Senaste nytt

Regelverket (EG) nr 261/2004 - dvs EUs regler om passagerares rättigheter

Crille81

Medlem
Det är dock 4h som gäller för en genomgående bokning NRT-WAW-CPH - så just nu har de ganska bra marginal för den kvarvarande sträckan. :)

Tittar man när den avgången gått de senaste dagarna så är marginalen på min sida... Men men får se när man väl landar hur många timmar det verkligen blir. Tack för hjälp och förtydliganden :)
 

JoelG

Medlem
S
Tittar man när den avgången gått de senaste dagarna så är marginalen på min sida... Men men får se när man väl landar hur många timmar det verkligen blir. Tack för hjälp och förtydliganden :)
ser att du landade 21.56 vilket då är 3.01 efter din ordinarie ankomsttid (18.55). Skönt att du har landningstiden på din sida så du slipper argumentera att dörren inte öppnades förrän YY:XX :)
 

Gus

Medlem
1. Vad är egentligen status gällande förseningsersättningen för senaste SAS-strejken?
2. Någon som fått ett annat svar än nej från SAS? (jag fick inte ens ett svar, de bara betalade ut pengarna jag hade för mat men kommenterade inte förseningsersättningen).
3. Har man vid de andra SAS-strejkerna fått förseningsersättning?
4. Hur många här har skickat in sitt ärende till ett bolag för att driva frågan om EU-förseningsersättningen för SAS-strejken? Jag ska nog göra det för man måste väl skicka in sitt ärende inom 2 månader efter avslutad resa? Jag har aldrig anlitat bolag likt AirHelp tidigare men det känns som att det är dags nu, SAS verkar hårda i sina beslut! SAS besked: Ingen extra ersättning till drabbade av strejken
 
1. Vad är egentligen status gällande förseningsersättningen för senaste SAS-strejken?
2. Någon som fått ett annat svar än nej från SAS? (jag fick inte ens ett svar, de bara betalade ut pengarna jag hade för mat men kommenterade inte förseningsersättningen).
3. Har man vid de andra SAS-strejkerna fått förseningsersättning?
4. Hur många här har skickat in sitt ärende till ett bolag för att driva frågan om EU-förseningsersättningen för SAS-strejken? Jag ska nog göra det för man måste väl skicka in sitt ärende inom 2 månader efter avslutad resa? Jag har aldrig anlitat bolag likt AirHelp tidigare men det känns som att det är dags nu, SAS verkar hårda i sina beslut! SAS besked: Ingen extra ersättning till drabbade av strejken
SAS har kommunicerat att man inte kommer betala, oavsett ARNs beslut, vilket bland annat artikeln du länkar beskriver.
Har du inte skickat in begäran om EU261 så måste du göra det inom 2 månader, annars är inte resan reklamerad. Vad vill du att exv. AirHelp ska hjälpa dig med som du inte själv kan göra direkt med SAS? Svaret från SAS lär bli lika nekande oavsett, och det kommer troligen krävas domstolsbeslut innan de betalar.
 

FF#1

Medlem
Lystring alla experter:

Min lille bror fick problem när han skulle hem från semestern... Norwegian så klart.

DY4364 PMO-ARN 13 april
vart 3:49 sen enligt Norwegian.

Anledningen var en tidigare försening pga ett "upplevt" tekniskt problem, de vägrar ersättning, hävdar till extraordinär omständighet
samt drar till med att C-257/14 van der Lans inte gäller pga att de inte hittade nått fel...

Om jag kommer ihåg rätt så var flygmaskinen försenad minst två-tre tidigare flygningar så det här var inget som hände ens i närheten av deras flygning. Bidraganande orsak var nog att det var en 737 MAX som skulle ha utfört flygningen och Norwegian hade hyrt in maskin från nåon "skrutt" operatör...

Bifogar Norwegians svar, vad tror ni, känns som kvalificerat svammel... men har man någon chans att driva det här och hur i såna fall?

De var 5 pers på bokningen så det ligger lite potentiell cash där som kanske kan håvas in.

*************
Tack för att du kontaktade oss med ditt ärende. Vi beklagar den långa behandlingstiden och tackar för ditt tålamod.

Norwegian avgång DY4364 (PMO-ARN) 13.04.2019 blev dessvärre försenad med 3 timmar och 49 minuter. Denna oregelmässighet blev förorsakad av en extraordinär omständighet som inte kunde undvikas även om alla rimliga åtgärder genomfördes.

Detaljerad information om orsaken till avvikelsen har tillhandahållits på engelska i händelse du skulle vilja använda dokumentet som bekräftelse på händelsen.

****************


Flight disruption information

Norwegian flight: DY4364 (PMO-ARN) 13.04.2019
Disruption type: Delayed
Delay time: 3 hours and 49 minutes
Reason for disruption: This flight was delayed due to an earlier disruption within our network that had a direct effect on this flight. The original disruption was caused by an inspection of the aircraft following a possible technical fault. During inspection, no technical defect was found. The aircraft was then released for operation without the need to replace any components.

______________________________

Dessvärre kan vi inte tillgodose önskan om kompensation då avgången blev försenad som följd av förhållande som utgör en extraordinär omständighet.

I vissa fall har passagerare rätt till kompensation när avvikelsen beror på ett tekniskt fel. Detta är i enlighet med domstolsbeslut C-257/14 van der Lans, där ett teknisk fel som medför ett byte av en komponent kan anses vara inom flygbolagets kontroll och därmed ge rätt till kompensation.

I det här fallet fann vi dock inget tekniskt fel och inga komponenter byttes ut. Domstolsbeslutet C-257/14 van der Lans är därför inte tillämpligt och vi kan tyvärr inte tillmötesgå din begäran om kompensation.

Vi ber om ursäkt för de olägenheter detta har orsakat, men hoppas att vi trots detta kommer att få glädjen av att önska välkommen ombord vid ett senare tillfälle.

Med vänlig hälsning,

Kalle Kula

The Customer Relations Team
 
Toppen