Senaste nytt

Regelverket (EG) nr 261/2004 - dvs EUs regler om passagerares rättigheter

- Kan man då göra anspråk på ersättning för sträckan CPH-KRN. Eller räknas alltesammans från utgångspunkten (BOS), och att man därmed måste bli 4h+ försenad för att någon ersättning skall kunna utgå?
Det är dessutom så att det är avståndet BOS-KRN som avgör vilken typ av flight det är, oavsett flygväg.

Mitt flyg Norwegian avgång DY4086 (GOT-ARN) 26.05.2019 blev inställt 6h före avgång pga "technical reasons". Jag begär ersättning från Norwegian som så klart hävdar extraordinära omständighter och svarar med minimal information och så diffust som möjligt:

Disruption type: Cancelled
Reason for disruption: This flight was cancelled due to an earlier disruption within our network that had a direct effect on this flight. The original disruption was caused by an unidentified object that caused structural damage to the aircraft.

Så som jag uppfattar dem är det ett annat flygplan som skadats och Norwegian har valt att ersätta det planet med det som jag skulle flyga med (sannolikt pga låg beläggning på mitt flyg). Jag håller inte med deras beskrivning om inställningen: "Denna oregelmässighet blev förorsakad av en extraordinär omständighet som inte kunde undvikas även om alla rimliga åtgärder genomfördes."

Jag tänker försöka med ett mailsvar innan jag går vidare till ARN men känner någon till EU-domar eller ARN-ärenden som har behandlat "unidentified object" eller tekniska problem som drabbat ett annat plan än det som sedan blir inställt? Jag kan tyvärr inte få ARNs databas över vägledande svar att fungera..

Mitt flyg Norwegian avgång DY4086 (GOT-ARN) 26.05.2019 blev inställt 6h före avgång pga "technical reasons". Jag begär ersättning från Norwegian som så klart hävdar extraordinära omständighter och svarar med minimal information och så diffust som möjligt:

Disruption type: Cancelled
Reason for disruption: This flight was cancelled due to an earlier disruption within our network that had a direct effect on this flight. The original disruption was caused by an unidentified object that caused structural damage to the aircraft.

Så som jag uppfattar dem är det ett annat flygplan som skadats och Norwegian har valt att ersätta det planet med det som jag skulle flyga med (sannolikt pga låg beläggning på mitt flyg). Jag håller inte med deras beskrivning om inställningen: "Denna oregelmässighet blev förorsakad av en extraordinär omständighet som inte kunde undvikas även om alla rimliga åtgärder genomfördes."

Jag tänker försöka med ett mailsvar innan jag går vidare till ARN men känner någon till EU-domar eller ARN-ärenden som har behandlat "unidentified object" eller tekniska problem som drabbat ett annat plan än det som sedan blir inställt? Jag kan tyvärr inte få ARNs databas över vägledande svar att fungera..
Norweigen hävdar alltså att de kolliderat med ett UFO (Unidentified Flying Objekt). Om dom kan bevisa det är det absolut extraordinärt :)

Hej,
Sitter just nu på WAW efter en resa som påbörjades från NRT och flighten till CPH 17:30 är inställd och jag är ombokad till 20:30 vilket innebär att jag kommer bli 3h sen.

Har jag rätt till €600 i ersättning eftersom hela bokningen är på samma biljett eller det blir €250 för resan WAW-CPH?

Någon här som skickat claim till LOT tidigare och kan berätta hur det gått?

Tack på förhand!

Det är alltid hela resan från start till mål som räknas.

Jag har rätt till ersättning eftersom det är ett flygbolag inom EU likt som jag fått tidigare när SAS varit sena hem från USA.
Tänker på om det spelar någon roll att resan startade i Japan?

Jag har rätt till ersättning eftersom det är ett flygbolag inom EU likt som jag fått tidigare när SAS varit sena hem från USA.
Tänker på om det spelar någon roll att resan startade i Japan?

Nej, eftersom att det är ett EU-bolag.
Med det sagt så är detta en "typ 3-resa" - med andra ord så krävs 4h försening för att du ska få ersättning.

Utöver det så har jag två tips:
1. skrolla igenom denna tråden - finns väldigt mycket bra saker där: https://www.businessclass.se/forum/...gler-om-passagerares-rättigheter.6200/page-46

2. Börja tänk på allt detta när du väl är hemma. Ändå ingenting du kan göra nu eftersom du inte vet din slutgiltiga försening. Så njut av sista delen av resan istället ;)

Hej,
Sitter just nu på WAW efter en resa som påbörjades från NRT och flighten till CPH 17:30 är inställd och jag är ombokad till 20:30 vilket innebär att jag kommer bli 3h sen.

Har jag rätt till €600 i ersättning eftersom hela bokningen är på samma biljett eller det blir €250 för resan WAW-CPH?

Någon här som skickat claim till LOT tidigare och kan berätta hur det gått?

Tack på förhand!

Det räcker med att de flyger in någon minut, så hamnar du under 3h. Håller med @Tonton, vänta tills du är framme så ser du vilket case du har.

Toppen