Senaste nytt

Regelverket (EG) nr 261/2004 - dvs EUs regler om passagerares rättigheter

Det som kanske måste till är en praxis hur det hanteras inom alliansen och frågan är om det kan uppnås genom att driva ett legalt case mot SAS. Det man vill få till är att utförande bolag när dom ställer in en flight med folk bokade i I,X eller O-klass också hjälper till att öppna upp dessa klasser på en annan flight som funkar. Det borde gå att lösa tekniskt relativt enkelt, motsvarande lösning finns ju redan automatiserat för betalda bokningsklasser. Sen kanske det inte finns någon vilja/businesscase för det.

Edit: Jag har även försökt att få kontakt med någon inom star alliance senaste 2 åren för att få en kommentar på hur detta bör hanteras men tyvärr utan framgång.

Mina erfarenheter är helt pre-pandemiska och har varje gång ställt till med en del problem. För min del skulle värdet öka på en poängresa om jag kunde känna samma säkerhet med den som med en betald resa. Flexibiliteten är något som jag personligen skulle kunna göra avkall på om jag visste att resan garanterades.

Sen tror jag att flexibiliteten på poängresor inte är helt dålig direkt för flygbolagen. Om man avbokar kort inpå avresa går resan sällan tillbaka som bokningsbar på poäng utan istället försöker flygbolaget sälja den stolen dyrt. Jag tror att flexibiliteten är positiv för både flygbolagen och resenären.

Nu är det inte enbart Star Alliance man kan boka med. Det finns massor av bilaterala avtal mellan olika flygbolag om bonusresor. I fallet SAS kan du också boka med andra som t.ex. Ethiad och Wideröe. Är du United eller Air Canada kan du boka med Edelweiss och Eurowings. Allt är inte Star Alliance.

Men principiellt är vi överens att det känns onödigt att gå runt med hjärta i halsen hela tiden om detta skall bli av. Jag upplever att detta är ett mycket större problem för EuroBonus. Jag har bokat ett antal bonusresor med både Miles & More och British Airways och aldrig upplevt samma. Men det tillhör att utförande bolag har alltid varit British Airways eller något av Lufthansagruppens egna bolag.

Jag har inget belägg för denna teori, men jag tror att en anledning till att detta upplevs oftare här är att proportionerligt så bokas SAS EuroBonusresor oftare på andra flygbolag jämfört med t.ex. Miles & More. Detta pga. av 2-for-1 i Sverige och Norge. Men jag kan ha fel.

Det här är nog ett klassiskt läge där vad man tycker i den här frågan är extremt beroende på vad man själv gynnas av. Många på det här forumet lever sådana liv där man kan vara extremt flexibel med resandet, om en resa ställs in hoppar man på en annan några veckor senare. Då gynnas man av det nuvarande läget, där det finns (ganska) många tillgängliga resor som man själv kan boka av till marginell kostnad, så man kan ha flera alternativa bokningar mot olika destinationer på olika datum och parera alla problem den vägen. Då ser man inte varför någon skulle vilja driva frågan i rätten, är rentav rädd att det skulle hända.

Men andra har inte den möjligheten. För många så sätts semestrar långt i förväg och kan sedan inte ändras, speciellt om man är två eller fler med olika arbetsgivare som ska jämkas ihop. I de läget betyder ett inställt flyg, att det helt enkelt inte blir någon semesterresa det året. Då gillar man verkligen inte att SAS har (tagit sig) friheten att helt ensidigt bestämma om resan ska bli av eller inte, utan att ta något som helst ansvar, så länge det sker 14 dagar innan avfärd. Tillhör man denna grupp så är det uppenbart att det vore bättre med ändrade avbokningsregler kring bonusresor eller snålare tillgång, så länge konsekvensen är att man faktiskt kan lita på att man kommer iväg när man väl har köpt en resa.

