jag gjort. Är det nån som har erfarenhet av dem? Kan det ta ett halvår där med?
 
AirLeap igår från Mariehamn till Stockholm blev helt inställd ca 15 min före planerad avgångstid. Infon var att maskinen stod på Bromma och inte kommer hinna repareras idag. Fick rusha till hamnen och hann precis med sista avgången till Kapellskär för dagen med Viking Line.

Någon som har erfarenhet kring att dra ärenden mot AirLeap? Det bör väl vara 250 EUR som skall pröjsas ut? Flygbiljett för ca 850 SEK enkel väg var bokad och fick pröjsa 12,5 EUR för båten med anslutningsbuss till Stockholm. Enda alternativet dem gav att flyga var 24h senare idag måndag eftermiddag vilket självklart inte var ett alternativ.
 

SK989

Medlem
AirLeap igår från Mariehamn till Stockholm blev helt inställd ca 15 min före planerad avgångstid. Infon var att maskinen stod på Bromma och inte kommer hinna repareras idag. Fick rusha till hamnen och hann precis med sista avgången till Kapellskär för dagen med Viking Line.

Någon som har erfarenhet kring att dra ärenden mot AirLeap? Det bör väl vara 250 EUR som skall pröjsas ut? Flygbiljett för ca 850 SEK enkel väg var bokad och fick pröjsa 12,5 EUR för båten med anslutningsbuss till Stockholm. Enda alternativet dem gav att flyga var 24h senare idag måndag eftermiddag vilket självklart inte var ett alternativ.
Låter som ett solklart fall av kompensation enligt 261/2004, om inte Air Leap mot förmodan kan åberopa någon extraordinär omständighet som inte kunnat undvikas oavsett om de vidtagit alla rimliga åtgärder - ett trasigt flygplan som väntar på reparation låter inte som en extraordinär omständighet. Du har rätt att få tillbaka pengarna för flygbiljetten plus kompensation på 250 euro och sannolikt även 12,5 euro för den alternativa transporten om du orkar bråka om det.
 
Låter som ett solklart fall av kompensation enligt 261/2004, om inte Air Leap mot förmodan kan åberopa någon extraordinär omständighet som inte kunnat undvikas oavsett om de vidtagit alla rimliga åtgärder - ett trasigt flygplan som väntar på reparation låter inte som en extraordinär omständighet. Du har rätt att få tillbaka pengarna för flygbiljetten plus kompensation på 250 euro och sannolikt även 12,5 euro för den alternativa transporten om du orkar bråka om det.
Kan säga att AirLeap svarade på 10 min från att jag skickade in mitt claim och biljetten på 850kr betalas tillbaka + ersättning 250 EUR. Hon nämnde inget om Vikingbiljetten men den orkar jag föga bry mig om i detta fallet :D
 

airac

Medlem
Vi försöker ta oss till Minsk… vilket inte är helt lätt efter EU sanktionerna kom efter Ryanair incidentet. Det finns två realistiska vägar pga covid restriktionerna, genom Frankfurt eller Istanbul. Vi föredrog kortare omvägen via Frankfurt, och Lufthansa skulle återuppta trafik den 21a september.

Vi bokade biljetter i business för en dryg vecka sedan. Mindre än 14 dagar till avresa, i torsdags ställer Lufthansa in trafik till Minsk september ut. Pga, omständigheter sägs det, jag lyckas än så länge inte få något tydligare besked. Regler, covid situationen eller politiska beslut har inte ändrats.

Kvarstår alltså Turkish som aktiv på Minsk, Lufthansa har interline avtal och kan ställa ut biljetter. Vid första samtalet i torsdags, frågades supervisor om ok för ombokning på Turkish, vilket det var och reservation gjordes. Biljettering skulle ske senare och komma på mail. Det hände inte och idag blev reserveringen annullerad. Första samtal till Lufthansa kopplas bort efter ett tag, andra agenten säger att agenten i torsdags gjorde fel och att vi inte kan få rerouting på Turkish enligt EU261. En annan carrier medges bara om flyg ställs in inom 24tim från avgång. Jag hittar bara att rerouting måste erbjudas som alternativ till refund mot straff av extra kompensation. Någon som kan bekräfta eller dementera detta finstilta med rerouting på bara egna flyg enligt regelverket?
 
Last edited:
Toppen