Det här är nog ett klassiskt läge där vad man tycker i den här frågan är extremt beroende på vad man själv gynnas av. Många på det här forumet lever sådana liv där man kan vara extremt flexibel med resandet, om en resa ställs in hoppar man på en annan några veckor senare. Då gynnas man av det nuvarande läget, där det finns (ganska) många tillgängliga resor som man själv kan boka av till marginell kostnad, så man kan ha flera alternativa bokningar mot olika destinationer på olika datum och parera alla problem den vägen. Då ser man inte varför någon skulle vilja driva frågan i rätten, är rentav rädd att det skulle hända.
Men andra har inte den möjligheten. För många så sätts semestrar långt i förväg och kan sedan inte ändras, speciellt om man är två eller fler med olika arbetsgivare som ska jämkas ihop. I de läget betyder ett inställt flyg, att det helt enkelt inte blir någon semesterresa det året. Då gillar man verkligen inte att SAS har (tagit sig) friheten att helt ensidigt bestämma om resan ska bli av eller inte, utan att ta något som helst ansvar, så länge det sker 14 dagar innan avfärd. Tillhör man denna grupp så är det uppenbart att det vore bättre med ändrade avbokningsregler kring bonusresor eller snålare tillgång, så länge konsekvensen är att man faktiskt kan lita på att man kommer iväg när man väl har köpt en resa.
Sen att det skulle vara skillnad på om det är SAS eller något annat bolag som ställer in, där förstår jag inte resonemanget alls. Det är SAS man har ett avtal med, det är SAS man har betalat (med EB-poäng), varför ska SAS vara fri från ansvar bara för att någon underleverantör är orsaken till att tjänsten inte kan levereras? Köper jag en bil från Volvo och motorn havererar, så är jag inte rättslös om det är Bosch som levererat den felande komponenten.