Sen att det skulle vara skillnad på om det är SAS eller något annat bolag som ställer in, där förstår jag inte resonemanget alls. Det är SAS man har ett avtal med, det är SAS man har betalat (med EB-poäng), varför ska SAS vara fri från ansvar bara för att någon underleverantör är orsaken till att tjänsten inte kan levereras? Köper jag en bil från Volvo och motorn havererar, så är jag inte rättslös om det är Bosch som levererat den felande komponenten.

Det att man har olika förutsättningar är viktigt. Jag tycker synd om man sparar ihop massor av poäng/vouchers för en drömresa, man måste resa vid lov eller skolsemestern sen leva med all osäkerhet. Min åsikt är att "flexibilitet" i det här fallet handlar om att man kan boka en flygbiljett med värde på 70.000 - 100.000kr som få av oss skulle lägga cash på.

Din billiknelse besvarar @SK989 på nu. Det är Bosch som är din motpart ;)

Ett förtydligande först. Det bolag som ställt in är ansvarig, inte utställande flygbolag. Om SAS utfärdat en award men sedan Lufthansa ställer in ska krav ställas mot Lufthansa. Det finns lite oklar praxis när det gäller codeshare då man i vissa fall kan ställa kravet mot det flygbolag som har codeshare istället för utförande flygbolag men en award är ju aldrig codeshare så i detta fall spelar det ingen roll.

Om SAS ställer in anslutningsflyget till GVA så är SAS ansvariga att boka om till slutdestinationen, oavsett hur långt i förväg flyget ställs in och oavsett orsak till inställda flyget. Om alla flyg är inställda till slutdestinationen p.g.a. strejk etc. går det inte att boka om och då hamnar saken i ett annat läge, men går det att boka om så är SAS skyldiga att göra det.

Jag skulle vilja ha ett skriftligt svar från SAS att de vägrar boka om (chatten duger) men det är inte absolut nödvändigt. Om SAS säger nej, köper man egna biljetter och skickar in kvitton till SAS att få detta ersatt. SAS lär ju svara skriftligt på det. Säger SAS fortsatt nej så får man stämma dem i tingsrätten. Det man ska bevisa är:

1. Du har köpt en biljett med SAS
2. SAS har ställt in detta flyg
3. SAS har inte erbjudit ombokning under likvärdiga viillkor
4. Din kostnad för att ta dig till slutdestinationen under likvärdiga villkor

1 och 2 lär inte vara stridigt. 3 lär ju inte heller vara stridigt, jag menar då skulle ju SAS ljuga för domstolen och så långt tror jag inte SAS går faktiskt. 4 har du kvitton på.

Tack..

Finns ju risk att saker försämras avsevärt om ett sådant case drivs vidare, kanske blir som hos British Airways att man betalar poäng för varje segment, eller som hos Aegean att max 2 flighter får göras per väg.

Detta var inget stort problem innan pandemin då det var väldigt ovanligt att flighter ställdes in med kort varsel och inget gick att boka om till. Det är ju först nu med resor under pandemin som det blivit problem när flygbolag ändrar flighter stup i kvarten.

Och ett tips kan vara att inte förskottsbetala saker på semestern innan man är 100 på att man kommer iväg. Finns ju många saker som kan gå fel, inte bara inställda flyg. En del saker måste ju förskottsbetalas, men mycket går att boka flexibelt.

Fick nu svar angående min resa som jag skrev om här några sidor bak.

"The cancellation was caused by, as you may already know, a member of the crew becoming acute sick.
There is always extra staff to call if we are in one of our home bases, but at this time the illness occurred acute at a line station where we are unable to have extra people."

Är detta extraordinär omständighet? Ska jag skicka till ARN direkt utan att tjaffsa vidare?

Finns ju risk att saker försämras avsevärt om ett sådant case drivs vidare, kanske blir som hos British Airways att man betalar poäng för varje segment, eller som hos Aegean att max 2 flighter får göras per väg.

Detta var inget stort problem innan pandemin då det var väldigt ovanligt att flighter ställdes in med kort varsel och inget gick att boka om till. Det är ju först nu med resor under pandemin som det blivit problem när flygbolag ändrar flighter stup i kvarten.

Och ett tips kan vara att inte förskottsbetala saker på semestern innan man är 100 på att man kommer iväg. Finns ju många saker som kan gå fel, inte bara inställda flyg. En del saker måste ju förskottsbetalas, men mycket går att boka flexibelt.

Finns redan många fall varav flera i Sverige. Har gällt bl.a. Swiss, Lufthansa och Finnair. Flygbolagen har under många år varit sura på EU 261/2004 och hotat med allt från kraftigt höjda biljettpriser till MCT på flera timmar på vissa orter var förseningar ofta uppstår som inte är extraordinära omständigheter. När EU-domstolen beslutade att passagerare har rätt till ersättning för kost och logi i avvaktan på ombokning även i de fall när ett flyg ställts in p.g.a. extraordinära omständigheter som ett vulkanutbrott som pågick i veckor skramlade hoten högt från flygbolagen. Men det verkar som tomma hot.

Fick nu svar angående min resa som jag skrev om här några sidor bak.

"The cancellation was caused by, as you may already know, a member of the crew becoming acute sick.
There is always extra staff to call if we are in one of our home bases, but at this time the illness occurred acute at a line station where we are unable to have extra people."

Är detta extraordinär omständighet? Ska jag skicka till ARN direkt utan att tjaffsa vidare?
Det låter som en lögn. Det var väl maskinen från Kastrup som aldrig kom iväg och ni drabbades av att returen därför inte hade en maskin att tillgå? Jag hade svarat till SAS ett varv till med den fakta du har.

Det låter som en lögn. Det var väl maskinen från Kastrup som aldrig kom iväg och ni drabbades av att returen därför inte hade en maskin att tillgå? Jag hade svarat till SAS ett varv till med den fakta du har.

Pro tip: Gå direkt till ARN om det finns ett case (har ej kännedom om detaljerna i just detta). Det lönar sig inte att studsa mejl med SAS när de har bestämt sig, enligt min erfarenhet. Lägg ett par timmar på att fylla i rätt formulär, skicka in och vänta ett halvår så kommer ersättningen utan extra strul om du har rätt till den.

Jag förstår vad ni säger, men samtidigt så hamnar man i kläm när man då bokar poängresor. Detta har hänt mig ett par gånger och SAS har som andra också märkt helt vägrat att hjälpa till och skyllt på flygbolaget som orsakat det hela. Nu har jag haft tur och till slut (efter mycket om och men och svettiga nätter) hittat andra flighter som funkat men det kommer säkert komma en gång då det inte går vägen. Vad gör man då med alla andra oftast förbetalda utgifter? Eller tycker ni det är OK att en poängresa anses vara osäker tills man sitter på planet? Det tycker inte jag och samma regler ska gälla även poängresor.
Jag ser en bonusresa som just en bonus. Biljetterna är sjukt flexibla (100% återbetalningsbara fram t.o.m. 24h innan avresa). Oftast är dom också i stor sätt gratis, lite beroende på hur man valt att tjäna in poängen. Jag bokar alltid enbart 100% avboknkngsbara hotell för mina bonusresor, och slipper på så sätt ”svettiga nätter”. Jag är med andra ord OK med att jag inte har samma rättigheter kring dessa resor, då jag ändå alltid får tillbaka allt jag lagt ut på dom (minus min tid som jag ändå klassar som hobby).

Last edited:
Jag ser en bonusresa som just en bonus. Biljetterna är sjukt flexibla (100% återbetalningsbara fram t.o.m. 24h innan avresa). Oftast är dom också i stor sätt gratis, lite beroende på hur man valt att tjäna in poängen. Jag bokar alltid enbart 100% avboknkngsbara hotell för mina bonusresor, och slipper på så sätt ”svettiga nätter”. Jag är med andra ord OK med att jag inte har samma rättigheter kring dessa resor, då jag ändå alltid får tillbaka allt jag lagt ut på dom (minus min tid som jag ändå klassar som hobby).
Fast vad skiljer i rättigheter menar du när betalningsmedlet är poäng istället för pengar?

Toppen